AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.329

Verklig bränsleförbrukning F30/F31?

Sida 2 av 3
Lu
37
LupusLoco
320d, F31 M-sport v.44 -12
525d, F10 M-sport -10.
lilla_sexan:
Har du haft chans att testa "hidden menues"?
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Jag kollade faktiskt in det just i dag efter att jag tankade.

Det ser väldigt likt ut som på videon och det var samma förfarande att komma in i menyn. Jag låste inte upp på "04 unlock", det får bli en annan gång då jag är lite mer hemma på pillandet. Lite klumpigt med en-knappsinterface, har inte ens kommit på hur man backar upp en nivå i menyerna. :)

Har även lyckats komma in i servicemode på iDrive, men där fanns nästan ingenting. 'GraceNote' vad det nu är och nån telefon-info.
Fl
31
Flyer
318d -16
Hur ser det här ut för nyare BMW 318d? Min ligger på 0,6 blandad körning (landsväg i mitt fall på min dagliga sträcka 31 km, snittfart 95 km/h, ecodrive, max 110 km/h, snittförbrukning 0,6), men har endast gått 1000 mil. Kan det vara något som blir bättre med tiden eller hur ser det ut? Jag tycker personligen det är lite mycket för denna motor när dess föregångare var en hel dl snålare.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Min förbrukning sjönk en smula efter runt 1000 mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte ovanligt att dieselbilars förbrukning sjunker långt efter 1000 mil. Vet flera bekanta som inte tyckt motorn nåt sin lägsta förbrukning först efter 2000-2500 mil.

Är din förbrukning under 0,6 l/mil blandad körning eller på 30 km landsvägskörning som du beskriver ovan som du har 0,6 l/mil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vår 318d touring x-drive med manuell låda, ligger ganska stadigt på ca 0,48-0,50 liter/milen med vår körprofil som är "blandad" körning med en hel del 70/90 och lite 100-väg.

Färddatorn visar lite för liten förbrukning men den stämmer ändå förvånansvärt bra - om datorn visar 0,48 så blir det kanske 0,49 om man mäter vid pumpen.

Det tycker jag är helt OK med tanke på tvålitersdiesel och fyrhjulsdrift.

E39:an (525i touring automat) drog med samma körprofil ungefär 0,9 liter milen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Det var sjukt lågt med en 318 xdrive! Kanske gör mycket med manuell?

Vi ligger runt 0,58-0,65 blandad körning över en tank med vår 320d Xdrive automat.

Har nu installerat MPPK men har bara kört 1 1/2 tank och känt på draget så nu ligger den på 0,66 men vet inte om det kommer bli lägre får väl se om jag kan hålla foten lugn ;)

Btw kör mycket farthållare, nästan alltid :)
Ho
13
Hookswe
330i Touring -17
Vår 330i rwd har nu gått ca 600 mil och ligger blandad körning på 0.72 i färddatorn. Första tankarna dubbelkollade jag mil mot förbrukad bensin och det stämde på decilitern.
Väldigt nöjd med den förbrukningen.
Långkörning motorväg kan man få ner den under 0,6l/mil.
Mycket körklädje!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Max: 0,91
Min: 0,52
Medel: 0,67 på ca 2000mil

F31 320d xDrive Aut 2014
@Hookswe, visst har 330i riktigt bra förbrukningssiffror!
Jag körde min över 3000 mil och hade något liknande.
Jag nämnde dom siffrorna i någon annan tråd här men blev ,lite komiskt ändå, bemött av motargument att det inte kunde stämma.
rr
4
rrvk
328i xDrive -13
Jag kör f30 328i xDrive manuell. Snittförbrukning 0,93. Svårt att få den under 0,85. Motorväg 140 km/h ligger den på litern.
Är inte det aningen högt??
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Nej, det är normalt. Det är precis som du säger, svårt att hamna lägre. Det går såklart, men då får du optimera din framfart och modulering av gaspedalen. Ev. slipstreama bakom en lastbil :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En liten uppdatering efter att ha bytt till vinterdäcken som är "vanliga" (ej RFT) GY Ultragrip Ice Arctic dubbdäck i samma dimension som sommardäcken med samma lufttryck (2,5 fram och 2,7 bak).

Förbrukningen verkar ha sjunkit något till ca 0,44-0,46 (brukar hamna på 0,45 som "normalvärde") på färddatorn - samma körmönster som innan.

Bullret från de hemska RFT-däcken från Bridgestone är mycket lägre och framförallt är ljudbilden mycket mindre obehaglig då den lågfrekventa bullermattan har försvunnit - det buller som är kvar är mer högfrekvent och inte lika obehagligt.

Till våren byts Bridgestone-sommardäcken ut till "riktiga" sommardäck, trots ca 7 mm mönsterdjup kvar på Bridgestonedäcken.

Bytet görs främst pga den hemska buller-ljudbilden de skapar så fort det är mer skrovlig asfalt än helt nylagd dito!
Hemska däck - troligen de sämsta jag har haft på någon bil över huvud taget.
Greppet är inte heller något vidare, de känns nästan som "bakelitrullar"...enda positiva egenskapen är att de verkar slitas långsamt - men med tanke på de dåliga egenskaperna i övrigt blir den egenskapen i praktiken också negativ... :(

Mvh
Johan B

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Intressant Johan, Jag har också upplevt som du säger att just Bridgestone RFT slits väldigt långsamt, säkert pga att de är så hårda.

Hörde också från en obekräftad källa att RFT däck väger mer, och därför drar upp förbrukningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peddan de väger mycket, skulle gissa på minst två-tre kilo mer per däck än vanliga dito! Men de har även högre rullmotstånd.

Sammantaget vågar jag stå fast vid min åsikt när jag hävdar att RFT-däck är oförskämt dåliga på allt utom att de har möjlighet att köra lufttomma en kortare sträcka.
Jag har aldrig under mina 30 år med körkort och otalig mil aldrig fått en punktering under färd - har dock haft två smygpunkteringar som jag upptäckt när bilen varit parkerad och då pga en spik och en skruv i däcket.
Visst kan jag se en viss fördel med RFT om man får punka på autobahn och då slipper stå mitt i högtrafikerad höghastighetstrafik och i stället kan linka sig fram till nästa avfart/parkering och där beställa bogsering/reparation/byte av däcket, men uppoffringen av sämre grepp, sämre fjädringskomfort, ökat buller, ökad bränsleförbrukning och högre pris, är i mina ögon allt för högt!

Lutar i nuläget åt att det blir Michelin Pilot Sport 4 till våren på lite större fälgar (18") - både för greppet men kanske främst för utseendets skull (lite fåfäng får man vara!).
Pilot Super Sport har jag också funderat på men de kanske är lite i stötigaste och bullrigaste laget även om greppet lär vara helt sjukt bra...

Mvh
Johan B

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vi ligger på c:a 0.75 med vår 328i på blandad körning. RWD och manuell.
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
@Hookswe: Vad har du för körmönster på din 330i? Är det landsväg, pendling, stad etc.

Funderar på att byta till en 330iA rwd. Det kanske är fler 330i-förare som kan bidra med förbrukning.

Jag kör övervägande landsvägspendling. Min 330d ligger på 0,6 som jämförelse.
Cr
43
Cracksoup
325i -07 E91
rrvk, Kan ju bero på körsätt, men jag med min 10 år gamla 325i med 6a under locket ligger på ungefär samma siffror. Jag kör mycket lugnt tills den är varm. Sen gasar jag på bra.
Långresa kommer jag en bit under 0,85l/milen.
Såvida du inte piskar din, så hade jag kollat upp det.

EDIT: Iofs xDrive du har, men på en så ny modell så gör det väl inte stor skillnad gentemot RWD?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hade med rft på mina sommarsulor väldigt stötig var den när jag hade efter sommarhjulen legat under vinter och jag satte på dem drog bilen höger vänster vid minsta lilla gupp inget kul :)= Hade nog iallfall 4 mm kvar men dem byttes när jag fick punktering på ena hjulet.
Ho
13
Hookswe
330i Touring -17
Min fru pendlar till jobbet ca 50km per dag blandat från 50kmh till ca 100kmh.
Kör oftast i normalläget i automaten och den drar då under 0.7l/mil
Testade ecopro under en längre körning max 100kmh och försökte verkligen snålköra kom ner till 0.6 då på ca 30 mil.
Stadskörning i sportläge drar den mer samt motorväg på 120 väg men har aldrig kommit över 0.8 l/mil på en tank.
Vi har 330i rwd automat, vi valde bort x driver då den säkert drar 0.1 l extra per mil och vi tyckte det var onödigt att alltid dra runt på den tyngden.
Launchcontrol är sjukt kul och det släpper inte med rwd på sommarväglag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.