|
|
|
|---|---|
|
Har lite strul med bensinförbrukarmätaren på bilen....den är död. Kanske det kan vara si batterierna som börjat ge med sig....vet bara inte var de sitter :-/ 740 -93 | |
| ......eller har jag såna överhuvudtaget? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
SI-batterier satt endast i äldre E-modeller (tex E28, E30) och hade bara som uppgift att se till att statusen på SI-ljusen inte försvann. Ingen koppling till bensinförbrukarmätaren. Är den en E32? Då är det samma intstrumentkluster som E34. Är det bara den momentana bensinförbrukningsmätaren (den som sitter under varvräknaren) som inte fungerar? Fungerar alla andra mätare såsom varvräknare, hastighetsmätare, tank- och tempmätare? |
|
Hej BMW-slangen Ja....så är det. Bara den momentana bensinmätaren som slutat fungera. Sen lyser serviceindikatorn och varningslampan för låg nivå på styrservo och bromsvötska oxå. Allt konstigt har uppstått efter att jag bytte några lampor i instrumenthuset. Måste ha kommit åt nåt...... |
|
| E32 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du måste troligtvis kommit åt något. Sitter alla kontakter som de ska därbak? Där är ju lite trångt och sladdarna är väl inte så långa som man önskar. Värt att prova att nollställa serviceindikatorn (med lämpligt diagnosverktyg) för att se om det fungerar iallafall som det ska eller ändåså fjantar sig. Lampan gäller nog bara för bromsvätska i våra bilar, tror bara det vara E32 750i som hade något extra med styrservohydrauliken kopplad till denna lampa. Eller kanske E32 740i också? För du menar lampan med ett utropstecken inuti en ring? Men om nu ALLA dessa saker uppstod precis efter du bytte lampor är det nog direkt kopplat till någon händelse där. Annars är det vanligt att kondensatorerna sväller upp och slutar att fungera, men då är det ofta hastighetsmätaren, varvräknaren eller displayen som ger upp. |
|
Tack för svaret....ska nollställa serviceindikatorn. Har kollat kablarna o kontakterna två gånger redan men får kolla igen. Ja, jag menar lampan med utropstecknet i. Har nollat felkoder på BMW o det hjälpte inte heller. Får fylla på lite bromsvätska oxå fast nivån ligger perfekt. //Sven |
|
|
Gick bet på det här....fick sonika ta bort varningslampan för servonivån. Att serviceindikatorn lyser konstant och att momentanförbrukningen slutat fungeta får jag väl leva med.....irriterande men i-lands problem! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.