|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag tänkte se om jag kunde få lite stöttning i min billetande från rävarna på forumet. Sitter just nu med en tjänstebil som ska lämnas tillbaka i december och jag måste köpa en bil för egna pengar ;) Jag hade innan tjänstebilen en 325iA -97 under ett år och efter en period med SAAB/Volvo så vill jag tillbaka till det goa igen. Min budget är 200-250' och jag velar hårt mellan prioriteringarna. Jag kör bara ca 1500 mil om året, (1 mil om dagen till/från jobb) så det är ingen katastrof med bränslekostnaden...även om min fru inte håller med. Utrustningsmässigt är baskraven: Comfort + Dynamic Vill ha: drag, värmare, bluetooth och navi... Nåt jag glömt? Motormässigt vill jag helst inte gå under 325 men det känns trist att ramla iväg på mil/år för mycket också. Tanken är att behålla bilen minst 3 år. Så frågorna är ju egentligen - ska jag satsa på diesel eller bensin? Prioritera ålder/mil före motor? Jag inser att det är en personlig inställning men det skulle uppskattas med lite resonemang runt detta. Jag följer blocket/bytbil varje dag och försöker få en uppfattning om vad som är rimligt. Ibland så suktar jag efter 330 men tvekar då det då blir långmil och/eller import mest. Mr lagom i mig har väl ställt sig in på 325d...:) Was glauben Sie? | |
|
325d känns som en oerhört bra kompromiss. Klart kraftigare än 325i på användbara varvtal, snål och förhållandevis låg skatt (cirka 4000:-). 2008 och framåt fick bilarna många förbättringar, 2009 kom facelift. Många förespråkar M-paket och visst gör det sitt till utseendet. Utrustningsmässigt krävs åtminstone halvskinn, automatiska klimatanläggningen, sportstolar, xenonljus och 17" för att jag ska tycka bilen vara rimligt komplett. ------- //Lövet |
|
|
Med 1 mil om dagen till/från jobbet kommer du ta livet av partikelfiltret i en 325d. Dock är 325d motorn väldigt trevlig! Varför inte köpa en 335i nu när du kör så lite? Här är en med bränslevärmare, navi, facelift, xeon och läder. Länk |
|
Verdi |
Vill du ha den utrustningen blir det i princip antingen 320d eller pre LCI. |
|
JokerS: "ska jag satsa på diesel eller bensin?" Det är en fråga enbart du kan svara på. Det kommer bli svårt att få en bil som är max 3 år gammal och uppfyller alla dina krav för de summor du tänkt dig. Du kommer få kompromissa på en eller flera av dina punkter. |
|
|
Värmare lär bli svårt med tanke på att det var ett oerhört dyrt tillval. Låg väl runt 15-20k nytt? Navi också är ovanligt framförallt på sv.sålda. Själva bilen går ju att få tag på om man släpper på utrustningskraven en aning: Länk ------- //Lövet |
|
Verdi |
Behöver du touring eller går det bra med en sedan? Eller rent av en coupe? Föredrar du automat eller manuell? |
Verdi |
Den 325d Andreas länkar till är alldeles för dyr och har dessutom en anskrämlig inredning. Hade min Länk (+ 18" M-sportfälgar) ute för 198' ett par dagar i augusti och fick bara en som hörde av sig. Då fick jag dock kalla fötter och tog bort annonsen. Ska ha kvar bilen ett bra tag till som det känns nu. |
|
Vilken inredning som är "anskrämlig" eller inte tycker jag inte är något man ska skriva andra på näsan om. Oerhört personligt. Har själv sålt bilar med beige inredning utan någon som helst skillnad på intresset jämfört när jag sålt bilar med svart inredning. Dessa "sanningar" är alltid lika roliga att höra. Dyr är den dock, framförallt eftersom Thomas Sund bil i Sthlm hade en M-sport -08 325dA ute alldeles nyligen för 205'. ------- //Lövet |
|
|
@Lövet - 325d känns ju som min kompromiss med de fördelar som du nämner. När det gäller utrustning håller jag med om dina tillägg men visst ingår väl sportstolar och xenon i dynamicpaketet? @Sim - är partikelfiltret något som jag bör oroa mig för alltså? Säkrare att betala lite mer för soppan för att slippa ev problem? Just import är väl inget jag tänkt mig - lite för feg för detta :) @Chris87 - den behöver inte nödvändigtvis vara max 3 år även om det skulle vara bra såklart. Tanken var att behålla den i alla fall 3 år. @Verdi - Touring är ett måste. Jag föredrar automat men kan tänka mig manuell om den uppfyller lite fler av "önskekraven". Jag inser att jag inte kommer få in allt i önskelistan så det är ju egentligen bara comfort+dynamic som är ett måste...och förmodligen drag. Lätt att bli lite kräsen när man tittar runt. Jag vill gärna ha svart halvläder...så då går bilen Lövet länkar till bort :) Om jag spekulerar i en 325d Touring, dynamic, comfort, halvläder, drag för 250' - vilka mil och årsmodell tycker ni att jag kan leta efter? Tacksam för alla bra svar! |
|
|
Skippa navin. Om du inte ska åka varje dag genom Calcutta, Paris eller Göteborg förstås. Finns att köpa lösa för en tusenlapp. Satsa på en bra stereo? Har själv Proffessional + Logic 7 och det är ok ljud, men inte mer. Sen tycker jag det är trevligt med sportstolar m skinn, comfort access, panoramatak, automat. Och farthållare med bromsfunktion. |
|
|
Om du kör långresor ibland så behöver du inte oroa dig alltför mycket om partikelfiltret på den här sidan 20.000 mil. Sportstol och xenon ingår i Dynamic ja. Navi skulle jag inte bry mig särskilt mycket om såvida du inte är säljare och åker till nya adresser varje dag. För semesterbruk funkar Google Maps. ------- //Lövet |
|
|
Med 1500 mil om året hade jag definitivt passat på att njuta av en härlig bensinsexa istället för en diesel. Själv kör jag 4000 mil om året med min 335i men det är ju underbart att höra motorljudet :-) 325d är inte så vansinnigt snål heller, helt ok men inte extraordinärt. /DJ |
|
|
Ca 2,5dl per mil mindre än 325i är den iaf. Har ägt båda. ------- //Lövet |
|
|
Nog för att 325d är trevlig men i mina ögon är det enkelt, köp en bensindriven trea och njut av de motorerna så länge det varar! //Bjersér |
|
| @Lövet Jag är i nästan exakt samma sits som TS så det vore kul om du kort kan rekommendera 325d och/eller 325i, du som har haft förmånen att köra båda. | |
|
Kort kommentar om Navi bara - anledningen är inte så mycket att jag har stort behov av den...mer att jag tycker att den höjer utseendet avsevärt på bilen. Dock ingen showstopper och jag börjar inse att det är väldigt få objekt ute som passar in tyvärr. Men - 2,5 dl/mil mer på 325i än 325d är ju rätt mycket. Jag hade en 325iA -07 innan (felskrivet tidigare) och låg då på snitt 1.1 l/mil. Grym motor men det blir ju lite pengar även på bara 1500 mil. 15 kr/liter x 0,25 x 1500 = 5600 kronor på ett år i skillnad.. Kanske inte en förmögenhet om man föredrar bensinaren men sen känns det väl som dieseln håller värdet lite bättre i dagsläget. Suck, inte lätt att hitta rätt :) |
|
|
Joker: I den kalkylen får du räkna bort 2500kr i skatteskillnad. Det blir småpengar rent driftsmässigt i skillnad. Krullo: Jag skulle utan tvekan föredra 325d. 325i är roligare att köra över 4500 rpm men i övrigt föredrar jag 325d. Snålare men framförallt MYCKET kraftigare vid alla varvtal som man använder i normal trafik. ------- //Lövet |
|
| Har en 325d touring som jag funderar på att sälja. Dynamic + Comfort + M chassi + dakotaläder. 6000 mil, nyservad på tisdag. Kan det vara något för dig? | |
| Horst: Lite tidigt för mig att byta än eftersom jag planerar att byta framåt december. Dessutom ska jag försöka hitta en lämplig pärla med drag i första hand - har din det? Årsmodell, färg? | |
| bluewater metallic, 2009, läder dakota sadelbrun, nyservad idag, har ej drag, har inte heller brådska att sälja | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.