AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.336

Byta Bränslepump (E39)

py
14
pytonson
520iT E39 -02
I tisdax när jag körde iväg från jobbet så började bilen hosta när jag accelerera. Så jag tog genast in på en avtagsväg och körde runt lite på den fram och tibax. När hon började låta bättre så slängde jag ut oss på vägen igen hemåt. Men när jag gasade vid flera tillfällen så blev hon lite hostig, oftast på treans växel, men vi tog oss hem iaf.

Onsdag morgon vägra hon att starta. Startmotorn gick men det var allt. Kollade stiften på kvällen som var helt svarta, efter en tidigare WD-40 behandling. Var iväg till OKQ8 köpte nya platinastift. Men det funkade föga. Efter att ha skummat igenom detta underbara forum, så sikta jag in mig på bränslepumpen. Köpte en på Mekonomen, 1905:-

Idag så skulle den bytas. Provstartade bilen men hon dog lika snabbt och efter fem försök så ville hon inte hosta igång längre..
Så jag lyfte bort sitsen bak och öppnade det högra locket för bränslepump och höger bränslegivare. Kopplade sen ur batteriet och relät till pumpen. Kopplade bort kontakten till pumpen och bränsleslangen. Med en stoor polygrip lossades låsringen, lirkade upp locket. Och med c:a 55 liter i tanken, så låg nivån precis under kanten. ska man planera att byta pump, så gör det när tanken nästan är tom. Nu slanga jag ur c:a 20 liter direkt från pumputrymmet.
Sen var det bara lirka bort locket. Det sitter en slang till pumpen fast under locket plus ett stag som flotören sitter fast i. Lirkade upp dessa försiktigt. Kopplade bort kontakterna och slangen till pumpen. Sen är det bara att lyfta upp pumpen med pumphållare. Med två enkronor och en skruvmejsel gick det att lossa pumpen ur hållaren. Den sitter med tre hakar runt om varav två har dubbelhakar. Genom att klämma in kronorna mellan hake och pump gick det att få ut den med vilja och kraft. Observera att detta gjordes på gatan utan tillgång till verkstad.
Sen var det bara att gör allt tvärt om och hon spann som en klockarkatt när jag vred om nyckeln.

Lycka är när ens bil startar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.