AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.239

Vilken oktan är bäst?

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att den går mycket bättre är nog en överdrift, men lite i alla fall!

Katalysatorn tar inte stryk av oblyad 98 oktan (grön slang och smalt munstycke). Däremot kan den göra det av "blyad" 98 oktan.

De enda delar som behöver blyet i vissa äldre motorer är ventiltätningarna. Men är det en katalysatormotor behövs det inte pga att ventiltätningarna är av hårdmetall.

Mvh
mo
142
molle
325iA coupe -92
hej!

Nu har min bil gått nästan 18000mil på 95 oktan. Vad händer då med täningen och dyl. om jag byter oktan?

../molle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn ställer in sig automatiskt. Du behöver inte göra något mer än tanka 98 oktan!

Mvh
li
1.959
liste
535i -89
Det finns i princip inte en tysk som kör bil av rang (BMW, MB, Porsche etc) som INTE tankar högsta möjliga oktan - i Sverige 98.

Har jobbat på världens största oljebolag och även då "på golvet" på bensinstation, så detta är baserat på mina egna iakttagelser av våra bröder från söder.
Det står att BMW rekommenderar 98 oktan i instruktionsboken.
Det ger lägre förbrukning och högre effekt enligt BMW.
På tanklocket kan det stå 95 som LÄGSTA REKOMMENDERADE OKTAN och det är inte samma som rekommenderade oktan.

Vill oxå ha kompressor.....
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
ja märkte skillnad min gamla 328:a. en tank 95 sen var det slut med det tramset. på m3:an skulle ja aldrig i livet köra annat än 98. ...och sen blir det ju inga stora slantar av det ändå. då finns det många andra saker o spara in på, tex däck osv.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ju större maskin desto mer märker man skillnad. Det spelar ingen roll om bilen är trimmad eller inte XB. Det blir däremot mer markant då man minskar utrymmet av säkerhet mot spikningar då trimmare är inne och leker med motorelektroniken. Bättre lägga pengarna på 98 oktan än att chipsa.
Asken
Peter bmw325 cab
håller med 328-Johan
Asken medflera
98 är bättre för motorn bilen går lite bättre.
det man får mer av med 95 är sämre körglädje och mer spikningar .. då kan man ju lika gjärna gå tillbaka till volvo bja18:orn.. hehe

när man kör cab vill man höra schyssorna och fåglarna
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har aldrig någonsin märkt någon skillnad med 95/98. Att jag sen tankar 98 för att det rekommenderas enligt instruktionsboken och för att jag VET att jag får ut mest av maskinen är en annan sak.
Däremot har jag aldrig hört talas om en Bmw som spikar med 95 oktan vilket i sig låter konstigt eftersom alla Bmw KAN köras med 95.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte heller märkt någon effektskillnad med 95/98 oktan. Däremot tycker jag att den drar lite mindre bensin med 98 oktan och går lite mjukare - placeboeffekt? Kanske!

Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mkt snack om 95/98. Men 91 oktan då? Sånt fanns det mkt av i Tjeckien såg jag. Kanske även i de andra länderna det tänkte jag inte på. Men hur är det att tanka en bil på 91 oktan?? Jag vågade aldrig hälla i det i pärlan (he he) för jag visste inte om det var skadligt. Farsan tankade förr sin 740 92:a med det vill jag minnas. Å den gick bra för det?!

*Det är inte den höga farten som dödar utan de
plötsliga stoppen
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Min 740 (obs! vovvllo!) skulle nog ta sig fram på hästpiss! (ursäkta uttrycket)

*Best Man Wins*
Om jag minns rätt så går m52an på allt från 91 och uppåt(kan ha fel)
Henrik
Kowalski
Hej

Har provat 98 oktan till min 318 ibland och jag har inte märkt någon skillnad alls jämfört med 95, varken med avseende på förbrukningen eller motorgång. Troligen är det som vissa påstår här att det blir en betydligt större skillnad på motorstarkare modeller.

Har en fråga som rör detta: I USA finns kvaliteterna 87, 89 samt 92 där den sistnämda säljs som "Super". Är detta oktantalen som menas? I så fall tankar troligen jänkarna sina BMW X5 V8 eller Ferrari Maranello på sunkig 92-oktan...

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dom har inte samma siffror som vi har. Deras högsta "konsumentbensin" har jag för mig var dryga 99 oktan...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helt riktigt att de inte har samma enheter. De mäter oktan i MON (motor octane number) i europa mäter man i RON (research octane number). USA:s "sämsta" bensin kan ha ett otanvärde som överstiger den bästa bensinen i Europa.

Kolla denna länk så har du jämförelserna klart för dig!

Länk

Deras 99 oktan är lika med 110 oktan i europeiska mått!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.