|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet störande problem på min 523i -96. Man måste alltid såga minst 3-4 sekunder innan den slutligen hoppar igång. Dessutom tvekar den en aning innan den startar, precis som om den skulle tända på bara några cylindrar i början och sedan de resterande. Vad kan vara felet? Jag har nyss bytt kamaxellägesgivaren eftersom den behövde bytas när jag läste bilens felkoder. Jag trodde felet skulle försvinna iom det, men tji fick jag. Kan tillägga att tändstiftena är bytta för ca 7000km sedan. | |
|
är det skillnad på varm resp kallstart? FAF |
|
| Nej, det är ingen skillnad på kall- eller varmstart. Ingen märkbar iaf. | |
|
har du några felkoder nu efter bytet? köpte du original kamgivare? FAF |
|
| Det fanns inga felkoder efter bytet och givaren köpte jag original. Kan det möjligtvis vara någon tändspole? | |
|
Tja, gissa är man bra på ;) Men jag skulle väl iaf börja med att mäta bränsletrycket...kan ju vara fel på dels BTR eller att själva huvudpumpen ger för lite soppa/tryck.. Har du dina problem bara vid tanknivå under ca 15 liter så KAN det ju vara sugstrålepumpen(dvs den pumpen som fördelar soppan mellan tankhalvorna) som är kass... Men.. felkoder bör du ju haft då kan man tycka :/ Mvh Janne. |
|
| Jo tycks vara lite svårt att sätta fingret på vad exakt som är fel... Kanske man borde ha en verkstad att undersöka istället för att byta ut en massa delar på måfå :) Tackar för svaren iaf! | |
|
Återkom gärna. Lider av samma problemb på min 523, Jag har fått tips om en ventil( regulator) som sitter på bränsleslangen och håller trycket uppe efter man stänger av motorav en bmw mekaniker Verkar vara en bagis, men vill gärna få framreservdelsnummer |
|
|
Att mäta bränsletryck är en bra ide. Först efter att den stått länge, tändning på så ska trycket hoppa upp. Starta, trycket ska va konstant. Sen mäta vev o kamaxelgiv, eller mäta direkt på jordledningen till spolarna så ser man om den gnistar från start o lika på alla. om ja, mät på spridarna. kräver oscilloskop men man hittar/utesluter fel direkt. har du provat utan lmm? |
|
|
Min bil går OK i övrigt och jag misstänker trådskaparens gör det också.. Det är endast vid start man får mala en 3-4 sekunder när bilen har stått still ett litet tag. |
|
| Har nu beställt tid till en auktoriserad Bosch-verkstad. Jag ville de skulle endast mäta bränsletrycket men de rekommenderade jag skulle lämna in bilen för 1-2 timmar så de kunde undersöka noggrannare vad felet kan vara. Jag fick tid till 19 oktober så jag återkommer när jag vet mera. Bilen går för övrigt bra förutom att den kan knycka litet vid gaspådrag. | |
| Nu är bilen i skick igen. Mätte bränsletrycket på verkstad men det visade sig att inget var fel på det. Kopplade bilen till Bosch-testutrustningen och kollade felkoderna, gav utslag på defekt vevaxellägesgivare. Så den blev bytt och nu går bilen som den ska igen! Startar direkt och drar bra genom hela registret utan ryckningar, jag är nöjd! :) | |
|
Gott att höra! Bra att du återkom och berättade vad det var.. Mvh Janne. |
|
|
Bränle filter är de många som glömmer o fuskas med Kul att de löste sig me vevaxelgivarn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.