|
|
|
|---|---|
|
Kan man köpa "det" på nätet så gör jag det.... Beställde tändstift till 12'an på Sparkplugs.com, Bosch Platinum FGR9DQP för $5.72 st. Sen tillkom frakt med lika mycket. Blev ca 80 kr st, pris i Sverige runt 195-245 kr st. Döm om min förvåning när det dimper ner ett mail där sparkplugs.com hävdar att "your bank does not participate with the latest safety methods" och därför vill ha en fotokopia på kreditkortets bak- o framsida SAMT en kopia på mitt körkort ! Har aldrig varit med om maken. Det kunde dom ju glömma skrev jag tillbaka :) Någon som har tips på nån bra site i England eller Tyskland ? | |
|
ebay.de ebay.co.uk |
|
|
Provade Du från England? Länk |
|
|
Betala alltid genom paypal vid köp utomlands så blir det inga problem. |
|
|
Det är inte ovanligt att utländska handlare vill ha det. Fick själv göra det när jag köpte fälgar för nåt år sedan. Anledningen är att om köpet sker med ett stulet kreditkort så är det handlaren som får stå för risken, inte kortbolaget som många tror. Paypal är ibland inte så kul med tanke på deras avgifter. ------- //Lövet |
|
| Har du registrerat en Security code för ditt kort? Jag har ett Mastercard från GE Moneybank och där måste man registrera en kod för kortet om man ska handla på nätet efter den 1 september 2012. | |
|
Paypal tar vad jag förstår bara ut en avgift av säljaren. Har köpt massor med saker och alltid betalt via Paypal, har inte sett nån annan summa en den avtalade i köpet, inte heller någon tillkommande särskilt specad avgift. Sen har dom kanske inte den mest fördelaktiga kursen alla gånger men valutakurserna svänger ju rätt duktigt ändå. Niklas Fransosen |
|
|
På Paypal man kan välja att bli debiterad i originalvalutan så att kortutfärdarens kurs gäller. Jo visst betalar handlaren avgiften, men det är ändå ca 3,5%. |
|
|
Som jag skrev i första inlägget så handlar jag så mycket som möjligt på nätet. Har ett Master Card med Security Code avsett just för detta. Att då behöva ta kopia på kort och körkort känns jävligt B.... Det känns ju mera som att Sparkplugs.com inte har ett vettigt (senaste tekniska) inlösenavtal för kort. Det blir till att handla inom EU istället. |
|
|
Nu när du nämner det, var det nog likadant när jag handlade av Sparkplugs.com Men det gick bra, jag mailade dem uppgifterna från flera olika mailkonton och delade även upp bankkortsinformationen på flera mail, så inget mail innehöll all information. Därefter gick köpet snabbt och inom ca en vecka hade jag stiften i brevlådan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vitsen med internethandel ska väl ändå vara smidighet. Och när jag bli ombedd att göra si och så då blir jag grinig :) Då handlar jag någon annanstans. Jag reste mycket till tyskland i slutet på -90 talet, och där hade användandet av kreditkort inte kommit så långt. Tex så var det väldigt ovanligt att Taxichaufförer tog kreditkort så man kunde få gå 10-12 bilar bak i taxikön vid flygplatsen innan man hittade en som tog kort. Annars var ju kösystemet väldigt viktigt. Numera är det ju inga problem med kort på dom flesta ställen i Tyskland och jag inbillar mig att det är tack vare mig :) |
|
|
Paypalavgiften skjuter vissa handlare över på kunden. ------- //Lövet |
|
|
Kort i tyska taxibilar: Det kan fortfarande vara problem, och definitivt för 2-3 år sedan. På 90-talet var det mycket sällsynt med taxibilar som accepterade kortbetalning. Har stått på Frankfurts flygplats och den extremt trånga parkeringen för departure flera gånger och trilskats med taxichaffissar som trots ett par olika kortläsare för något slag kort (inhemska?) framme i bilen till slut ytterst motvilligt gick bak i skuffen och hämtade en gammaldags dragmaskin. Kalkerpapprena kom fram och transaktionen kunde genomföras... FP |
|
|
Jag har köpt en del tändstift av mister-solution.co.uk De har "checkout with paypal" vilket innebär att man gör 3 musklick och skriver in ett lösenord. Det kallar jag smidig affär :) Paypalavgiften läggs primärt hos handlaren, men givetvis kan denne på flera olika sätt belasta kunden med avgiften. |
|
|
folke: Jag var i Munchen förra året och skulle handla på Lidl. De accepterade varken Mastercard, Visa eller Amex... ------- //Lövet |
|
|
Stämmer säkert. Både danskar och tyskar har tills inte alls så länge sedan favoriserat sina inhemska kort på många varuhus osv. Det märkliga är att det funkar bra i så gott som övriga delen av den civiliserade världen, och det gjorde så redan för 30+ år sedan. FP |
|
|
Stämmer gör det helt säkert eftersom jag fick stå där som ett jäkla fån och försöka skramla ihop mynt och sedlar från flera olika plånböcker för att kunna betala. ------- //Lövet |
|
|
Vart tvungen att beställa stift till vinterholken så passade på att ta hem nya till Bimmern också. Vart inte mister-solution dock. Jag vill varmt rekommendera "aj4151" på ebay.co.uk 8st BKR6EQUP för 500kr inkl frakt. Beställde i onsdags hade dom i lådan idag, det kallar jag fan awesome service! |
|
|
Pontus:Har du hunnit att köpa Bosch Platinum FGR9DQP annars har jag faktiskt helt nya 12st som jag inte har användning av mvh |
|
|
Jag tar tillbaka det, Mina var Bosch Platinum FGR7DQP alltså en 7a..Ber så mycket ursäkt kollade lite för hastigt på stiften. mvh |
|
|
>> catch_me Har inte blivit av att jag har köpt några stift än.... Hittade en pdf på tändstift till BMW o där stod det att FGR7DQP skulle funka fint till M73, så visst, jag är intresserad. Skicka pm med pris. Tack på förhand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.