AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.155

Bilar släpper ut som minst vid 90 km/h, visste ni det?

Bilar drar som minst bränsle och släpper ut som minst gift vid ca 90 km/h konstant fart, i genomsnitt. Visste du det?

Se här t ex:
Länk

Det sparar alltså inte naturen att köra långsamt, bilarna drar betydligt mer och släpper ut betydligt mer gift i 50 än i 90. Och när farten ökar gäller samma sak, kurvan ser ut som ett "U", bilarna börjar dra mer (och därmed släppa ut mer CO2) i farter över 90.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag har testat på mina bilar har förbrukningen varit lägst vid 70 km/h på högsta växeln enligt bilens egen dator, utsläppen har jag ingen aning om.

BMW CS #5206
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jo det stämmer bra, denna fart brukar vara i registret mellan 70 och 100. Under blir dom skitigare/törstigare och samma när man kommer över denna fart.

740in har sitt vid ca 100 km/h (runt 0,75 l/mil)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Min erfarenhet är att de flesta sex-växlade BMW drar minst vid 90, så att de då också släpper ut minst förvånar mig faktiskt inte. Det verkar rätt logiskt att det är en u-formad kurva.

Alexander
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Säg det till majoriteten i Göteborgs kommunfulmäktige
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det hade väl varit fint om det blev 90 i göteborgs innerstad.

BMW CS #5206
I innnerstad (med mycket start/stopp) drar det förmodligen minst om man begränsar till 30. Åtminstone där det är ideliga start/stopp pga rödljus. Det är i varje fall min gissning.
Lasse-SL500: När det mycket trafik och många trafikljus spelar det inte så stor roll vilken hastighet som står på skyltarna. Det går i många fall inte köra fortare än runt 30. Däremot på kvällar och nätter då det är väldigt lite trafik ute känns max 30 km/h väldigt omotiverat eftersom att det är ytterst sällan som det är rött vid trafikljusen. Det är så jag upplever det i Göteborg.
Det har du rätt i Chris87 - jag förespråkar inte heller 30. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.