AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.988

Felkod P0102, Low voltage at Mass or volume Air flow sensor.

Sida 1 av 2
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Bilen är en BMW 530 2003 och har fungerat bra fram tills i går då den började rycka och motorlampan tändes, jag startade om bilen och då gick den bra men motorlampan lyser.

Fortsatte köra men ryckningarna kom tillbaks, men försvinner efter omstart av motorn.
Jag prövad att ta bort kontakten, men ingen skillnad, om man har en trasig LMM ska inte bilen gå bra då med LMM bortkopplad?

När jag kom hem så kopplade jag in odb2 instrument och fick fram p0102 vilket tyder på LMM fel som jag fattat det.

Hittar ingen läckage på någon slang runt LMM, hur går jag till väga för att mäta upp LMM?

Kan ett igensatt bränslefilker eller dålig bensinpump orasaka att blandningen blir mager och ge dett symtom?

Vore enormt tacksam för några ideer vad det kan vara för fel?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Luftmassemätare av hetfilmstyp åldras på det sättet att de ger mindre utslag för ett givet flöde, och eftersom bränslekompenseringen baserat på lambda tydligen bara är en linjär anpassning utan hänsyn till driftspunkt kommer motorn gå magrare när man går från låg till hög belastning, allt för magert om sensorn är kass, det kan ge ryck och hörbara knack.

Men! Om man rycker ur luftmassemätaren skall motorn gå bra, åtminstone om man låter den adaptera sig lite/bli varm så att lambdaregleringen kommer igång.

Det bästa (och enda tillförlitliga) sättet att leta tjuvluft är att ha ett OBDII-instrument inkopplat till bilen och läsa av de båda värdena för "short term fuel trim", dvs blandningsanpassningen baserat på lambdasensorerna. Med varm motor på tomgång sprejar man startgas på strategistka platser efter luftmassemätaren (insugsbälgar, vakuumslangar, i bakkant på insuget där det ska sitta pluggar, runt spridarna och luftkanalen för tomgångsluft (under täckkåpan), nere under insuget nära vevhusventilation och gasspjäll osv). Gör en kort distinkt sprejning på vald plats och vänta ca fem sek, om motorn suger i sig startgasen kommer värdena för fuel trim att sticka iväg 15-30% för att sedan gå tillbaka mot normalvärdet inom +-5% när startgasen är förbränd. OBS!! Man hör alltså ingen skillnad motorgång!! Elektroniken reglerar "för bra". Det är därför man måste läsa av trimvärdena istället.

Ryckningar och hugg, särskilt vid konstant hög gas, eller just när man försöker ge mer gas vid start och acceleration är vanligt symptom på otillräckligt bränsleflöde så att trycket faller när spridarna öppnar mera. Kass pump t.ex.

Kan också vara givare för kam- eller vevaxelposition, säkrast diagnositerar man en sån genom att koppla in ett oscilloskop och kollar så att den inte missar att räkna kuggar eller glappar, men det är ju lite krångel om man inte har något eller ej vet hur man gör.

Eftersom det är individuella spridare och tändspolar bör inte en enstaka falerad sådan göra att "hela motorn rycker med alla cylindrar samtidigt" utan mer att den går ojämnt (vibrerar), bluddrar etc.

Det finns även annat som kan fela såklart. Du kan säkert se katt ylvätsketempgivaren med ditt OBDII-verktyg.

Skiljer det mellan kallstartad (jättefet blandning, ingen lambdareglering), första en-två minutrarna (kall, ingen lambdareglering), fesljummen (lambdareglering, men kall), resp varm (kylvätsketemp över första strecke på väg mot mitt)?
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Tack för snabbt svar.

När jag körde till jobbet i dag så gick den bra första 6km samma sak på hemvägen.
Jag upplever det som att den går bra så länge jag kör på jämn gas, problemet kommer när jag släpper gasen och sedan ger gas igen.

Jag upplever det som att den går kanon tills ryckningarna börjar och dom verkar inte försvinna utan omstart av motorn.

Enda felkoden jag har är p0102 kan vevaxelgivare eller andra givare ge denna kod?

Mvh Thomas!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du fick felkoden på LMM bara för att du lossat anslutningen. En dålig LMM ger inga egna felkoder dock sekundära felkoder som addaptiva blandning överskriden limit samt även en gul motorlampa.
En kamaxelgivaren styr insprutningstiderna, men bilen brukar inte gå så där jättekass, däremot vevaxelgivaren ger större problem oftast.
Dessutom borde det vara felkoder för dessa givare.

En dålig bränslepump ( 20-25000 mil) ger inge direkta felkoder utan brukar även den peka på addaptiva värden och överskriden limit dvs lambdasonderna kan inte reglera utanför ett visst område. Även mixture to lean.mager brukar det också kunna få fram.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Vet inte om felkoden fanns däe innan jag lossade kontakten till lmm.
Det går i vilket fall inte att radera den.

odb2 läsaren jag har är en från biltema och den går inte att felsöka enligt tips av Marin849, du verkar vara inne på tjyvluft jag har kikat på bälgen och kan inte se några skador.

En kollega hade stora hål i sin bälg utan lysande motorlampa.

Kan jag testa llm på något enkelt sätt utan Osilloskop?
tidigare var jag inne på bränslefilet, men det tror ni experter inte är troligt?

ma
7.450
marin849
Jag menade bara att om du misstänker tjuvluft och ej ser något stort hål är metoden jag nämner den enda säkra.

Om bränslefiltret är tillräckligt igensatt (vet ej om någon faktiskt råkat ur för det) ska den gå kontinuerligt sämre ju mer man belastar tills den går dåligt även på tomgång o sedan inte alls när det är helt täppt. Men då ska den gå ännu sämre kall eftersom det går åt mer soppa.

Det är vevaxel/kamaxel (2st)man mäter med oscilloskop.
Fladdrar varvräknaren trots att du har växeli när motorn går illa? Det skulle ju tyda på defekt vevaxelgivare (eller kam? vilken används för varvräknaren?)

Du kan rycka ur en sladd till en av magnetventilerna till VANOS så sätts hela det systemet ur funktion även om det inte låter VANOS-relaterat.

Annars är ju den klassiska metoden att byta saker på måfå sista utvägen som används alltför ofta.

Om du skaffar INPA och en kabel kan du titta på värden från alla givare o läsa mer detaljerade felkoder. Jag tror inte lanpan tändes bara för LMM-koden.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Varvräknaren fladdrar inte, däremot låter det det som att den går på 5 cylindra när den står på tomgång, men har ju inga felkoder på som tyder på att den misständer.

ma
7.450
marin849
Om den faktiskt gick på exakt fem skulle den skaka kraftigt och hela bilen vibrera vid acc. Jag har provat när en tändspole smälte o pajade motorstyrdonet (shit).
Åh, det kan vara bra att kolla i förebyggande syfte förresten.
Av med plaskåpan (två skruv), upp med bygeln o ut med kabeln för varje spole, ryck up spolen. Busenkelt. De får INTE se "svullna" eller spruckna ut, o är de av märke Bremi runt år 02-04 bör man köpa nya Bosch i förebyggande syfte.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Känslan är faktiskt att den går på 5 cylindrar, växelspaken skakar och man ser på motorn med att den skakar på tomgång, när en tändspole gick sönder på en kompis pasat fick vi felkod för det.

BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Kan tilllägga att vid tillfällena var när jag stog utanför bilen och felsökte så var det mycket trafikbuller från e14 så det var svårt att höra hur motorn gick.

ma
7.450
marin849
Aha, men är det så illa borde styrdonet detektera o sätta felkod. Det kan upptäcka avbrott/kortslutna spridare och tändspolar, avsaknad av gnista samt ojämn förbränning på varje cylinder individuellt. Den stängs då av. Stängs även av om den misständer för ofta. Bränslet stryps för att inte skada katalysatorn. Så om den bara går på fem och den går på sex en stund varje start tar antagligen katalysatorn skada, den ska man vara rädd om!

Konstigt att det bara fanns en felkod, man undrar ju om det verkligen stämmer.
Vid tomvarvning med bara fem cylindrar blir det ett väldigt tydligt "puff-puff"-ljud, traktorljud etc. Det hörs verkligen. Kolla dina tändspolar oavsett, det tar max en kvart.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tändspolarna Bremi var en svag punkt inom en viss serie 2003.
Du borde få felkod på cylinderbortfall, men att lita på en felkodsläsare från B-tema är inte säkert tycker jag.
Många även dyrare diagnosutrustning typ Bosch har fel, pga språkförvecklingar i översättningar så har kam och vevaxelgivare förväxlas på en del bilmärken, även höger och vänster tex bältessträckare förväxlas av vissa program. som exempel.
P102 tyder som sagt på låg inspänning till LMM, bör nog kollas upp att kablaget och anslutningen är ok, Bästa vore att få låna en frisk och testa med från en annan bil.

Länk
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Nu har jag varit ut och plockat ur alla tändspolar och kikat på dom och gjort ren kontakterna.

Efter det så provkörde jag en sväng och efter 1,4 mil så började den gå dåligt och då kopplade jag upp instrumentet och fick en till felkod p1349 vilket tyder på att den misständer på cyl 4, denna felkod lagras tydligen inte efter omstart dör försåg jag den inte tidigare.

Tändspolarna är av märket Bremi som tydligen ska vara av dålig kvalite, kan man byta rakt av till Bosch utan att byta kablaget eller något annat?

Kan trasig tändspole på cyl 4 vara orsaken till att jag får p0102 med?

BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Tändspolar var ju inte precis billiga.
Är det vansinner att byta endast den trasiga?

Samt om jag ska köpa 6st från den lokala skroten, vilka årsmodeller kan jag ta från?

Tack för suverän hjälp Marin och Hasso.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om du petar in de 7 sista i chassienumret här. och letar dig fram till tändspolen så kliskar du på artikelnumret så får du en crossoversökning till vilka modeller som de passar på.
Länk

Länk
ma
7.450
marin849
Såg alla bra ut? Dvs i skick som helt nya utan minsta spricka.
Ja, det är bara att byta till Bosch, inget särskilt behöver göras.
Om du köper begagnade så sålänge det är Bosch med rätt artikelnummer så är det ju lugnt.
Jag betalade drygt 400kr/st inkl 10% BMW-klubbrabatt på BMW.
Antar att du har den nya sorten from 9/2002 annars hade du klagat över att det inte var så lätt som jag skrev. :)
427,80kr/st på Schmiedmann. Nr. 12131712219 eller 285 för "OE-kvalitet" vad det nu betyder.

Beroende på hur mycket du vill experimentera med bilen (är ju inte direkt hälsosamt att köra med defekt motor, samt risken för att paja katalysatorerna är rätt obehaglig/svindyr) så kan du ju byta tändspole mellan t.e.x 1 och 4 och se om du får felkod på cyl 1. Då vet du att tändspole 4 är kass.

Misständning på en cylinder och LMM borde inte hänga ihop, om det inte är så att misständingen sker på slumpmässiga cylindrar pga för mager blandning, men att det var just cyl 4 som råkade indikera fel nu.

Eftersom jag brände mitt motorstyrdon (10000kr för bara styrdonet) genom att inte omedelbart slå av motorn och mäta upp tändspolarna vill jag varna för att mixtra för mycket med de förhatliga Bremi-spolarna. Jag rekommenderar att byta alla till Bosch då de lär falera förr eller senare. Minst byta nr 4 eller helst alla 6. Om du vill prova att byta plats på dom för att se om felet flyttar sig skulle jag starkt rekommendera att du Ohm-mäter primärsidan (de två stift med väldigt låg resistans, typ 0,7-1,2 ohm, minns ej exakt) med en BRA multimeter som kan mäta låga resistanser (vilket utesluter alla Biltema o liknande!!). Är någon spole avvikande så släng den direkt då den kommer brinna upp.
ma
7.450
marin849
Exempel: Länk
ma
7.450
marin849
Länk
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
I går kväll så skiftade jag plats på tändspole 3 och 4 för att se om felet flyttadess.

På väg till jobbet i morse fick jag ändå samma felkod dvs 1349.

Jag ska köpa nya stift och sättai samt montera ur insugsgummit och inspektera det.

Tänkte byta stift och montera ur insugsbälgen i dag, låter det som en bra plan?

Verkar ju inte som att det är en tändsple när felet inte flyttade sig när jag bytte plats på dom.
ma
7.450
marin849
Framförallt blir det intressant att se hur stiften ser ut!
Du råkar inte känna nån som har en kompmätare? När du ändå tar ut stiften...
För om det verkligen bara är cyl4 som bråkar och tändstift+tändspole är ok återstår spridare och komp.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
bytte stift innan resan hem från jobbet.
På vägen hem fick jag P0201 p1349 och p1347 dvs missfire på cyl 3 och 4.

hemma så monterade jag bort insugsbälgen och hittade en spricka på undersidan, tätade den provisoriskt och körde en sväng på 2 mil under den resan gick bilen bra, men p0201 och p1349 ligger kvar och går ej att radera med biltemas obd2 mätare, däremot lyser inte motorlampan längre.

Är det gammla fel som ligger kvar eller har jag fortfarande ett fel.
Luftbälg ska förståss bytas till en ny.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.