|
|
|
|---|---|
|
går det 6 liter olja till en 525ia E34?? och vilken sorts olja man ska sattsa på en sådan bil?? helsyntet eller delsyntet?? har hyrt att man ska köra på delsyntet eftersom bilen är från 92 och att man kör på helsyntet bara på nyare bila! vad är rätt??? kan man få råd! Mvh BMW 4-ever | |
| Förslagsvis Shell Helix Plus (delsyntet) 10W-40! Annars funkar det även bra med andra leverantörers oljor även helsyntet skall inte vara nått problem. Både hel- och delsyntet kommmer att fungera utmärkt det mesta handlar väl om vad din bil förtjänar och vad din plånbok accepterar. | |
|
10\40 COUKER STATE.Bästa oljan jag testat.Skippa Mobil o resten.Du årngrar dig inte.GOOD STUFF KickDown |
|
|
M528 var hittar man denna oljan då??? MvH BMW-4ever |
|
| Quaker State som M528 menar är riktigt bra olja. De flesta USA-bilsvekstäder brukar använda sådan olja. Den är dock inte så vanlig. Jag har nog aldrig sett den ute i handeln, men det ska nog gå att få tag i. | |
|
6.5liter Castrol SLX duger bra till gamla E34or ! Länk |
|
|
castrol RS 0w-40 betydligt billigare än SLX oljan om du ej känner för att då har råd med den. Men annars e det SLX oljan som gäller. |
|
|
TAck för svaren... jag köpte istället valvoline durablend..får väl se om den håller, oljan jag bytte var inget vidare och motorn funkar bättre och jämnare nu med den nya oljan. MvH BMW 4-ever |
|
|
Preem brukar väl sälja Quaker state olja. Annars rekomenderar jag 76-olja. |
|
|
Fabrikatet spelar ingen roll så länge som oljan har rätt specifikationer! (om det är ett "seriöst" märke på oljan) Nedanstående specar bör vara uppfyllda: SAE: Inte för lågt varmviskositetsvärde (bör ej vara under 40), inte för högt kallviskositetsvärde (bör ej vara över 10W). API: Köp ingen olja som har lägre klassning än API SJ eller SL ACEA: Köp ingen olja som har lägre klassning än ACEA A3/B3 Oljan bör dessutom vara BMW-godkänd! Personligen skulle jag rekommendera en helsyntetisk olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Jag fick rekomendationer att köra på CASTROL GTX MAGNATEC 5W/40 i min 525 tds. |
|
|
Det är en rätt bra olja, men det finns många som är likvärdiga eller kanske bättre... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
5,8l i M50 motorn, men kolla på stickan. Bytte nyss till Castrol magnatec 5-40. |
|
|
Hej M528. Hur har du testat din favoritolja? Vilka andra oljor hade du med i testet? Vilka testmetoder använde du? MVH |
|
|
Magnatec 5-40 utan tvekan ... kanske världens bästa olja ************ * BMW SAME * ************ |
|
|
Nån som använder Q8:s olja? kan få tag i till hyfsade priser tänkte om nån vet ifall det är bra? Once a beamer allways a beamer Länk |
|
|
Nån som använder Q8:s olja? kan få tag i till hyfsade priser tänkte om nån vet ifall det är bra? Once a beamer allways a beamer Länk |
|
|
Så länge som oljan har de högsta klassningarna (BMW longlife, ACEA A3/B3, API SJ eller helst SL), är oljan mycket bra! Välj sedan viskositet så att varmviskositetsvärdet (andra värdet i SAE-klassningen) inte är lägre än det som rekommenderas i instruktionsboken. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.