AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.710

Bromsok renovera?

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Har ett bromsok fram som har gett upp, kolven har rostat vilket gör att kolven inte går tillbaks efter bromsning vilket i sin tur då gör att bromsen ligger till. Jag undrar nu går det/är det lönt att renovera oket själv, finns det firmor som gör sådant?

Eller är det bara att plocka fram plånboken och inhandla ett nytt/utbytes ok?
Klart det är lönt att smörja upp oket själv, det är ju ingen spec märkvärdig process (om nu inte BMW gjort det svårare än på en SAAB).

Är man helt okunnig så kan det vara skönt att lämna ifrån sig, men om man inte är rädd för att plocka isär oket så kan man lika gärna prova.

På SAABen jag var med och "smörjde ok" på så tryckte vi ut cylindern med en mejsel (det fanns ett spår nästan längst ut på kolven) därefter noggrann rengöring i själva glidytan (har för mig det fanns lite småsaker att hålla reda på) allt torkades rent med trasa samt smörjdes, vi använde delvis silikon för att smörja glidytan med. Det hela motionerades även med tryckluft så man har en chans att se att det till slut funkar fint.

Detta var väl kanske inte någon beskrivning på hur man gör, och inte heller ett svar på din fråga, men som sagt - det kan vara värt att plocka isär och kika, det är inte helt omöjligt att förstå sig på funktionen.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Jag tackar för beskrivningen. Ska prova.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
har renoverat mitt ena ok. Då ena dammskyddet var trasigt. Tänkte lika bra att fixa allt då.

Gå in till bmw och köp en bromsok renoveringssats. Som innehåller en kolvpackning och ett dammskydd för 130kr. Du behöver även speciellt bromsfett.

Lossa oket. Trampa på bromsen så mycket du vågar så kolven kommer långt ut. Men ta hellre ut den lite för lite än att den flyger ut.
Sedan får du försöka få ut kolven resten av biten. Har du tillgång till tryckluft så ta tryckluft där bromsvätskeslangen gått in. Men var dock försiktig för det blir skithögt tryck och kolven kan flyga ut med en smäll.
Om du ej har tryckluft så får du försöka lirka ut den på annat sätt. Finns bromsokstänker en tång man tar tag i insidan av kolven med och kan vrida ut den.

Iaf när den är ute plocka av damskyddet och plocka ut kolvpackningen som sitter i cylindern. Torka fint allt. Sätt i nya packningar med lite bromsfett på. Och lite bromsfett på kolven. Se till att damskydd etc sitter där det skall.
Tryck in kolven igen helt. Återmontera oket och lufta.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Är kolven alltför skadad bör du köpa en ny sådan. Har för mig man kan köpa sådan lös hos bmw men är ej hundra. Du kan ju fråga annars testa om det funkar annars får du köpa nytt ok.
Men det brukar gå att fixa till det.
Om där e hårt smuts och ojämnheter på kolven så kan du ta fin smerjelduk och slippa försiktigt på de skadade områdena.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Hade i sär oket idag, kolven såg ut som fan...
Så det blir att försöka leta upp en ny, ska prova hos BMW som "Stimpenbmw2" hänvisade till.
Ingen som vet något mer ställe där dom säljer lösa
ok-kolvar?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Skroten kan säkert ha någon kolv (men oftast vill dom då sälja hela oket) www.bildelsbasen.com !

Är din kolv totalrostig med djupa repor mm ?
Är den inte det så kan man prova med att polera upp den och syna den så att den inte har några grova repor (helst inga alls), och montera tillbaka den med nya packningar !

Länk
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Jo rosting, repig och allmänt dålig.
Får se om jag hittar ny kolv, annars får det bli nytt ok. Lite dyrare bara...
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
efter din operation bör du lufta ur större delen av bromsvätskan så du får ut den och ersätter den med ny.
annars kommer bara ngt annat kärva snart igen.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Tänkte passa på att byta ändå, men tack för tipset.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
ATE / Continetal Teves detaljnummer är:

250032 Rep kit för ok Länk

220123 Vänster ok Länk

220124 Höger ok Länk

"Ingång": Länk

Svenska distributörer:
Länk
Länk
Samt Matab Malmö Autotillbehör (ingen www)

Lös kolv finns inte listad vad jag lyckats se utan det blir nog ett nytt ok i så fall.

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
Det var en struligt designad site! Beklagar de icke-fungerande länkarna.

Tror den här "entrén" borde funka:
Länk

Detaljnumren ovan är i alla fall riktiga.

Mvh Björn
Henrik535
De e väl för fan bara o köpa ett nytt ca 1200 spänn så slipper du allt krångel.Renovera håller aldrig i längden. Köp på rydahls eller liknande.Bmw original lär ju va svindyrt
Visa användare
1.621
balmgren
"BMW orginal" är (oftast) i själva verket ATE / Continental Teves original.

Enligt min erfarenhet är det billigare att handla hos en ATE-ÅF än en BMW-ÅF.

Mvh Björn
Henrik535
Det va de jag menade
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.