|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kollar på 320d / 325d 2006-2010 önskat miltal runt 5000 mil. Vad skiljer förutom det exteriöra på facelift och icke facelift? Mina krav är följande: Automat Diesel Kombi ev coupe (hur är andrahandsvärdet på coupe? Svår att sälja igen? Sportstolar Före facelift känns M-sport som ett krav, efter facelift är M-sport ej ett krav då de ändå är så ruskigt snygga :) Tips om modellerna önskas :) |
|
Största förändringen under skalet kom redan 2008 i och med efficient dynamics motorer på både diesel och bensinsidan. Förbrukning och skatt är betydligt lägre på dessa. Dessutom har jag för mig att vissa chassieförändringar gjordes redan 2008 också och behölls resten av modellcykeln. Därför skulle jag i ditt fall främst kolla på 08:or och framåt... Förutom optiskt var det vissa mindre detaljer som ändrades på LCI: Navigation professional fick hårddisk och snyggare skärmupplösning. Backspeglarna blev större och fulare (men mycket bättre :-) Luckan till askoppen/förvaringsfacket försvann (om man inte valde rökarpaketet). Restvärmefunktionen togs bort från ACC. Hifihögtalarna fick två färre högtalare. Har säkert glömt något.... En modell jag varmt kan rekomendera är den uppdaterade 330d som kom 2009 med 245hk. Fantastiskt trevlig motor som funkar fint ihop med automat. Hyffsat snål är den också - tror dessutom utbudet är större på denna än 325dA. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Vad innebär LCI ? Motorerna du pratar om är alltså 320d 177hk som har lägre förbrukning/skatt? (är de jag mest kollat in mig på) Hur är prestandaskillnaden på 163hk / 177hk? Vill också ha en bil som är lättsåld om ett år eller två, ja innan den gått 10.000 mil helst. Antar att en kombi är bäst och en sedan betydligt sämre? Men hur är Coupen? Vad innebär chassiskillnaderna och hur kan man garanterat veta att man kollar på den nyare? finns ju massa olika brytpunkter, se bara på 5 serien med nya/gamla automaten, placering elhissar mm facelift eller ej, tittar man på modellår 2007 kan man ju bli tokig hehe |
![]() 1.360 Bruksbil
Här är några jag finner intressanta, dock endast den ena som kombi, kombin ser jag mest som att den är lättare att sälja igen om ca 2 år.. Vilken bör man satsa på? (Nu ej sagt att jag kommer titta på dessa då jag avvaktar ett tag med köp, men framöver) Kombi M-sport -07 Länk Sedan M-sport -08 Länk Sedan -09 Länk |
|
Bil2 går bort direkt. Dåligt utrustad (inte ens xenonljus) och med ett i jämförelse uselt pris jämfört med bil1. ------- //Lövet |
|
|
LCI= facelift. Sorry för otydligheten. Ja, jag tycker du skall absolut välja en 177hk framför 163hk. Det är förvisso ingen större skillnad prestandamössigt, där du känner skillnad är bottenvridet som är bättre i den nyare motorn och förbrukningen som ger betydligt lägre skatt. Kombin är mer lättsåld och en facelift gör det ännu enklare. Jag skulle undvika sedanen, de verkar svårsålda i jämförelse. |
|
|
Kristoffer_L:"Restvärmefunktionen togs bort från ACC." Den finns kvar. Skillnaden är att den sköts via Professional radion. Det går även att ställa en tid då restvärmen (fläkten) ska starta. |
|
| Chris87: I shall stand corrected :-) Tack för tipset, hoppas jag har den i X3:an eftersom jag saknar den ibland. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Okej där ser man, bra att fråga här ibland hehe Vinner man något på att ta en 325D ? Allt i stort sett är ju dyrare med en sådan, även om det inte är jättepengar, men antar att även vid en försäljning om något år eller två är en 6cyl diesel svårare att sälja? Idag ska väl allt vars supersnålt hehe Tanken är att köpa relativt ny bil med lågt miltal och sedan byta den inom 1-2 år inna miltalet blivit för högt/värdet minskat för mycket. Självklart kommer jag ha vbärdeminskning men tänkte ta smällen där istället för att lägga de pengarna på att renovera en gammal E38 en gammal volvo eller liknande. Senaste bilen jag sålde precis var en 850 Turbo inköp 20.000:- utlägg på bilen 19.000:- Där har vi ungefär ett års värdeminskning.. Sålde bilen på export till Danmark, fick igen varenda krona men det händer nog bara en gång i livet när man lagt ner så mycket hehe E38an förlorade jag 48.800:- på under 9 månader.. Gissa varför jag kollar på nyare bil haha :P |
| Tror både 320d och 325d har sina kunder - men eftersom vi går alltmer mot en downsizing trend tilltalat säkert en 320d fler spekulanter än en sexa som främst tilltalar entusiaster. Därför tycker tag du bör kolla lite på 330d om du nu är inne på en sexa - de brukar också vara lite bättre utrustade generellt än både 325 och 320. | |
|
Bredare spårvidd bak på LCI. jämför man bilarna så ser en icke LCI väldigt konstig ut i bakre hjulhuset, annars tänker man inte på det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.