AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.160

Svårt att byta framskärm på E39?

Hej!

fick vattenplaning och hamnade nere i diket så att höger framskärm fick sig en smäll längst fram, drog upp med bärgningsbil å kunde köra från platsen så inget farligt, lite plåtskador bara.

Nu undrar jag, är det svårt att byta framskärm själv? hörde på en mekonomen verkstad att de ville ha 2000 kr för själva bytet och 6800 för bättre begagnad framskärm, demontering/montering, och lackning, så tänkte att om man gör själva bytet själv bantar man ju ner en stor del av kostnaden.

Det jag undrar är om det är svårt? Ser mig själv som händig, men har aldrig skruvat med bilar förut, endast mopeder men tror inte det ska vara så svårt, några tips? vart ska man börja åh vad ska man tänka på?`svårt att få bort sidoblinkersen? ja allt ni kan komma på skulle jag vilja veta :)

ingen brådska är det heller då jag ska ställa av bilen över vintern och få den fin till våren.

Lyckan är inte att nå sitt mål. Lyckan är att vara på väg
ma
4
majstor
Bmw 530d 01
vart bor du?
mora i dalarna

ma
4
majstor
Bmw 530d 01
Länk

billigaste i hela sverige
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Instruktion: Länk
Tackar för instruktionen!

majstro, fattar ingenting av den där sidan, man kan inte beställa delar där ifrån va?

tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Skulle dom verkligen ha 6800 för en begagnad skärm ????
Låter helt galet dyrt , finns ju nya i tyskland för 7-800 kronor .

Byta är inga bekymmer , det fixar du galant !
Turofritte, nja jag kanske skrev kanske otydligt, priset var med montering å lackning

karosseri arbete 1926

lackering lacktyp 2 1809,40

+ 258 för rostskydd

begagnad H-skärm 1280
jobb: 5273,4
förbr.mtrl: 115,56
moms: 1347

slutsumma: 6736 kr
,

hittade en framskärm för 999 på bildelsbasen med samma färgnummer som jag har så skickade mail direkt till dom åh får väl svar imorn, får jag den så lär det ju bara vara att montera så ser det ut som innan?

här är bilen ifall nån ville se :)

Länk

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
köpte en ny när min framskärm blev en inbucklad på min gamla e39! finns här för under 800kr Länk och det var enkelt att byta, kostade mig kanske 1500 med lack allt som allt! :) / Henrik
Har också sett de där men fick förklarat för mig av en lackerare att om man köper en ny så är det ju bara plåt så då måste de lägga grund och allting åh har man en begagnad så slipar dom bara lite å sen lägger på en ny.

de ville ju ha 2000 för lackjobbet på en begagnad skärm så ja kommer nog inte under det.

drf vart jag lite glad när jag hittade en begagnad skärm med samma färgnummer som jag har på min bil 317 ocean blu metallic, åh då lär det ju bara vara att byta å se glad ut?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man får nog räkna med runt en tusenlapp minst i ställkostnad hos en lackerare. D.v.s. blanda färg och göra rent spruta m.m. Då kan det ju ibland vara värt att ta med fler delar samtidigt vid behov. Men har du hittat en fin i rätt färg är ju det kalas.
ja precis, den såg fin ut på bilden iallafall så hoppas på svar imorn annars ringer jag dit å hör

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
jag lacka en ny och begangnad för 1500 men då var det svartjobb!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.