|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt från 2008 E92 335i till F30 335i och undrar om jag kan använda de gamla vinterfälgarna 17" 225/50? Säljaren sa Nej men han vill ju sälja en ny omgång så han känns partisk.... Om Nej är 225/50/17 en bra variant till mina sommardäck 19" 255/40 bak tror jag... Tack för svar, Jimmie | |
|
Däckdimensionen är helt korrekt, ET-måttet stämmer också. Enda problemet kan vara bultarnas dimension, där f30n kräver aningen kraftigare sådana. Haft nästan samma dilemma, dock med mindre dimension på min e90 320i; 225/45 17. Konstigt att du har 225/50 på din, alla E9x oavsett motor ska ha samma på 17".. eller så har jag fel. Hursom, har valt m-bromsarna så det minsta jag får på är 18" ändå. |
|
|
Jag gjorde lite efterforskningar för att sätta F30 fälgar på min E92, resultatet kan du se i denna tråden: Länk Men sammanfattningsvis kan man säga att det är samma ET på framfälgarna och även på bak om de är samma som fram. Däremot inte om man har en setup med bredare bakdäck. Bultcirkeln är också samma men bultarna är grövre på F30, M14 på F30 och M12 på E9x. Däckdimensionerna skall vara olika men det verkar ju som du redan har rätt dimension för F30 (alltså fel för E92). /DJ |
|
|
Okej, jag kan ta fel på däckhöjden.... Då är det bara att köpa nya alltså! Använder ni bredare bakdäck även på vinter eller är 225/50/17 bra att ha runt om..? Fälgen jag tänker på är 17x7,5 |
|
|
Nu hänger jag inte riktigt med i vad du menar med "kan ta fel på däckhöjden".. Däckhöjden/dimensionen du har ÄR rätt för F30, fel för E9X. Problemet var ju att bultdimensionen skiljde mellan F30 och E9x, om det sen innebär att du bara behöver skaffa nya bultar eller ny fälg överhuvudtaget har jag ingen aning om. Vinterdäcken brukar ha samma dimension runt, smidigare för dig också då du kan skifta fram/bak mellan säsongerna. |
|
|
Om du har tagit fel på däckhöjden, dvs att du har 225/45/17 så kanske jag är intresserad av att köpa dina vinterdäck. Skicka ett PM i så fall. Ja jag tror du behöver nya fälgar i och med att bultarna du har är för grova för de fälgar du har idag. På vinterdäck är det lika bra att köra samma dimension runt om och helst inte för breda. Kolla vad BMW kör för dimensioner på de däck de säljer till F30 nu (men jag tror du har rätt i att det skall vara 225/50/17 på F30). /DJ |
|
| Bmw-DJ yes verkar som jag skall sälja de gamla fälgarna med odubbade däck. Ge mig din mail så skickar jag bilder i nästa vecka så kanske vi kan göra affär ;0) | |
|
Du har Powerpost /DJ |
|
|
Min åf säger att man måste ha 3 mm spacers för att E90 fälgar ska passa på en F30. Funderar på att åka dit med en fälg för att testa om det fungerar så man inte står där när man hämtar bilen och fälgarna inte passar. |
|
|
Efter att ha kollat på realoem så är det ju samma ET på F30 o E90 som nämnts tidigare. Då är det ju bara hjulbultarna som skiljer.. |
|
|
Utan att ha provat så säger jag med 95% säkerhet att det passar utmärkt. Några mm hit och dit i ET (t ex ET34 vs ET38) ska inte skapa kaos i hjulhuset upp till 19" tycker jag. Tror nog mer att man ska vara försiktig om man är uppe bland 20" och kämpar in de. |
|
|
Jag provade nyss att montera vinterhjulen från min fd 330i E90 på min nya 335i F30. Fälgen passade, liksom de fyra normala hjulbultarna. Däremot var det problem med låsbulten. Eftersom hylsan till låsbulten för F30 så att säga går utanpå hjulbulten blev det trångt i hålet i fälgen (alltså inte den delen som gängan skall gå i utan utanför). Andra fälgar kan ha mer plats måhända. Tänk på att bromsarnas storlek (på vissa motoralternativ) kan göra att 17" hjul med olämplig utformning tar i. Den 17" fälg jag har är väldigt "öppen" inuti. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.