AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.990

Felkod P0102, Low voltage at Mass or volume Air flow sensor.

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, när man läser koder med något BMW-verktyg framgår det alltid om felet är aktivt nu, hur många gånger det har hänt osv. Vet ej vad din mojäng visar? vilken grunka är det du använder?
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Någon enkel biltema grunka för ca 700kr.
på förra bilen (en saab) var det fullt möjligt att ta bort felkoder.

Kommer dessa felkoder att tas bort automatiskt efter att dom varit inaktiva ett tag?

ma
7.450
marin849
Du kan väl nolla felkoderna med den där också?
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Det har gått på andra bilar, men på bmw:n går det inte att radera.

Har prövat både med tändning på, men motor avstängd och med motorn i gång men p0201 och p1349 är kvar.

Vid provturen på ca 2 mil så märkte jag inte av några konstigheter utan bilen gick bra så jag hoppas på att det var sprickan i insugsbälgen som orsakade problemen, men är lite skeptisk då koderna trots allt är kvar.

BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Tyvärr så började den gå på 5 cylindrar i dag igen.
Gammla stiften såg ok ut även på cylinder 4.

Tänkte pröva att byta plats på spridarna, men det började regna.
hur tar man lättadt bort spridarna, var svårt att komma åt bultarna som håller "bränslebryggan" då kabelskenan var ivägen.

Kan verkligen inte lågt bräansle tryck pga av igensatt bränslefilter eller dålig bränslepump orsaka desssa fel?

bilen har gått 17000 mil så det är ju ett tag till byte av bränslefilter igentligen.

ma
7.450
marin849
Jo självklart!
Är väl ingen som hävdat motsatsen.
Det finns ett mätuttag på bränslerailen där man kan mäta trycket.
ma
7.450
marin849
Förtydligande: Bränslefiltret är ju långsökt om felet är slumpmässigt, men pumpen (eller något som har med bränsletrycket att göra) kan det vara.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Tack för all hjälp. Vore idé att mäta upp bränsletrycket då.
Fick ytterligare en felkod i dag gällande cylinder1.

Köpte stp injektioncleaner och spillde i, får hoppas att det kanske hjälper, kanske kan påverka bränsletrycket med.

BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Bilen har stått några dagar, men i dag så kom felet tillbaks så injektioncleaner har inte hjälpt efter några mils körning.

Bränsletrycket är mätt och det var 3,45 vilket jag antagit är ok då jag läst att det ska vara 3.5.

Felet inträffar aldrig då bilen är kall utan varje gång det inträffar är efter motorbroms.

Har inga felkoder för kamgivare och vevaxelgivare, men kan det vara läge att byta dom?

Läste även att någon med trasig lambda hade haft liknande symtom?

Ska byta plats på spridare i helgen, är det krångligt att ta bort dom?
Samt att kolla efter sprickor på slangar under insprutningen.

Några mer ideer?
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Efter byte av tändspolar, insugsbälg och en vacumslang så fungerar bilen.
Nu är det bara radering av felkoder kvar.

Tack för hjälpen.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
hej har samma felkod på min 530 e39, motorlampan lyser inte och bilen går bra men får den felkoden efter jag bytte insugsbälgarna byte även slangarna som går in i bälgarna, efter bytet fick jag denna felkod och farthållaren vill inte fungera den gjorde det innan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.