|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har under en period letat efter den rätta BMW:n att köpa för en rimlig summa. Har fastna för en jävligt fin bmw 330 ci års modell 03. Vill gärna höra med alla här om de är någon som vet något dåligt om just dom här modellerna eller om själva bilen i sig. Vad tycker ni om priset ? Hoppas vi kan leda en fin diskussion tillsammans! Länk | |
|
Hej Ja den såg ju riktigt fin ut. Här är några modellspecifika grejer som kan vara värt att kolla upp: Spindelleder -Glapp i dessa är en klassiker. Vevhusventilation- Drar bilen olja? Syns det något oljeläck någonstans runt motorn? Vanostätningar eller vevaxelgivare. -Kolla så att motor går jämt och fint på tomgång hela vägen från kall till varm motor. Ojud från bakaxeln. Finns på somliga. Kan vara irriterande men behöver inte vara någon större fara. Oljebyte kan hjälpa. Gummilister i dörröppningarna. Kolla efter sprickor. Om varningslampan för låg oljenivå tänds och det ändå finns tillräckligt med olja i motorn så har nivågivaren packat ihop och gått hem. Airbag varningslampan tänds om sensormattan i passagerarstolen går sönder. -Också det en klassiker. Krånglande låskistor, särskilt den på högerdörren och särskilt vid upplåsning. Prova att låsa och låsa upp några gånger och se så att dörrarna verkligen låses upp. Orsaker: GM5-modul/låskista/kontakter. Förstärkarmodul för av/pålarmning och radio antenn. Funkar nyckel fjärren så är det inga problem. Finns nog kanske några till. Hoppas jag inte skrämde dig för mycket nu. Det är vackra bilar och väldigt underhållande att köra! |
|
|
Välkommen till forumet! Jag tycker den ser jättefin ut, fantastiskt härliga bilar att köra med underbar motorsång. Bra utrustad och priset ser väl rimligt ut också. Silver har aldrig varit min favoritfärg men det är ju en smaksak på bilderna ser den fin ut i lacken. Jag noterar att där inte var någon bild där sätet var med, be att få en så att det inte är helt nedsuttet. /DJ |
|
|
Ursäkta om jag klampar in här med en fråga.. @Lefty, skrev: Om varningslampan för låg oljenivå tänds och det ändå finns tillräckligt med olja i motorn så har nivågivaren packat ihop och gått hem. Är det den gula oljekannan som menas? I min 330ci -01 så tänds den gula oljekannan 30sek efter jag startat motorn, för att lysa i 30 sek och sedan försvinna, bör jag vara orolig? |
|
|
joony: Börja med att kolla oljenivån med oljestickan så vet du vad som egentligen finns i. Att köra med för lite olja är den största orsaken till oro. /DJ |
|
| Har gjort så, nivån ser bra ut, mitt i mellan strecken. Kanske skulle man pytsa i en liter till då? | |
|
Jag tror inte att du skall hälla i en hel liter om den är mitt emellan strecken. En halv liter kan du testa med, då bör den gå upp till övre strecket om den är på mitten nu. En hel liter brukar man pytsa i när den är på det undre strecket (men jag vet inte exakt hur det är i din bil så dubbelkolla mot manualen). Angående lampan så vet jag tyvärr inte, kan ju vara ett givarfel eller om den indikerar något (se om även den företeelsen finns i manualen). /DJ |
|
|
Hade samma på min 325;a, att oljenivågivaren är kass kan jag nog säga med 95% säkerhet. Men den är lätt som en plätt att byta själv i samband med ett oljebyte. Köpte en piratgivare. Inga gula kannor ...alls. Även när det är under lägsta nivå. :( Fast en original kostar 1700:- så jag vet inte om det känns värt det, jag har haft bilar helt utan nivåvakt förut. ;) Skrämmande annars hur många punkter på listan man betat av. Skulle dock kanske revidera oljeförbrukningspunkten så att man inte skrämmer slag på presumptiva köpare. ALLA M54:or jag sett drar olja, min drar ung. 1l/1000 mil och har alltid gjort det under de 17000 jag kört med den. Skulle även lägga till länkarmsbussningar fram, som är av tveksam design eller kvalitet. För vissa håller de <5000 mil. |
|
|
Även om det var jag som började med offtopic här kanske man skulle låta ´bmw 330 ci´s tråd vara som det var menat. Och visst ser den 330´n fin ut. Silver dock. Nästan alla har ju det.. |
|
|
Japp, menar ju den gula lampan och inte den röda! -Gul för nivå och röd för tryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.