AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.332

Från X5 e70 till X3 F25?

Jag har funderingar på att byta min X5 e70 LCI mot en X3 F25 men är lite tveksam till kvalitetskänslan i den mindre X3an. Man vet ju vad man har men inte vad man får. Det finns ju mycket kunskap här, vad tycker panelen kring modellerna? Någon som jämfört?
Har kört och åkt en del i X5, funderade ett tag på en begagnad sådan innan jag köpte X3. Men jag tyckte X5 blev för dyr i drift och var för stor för våra behov.

Kvalitetsmässigt vet jag väl inte om det är så stor skillnad i praktiken, X3 rycktes upp rejält efter första året och de tillverkas ju i samma fabrik som X5 - det är snarare på komfortsidan där X5 kan fås med komfortstolar och har lite bättre ljudisolering än X3. Därmed inte sagt att X3 är bullrig och obekväm men om du jämför ex F31 och F11 så har du en liknande parallell på komfortsidan...

Det är som sagt min åsikt, rekomenderar dig att testa för att bilda dig en egen uppfattning. Vad vi än säger kommer du kanske fram till något helt annat :-)
Jag har varit och klämt och känt lite på en X3 som hastigast, tycker det är relativt stor skillnad i kvalitets och komfortkänsla bara vid en snabb genomgång av bilen. Lite som att jämföra en 5 och 3-serie.
Återstår att ta ut den för en provkörning, har du några rekommendationer kring utrustning?
Som minimi-nivå tycker jag följande är måsten:

- Komfortpaket (xenon, p-sensorer, blåtand, USB mm)
- Sportstolar
- Utökad blåtand (professional bluetooth) så du kan streama spotify i bilen.
- Servotronic
- Dragkrok
- Automatlåda
- Tonade rutor
- X-Line (beroende på färg)

För lite extra flärd skulle jag dessutom rekomendera:

- Navi Pro (ganska prisvärt till X3).
- Helskinn
- Panoramalucka.
- 19-tums hjul. X3 kräver nästan detta för att komma till sin rätt tycker jag.
- Stora ljudsystemet (inte Hifihögtalarna)
- Backkamera med Top-view (du klarar dig fint med sensorerna men detta är coolt vid fickparkering)
- Automatisk baklucka (har det inte på min pga strul i japan med tsunamin förra året) men trevligt, även om X3 luckan känns lättare än till min gamla E91.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.