AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.240

Vilken oktan är bäst?

Sida 1 av 2
En kompis till mig har en V8 och han märkte tydlig att motorn går mycket jämnare om han kör på 98 oktan.

Så just nu kör jag på 98 oktan men jag märker ingen större skillnad....

Vad tycker ni? Är det en lyxig tillsats eller?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag körde på 95 ett tag,men böt sen till 98,tyckte motorn småtickade innan,men slutade sen när jag började me 98...kanske bara inbillningar

Mvh Marcus

98:an är nog bättre... det är lite dyrare men däremot så har jag för mig att bilen drar mindre när man har 98:an....
li
1.959
liste
535i -89
98 oktan ÄR bättre. Skulle aldrig tanka annat i en BMW. Vad som är bättre? Tja, vad sägs om jämnare gång och mindre bensinförbrukning? De ören dyrare som 98 oktan är tjänar du in på första tanken, eftersom du kommer längre. Det finns ingen som helst anledning att tanka annat än 98 oktan. Om man inte har en diesel förstås! :)
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
ja... 98 oktan är ca 30 öre (?) dyrare än 95 oktan... hur många kronor extra blir det i månaden? *s* knappast ngt att bråka om.... särskilt om motorn går bättre!

*Best Man Wins*
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Liste> Jag kunde inte sagt det bättre själv =)

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
går verkligen motorn bättre?

Finns på icq: 60288954
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
kan man blanda 2 oktaner?? kanske skulle prova på att tanka en tank med 98 okt o prova med det..

Finns på icq: 60288954
>Går motorn bättre..
Som jag sa högre upp så märker jag ingen större skillnad men jag antar att det är bättre enligt svaren som jag fått...om inget annat så skall den enligt liste och andra ta mindre bensin..och då går det ju jämnt upp..

>Blanda oktaner
Du kan väl byta när du har lite i tanken...det gjorde jag iaf....

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det beror väl också på hur tändningen står. Det går att optimera tändningen för olika oktantal. Speciellt chippade bilar brukar vara optimerade för 98 oktan och går därför lite bättre när man kör på det.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur förklarar man det här i facktermer som jag tänker säga då? Motorn är adaptiv, dvs anpassar sig efter oktantalet. Ju större motorvolym/ effekt desto större nytta gör 98. Det står ett par rader om detta i instruktionsboken dessutom.
Åker 98 själv. Ny bensin finns på macken, varför oroa sig?
Asken
98:an spikar mindre..
men om man har orginal bil , dvs. ej trimmad då ska det inte spela nån stor roll..
men om man har lite trimmad... måste man nästan ha 98...
Oktantalet i sig säger inget om att bensinen är bättre.
Högre oktantal betyder mindre benägenhet att självantända vid komprimering(knacka/spika).
Nyare motorer(från och med M42 eller så) har knacksensorer och justerar tändningen lite, så som Asken skrev.

Men skillnaden i effekt kan ändå inte bli så stor att den går att märka av.

Ko
84
Kokerskan
Biarritz blau 540IM -00
Bmw rekommenderar oktan 95 och på de flesta bilar med original tanklock så finns en markering som påvisar just detta!!!
Hmmm... varför rekommenderar BMW 95 oktan om 98 enligt den här tråden är bättre på alla sätt?
Är det verkligen bättre att köra bilen på 98 trots 95-rekommendation?

*?*

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
eDwArD
Enligt vad jag har läst ska motorn gå bättre, dra mindre och hålla längre med 98.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Erito,
Har du tittat i din instruktionsbok?
I min rekommenderas iaf 98 oktan....
Sen om den går bättre eller sämre med 95 vet jag inte. Jag har trots min okunskap alltid tankat 98 i vilket fall som helst.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Plattan_i_mattan
Bör man tanka med 98 även om 95 rekommenderas i instruktionsboken? Kan det någonsin vara skadligt för motorn att tanka 98?
Jag har en Bmw 530 -88.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Nej
det kan inte vara skadligt med för högt oktantal.
Kanske går den bättre/drar mindre bensin,
bara att testa om man är nyfiken.

Subjektivt tycker jag min går bättre på
98 men drar knappast så mycket mindre att
det betalar mellenskillnaden i pris.

Varför står 95 i instruktionsboken?
* Tills helt nyligen var 95 oktan den enda bensin
som fanns som blyfri överallt
* Katalysatorer tål inte bly
* alla bilar från mitten av 80-talet har katalysator.

Som kuriosa:
BSA:n har en högkompat sportmaskin utan härdade
ventilsäten. Den körs på 98 + oktanbooster/blyersättning och går som ett spjut.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är aldrig skadligt för motorn om du tankar högre oktantal! Det är en bättre kvalitet som ger mindre spikningar i motorn. Däremot kräver vissa motorer (äldre) "blyad" bensin (det finns inte bly i bensinen längre utan det är blyersättningsmedel: kalium och natrium)

Grundregel: Ju högre oktantal desto bättre för motorn! Energiinnehållet är ungefär det samma, men pga det högre oktantalet kan moderna motorer utnyttja bränslet bättre genom att ställa om tändningen "mer snävt".

Detta gäller vanlig handelsbensin. Undantag är om du mot all förmodan kommer över specialbränsle typ gammal F1-"bensin" till turbomotorer då den mest innehöll toulen och andra aggressiva kemikalier (oktan ca 130)den var skadlig för gummislangar/packningar, människor, miljö mm.

Här kan du läsa lite mer om hur det fungerar med oktantal:
Länk

Mvh
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
Tja

har en 318is -88..

då hävdar ni att om jag tankar 98 oktan så mår min maskin mycket bättre och går mycket bättre.

några delar tar inte stryk ex katalysator eller dylikt..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.