AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
834

Vad är det som låter?

og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Nånstans runt eller i panelen för klimatanläggningen
låter det ungefär som dom mekaniska klockorna som fanns i äldre bilar.Nån som vet vad det kan vara?
P.S. Bilen avstängd med urdragen tändningsnyckel D.S.

BMW 528i Touring -98
Tigerr
Tjaa du.. Hur låter de mekaniska klockorna då? =)
Om det är surrande eller nått liknande så är det spjällen som ställer in sej. Spjällen till klimatanläggningen alltså.. Alla Beemers har samma ljud, och efter ett tag så lär man sej tycka om det - Det tyder juue på att bilen lever! Inget att oroa sej över alltså! =)

Tigerr
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Kan verkligen spjällen röra sig med tändningen avslagen?
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Det finns en temp.givare för kupén i panelen, och där lär sitta en liten fläkt i den räfflade biten under knapparna för inställning av temperaturen.

og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
fläkt eller spjäll ska dom verkligen röra sej med tändningen avslagen?
EVIAN
Svar JA........
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
I alla BMW med ACC stängs samtliga spjäll,(ett i taget), i luftkanalerna då man slår av tändningen.
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Är fortfarande konfunderad.Har inte rört bilen på ett
dygn och det surrar fortfarande.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Okej, "många surr är det" Luftspjällen bruka låta i ca 10-20s efter avslagen tändning. Tempgivaren för kupéluften har mycket riktigt en liten fläkt som kan tyckas gå för jämnan, men den stannar efter ca en kvart då du stängt dörren och går igång när du öppnar.
Det är den du hör. Övriga surr finns också: Många BMW har en förspänningsmekanism till vänster torkararm. Den brukar surra till då bilen når ca 10km/h (armen spänns). Då man slår av tändningen avlastas armen men ett kort surr på vänster sida.
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Det blir till att krypa in genom rutan efter halvtimme
och lyssna alltså!!
pi
42
pidde
523 -97
Störde mig av detta ljud så efter ha läst lite här på forum så pillade jag ut knappsatsen till ACn. Där bakom sitter ett elektroniskt kort, vilket du kan plocka ut. På det elektroniskt kortet sitter en fläkt som man smörjer så försvinner ljudet.

Tar kanske 30min att göra operationen.
Fråga 1: Går den lilla fläkten i kliman även när tändningen är av och ända tills bilen går ner i sleepläget (efter 15 min)? Isf till vilken nytta?
Jag har försökt lyssna på min bil men kan inte höra ett dyft.
Fråga 2: Vad är det som hörs vid slutet av inbromsningar (runt 10km/h)inne i kupén? Låter som nån liten motor under 1-2 sek. Skulle kunna vara torkarspännaren då men sitter inte hela denna mekanismen ute i motorutrymmet?
Det hörs bara när man bromsar in lite kraftigare, inte om man fiskör och inte när man ökar hastigheten.

FP
Deliq
>folke
på din fråga 2 kan det vara DBC, Dynamic Brake Control,
läste om det i teknikdelen i salubroschyren.
DBC bygger upp extra tryck i bromskretsen vid hårdare inbromsningar enligt denna broschyr, och det kanske är någon högtryckspumpmotor som hörs. *gissning*

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Är DBC standard? Det står inget på min "extralista".

FP
Deliq
I broschyren från 2001 är det standard på alla (5-serie iaf), kan ej svara för tidigare årgångar.

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Pidde! hur sitter panelen fast här måste smörjas.
Låter inte det surrande ljudet om man har vanlig AC?
Det låter på min iaf och jag tror att jag har vanlig AC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.