|
|
|
|---|---|
|
Hej. Farsans 325 har börjat strula lite. Vid kallstart så är tomgången omjämn samt att motorn känns "skakig". När man väl börjar köra försvinner symptomen relativt snabbt. Vad kan det bero på? Har felsökt bilen, men inga felkoder dyker upp? Kan det vara en tändspole som börjar bli dålig, så att den inte går på alla cylindrar vid start? Kan också nämna att när man trycker lite på gasen så är det precis som att den inte får luft (känns precis som att den vill dö), men det är i princip bara när man har startat den. En fråga till bara. Vad är arbetstemperaturen för bilen? Den ligger normalt mellan 90-110 grader, men det tar ganska lång tid innan den kommer upp i den här värmen, cirka efter 15 min körning. Ska det verkligen ta så lång tid? Tacksam för svar | |
|
Bilen bör inte gå över 97 grader. Om vattentempen håller över 100 grader kokar bilen. |
|
|
Nja, eftersom kylsystemet är under tryck, börjar den inte koka förrän vid ungefär 115-120grader... Det låter helt klart som en dålig spole, alternativt dåligt stift. Hur ser stiften ut? När byttes de senast? Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla LMM. Klicka loss den och se vad som händer, du kommer troligen få en felkod, men går bilen bättre så har du till 99% felet. När du klickar loss kontakten så ger bilen ett "bör" värde. Kan även vara uppvärming av lamda. Bara teorier.. men billig felsökning! |
|
| Bilen har gått cirka 10000mil. Jag vet inte hur stiften ser ut, har inte kollat dem. Vet heller inte när de byttes, får ta en titt i serviceboken. Den är fullservad hos bmw. Om det är så att det är en dålig spole. Hur kan man kolla vilken det är? Finns ju inga felkoder som visar. Jag får kolla det med LMM också. | |
|
Känn på avgasgrenrören, den som inte blir varm, vet du iaf, vilken cylinder som inte går. 628csi |
|
|
Ofta kan man se om en spole är dålig genom att ta bort täckkåpan och köra motorn i mörker (mörkt garage eller sen kväll) - om man kan se blå blixtar runt någon spole är den dålig. Skulle gissa att det börjar bli dags att byta stiften med tanke på milen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| BMW gick ut med en teknisk aktion på E90orna i början på året tror jag, nya tändspolar. Hör med din närmsta verkstad om det gäller din med. | |
|
@ Vitoco Kan du berätta lite mer om detta? Tänkte köra inom BMW efter jobbet. |
|
|
Johan B: Ja, det stämmer. Det beror dock lite på glykol blandningen också i bilen. 50/50 blandning ger en fryspunkt på ca -40 grader och höjer kokpunkten till ca 108 grader celsius. Sedan precis som du säger gör övertrycket i systemet att det går några grader till.. ca 120. Har alltid haft som tumregel är att temp givaren inte skall gå över 97 grader. |
|
| Hur lång tid bör det ta innan den kommer upp i "rätt" arbetstemperatur, både när den står på tomgång och när man kör direkt efter start? | |
|
Borde nå arbetstemperatur vid 10km körning. Står att du har tändspolar så antar det är en bensin bil? Kan vara värt att kolla EGR-Termostaten. |
|
| Det är en bensinare. N53 3,0. | |
| Var inne på bmw efter jobbet och bilen hade två inneliggande aktioner, där den ena var byte av tändspolar. Den ska snart in på service för kontroll, då får jag se om det var spolen/spolarna det var fel på. Härligt av bmw att de bjuder på de här aktionerna :) | |
| Så det gällde fortfarande :) | |
|
Hej, om bilen gått mindre än 10 000 mil så låt den inte passera det miltalet innan ni fått felet åtgärdat. Det ifall ni skulle behöva utnyttja maskinskade försäkringen. Mvh Håkan |
|
| En liten update bara. Bilen var inne på service idag där bl.a. tändspolarna byttes på aktion. Tomgången är normal och skakningarna är borta nu. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.