|
|
|
|---|---|
|
Länk någon som vet nåt om denna? de som är mest oroande är väl att lådan kan skrapa en sån låda är väl både dyr o svår att hitta/renovera | |
| Ang lådan så äre nog synkring bara som går att byta så ny låda ska du nog slippa. Om det inte bara är så att felet kan försvinna med att du byter olja i lådan, använd redline olja då :) De har riktigt fin växlellådsolja som har hjälpt många som haft mindre skrap i lådan. Vet dock inget om just den bilen i sig | |
|
Kruxet är att det är inte helt lätt att få tag i delar till den 6-växlade lådan. Är osäker men kanske kan Mobimech i Göteborg hjälpa med renovering/delar, de renoverade min 5-växlade låda (denna går det att få tag i delar till...) samt "diff", inte billigt direkt men däremot bra:). Finns ingen olja i världen som kan laga en sliten synkring. Men om det bara skrapar när man växlar snabbt o inte vid "nomalsnabba" växlingar så kan man leva med det, naturligtvis skall man säkerställa att kopplingen "kopplar ur helt", halvtaskig kopplingsslang kan förekomma. |
|
|
Som Dawwe säger så är de svårt med delar till Getrag S6S 420G lådan. Har sett lådor allt från från ca 6000kr upp till 15 000kr. De bästa hade varit att konvertera till den 5-växlade ZF lådan som man hittar i även 328. Den där bilen har legat ute hela sommaren, så de lär finnas lite prutmån. |
|
|
fick en bild på en liten rostfläck under bakluckan men de skulle visst vara de enda som ja förstod de. Vad ligger m3 3.2 i för värde idag visst de är ju skicket som avgör så klart men en i bra bruksskick men inte utställnings skick |
|
| En i rimligt skick uppskattar jag ha ett värde på mellan 70-80", men det finns bilar som jag personligen skulle kunna ge en bra bit över 100" för, om de var till salu*haha* | |
| Förlorar man något mer än högre varv i landsvägs fart på att byta till en 5 växlad om de skulle va så att lådan skulle rasa efter ett tag om man köpte bilen. ZF lådan är väl minst lika hållbar. Är de något som påverkar andrahandsvärdet mkt?. Vad behövs för att få dit en 5 växlad dito? | |
| Inredningen var väl dock inte den hetaste kanske är ju någon beige/brun historia är väl hyffsat ovanlig dock inte för att de är den snyggaste kanske hehe | |
| En annan sak me är de samma låda i bmw 523 som de är i 528 kollar man realoem verkar de finnas 2 en som är samma som 528 o en annan vad är skillnaden? | |
|
6 växlad låda är att föredra, du kan "marscha" i 130 med en förbrukning på ca 0.85! 5-växlad låda på en 3.2 sänker värdet rejält, du lär behöva byta kardan oxå, frågan är om det är värt allt slit att byta... Min gissning är att lådan som sitter i kommer hålla måååånga mil i detta skick. Jag gillar inredningen. |
|
| ja byte till 5 växlad är väl bara i nödfall om de bara är på 4an o nå lite ibland så kanske man inte märker av de så mkt oftast är de ju 1-2-3 man kör hårdast | |
| Som jag sagt, kolla så kopplingen frikopplar ordentligt. Skall INTE ta "närmast mattan" så att säg utan en bit upp...Det förekommer att hydraulslangen till kopplingen flexar lite väl mycket, kan ersättas med stålomspunnen slang om man vill... | |
|
ok ja man ska inte få dragläge förrän pedalen gått upp en bit så du menar antar jag. Hur kan man kolla miltal på en sådan bil att de verkligen stämmer finns de någon man kan kontakta på telefon eller måste de kopplas upp via en dator? |
|
|
Ja exakt, kopplingen skall greppa först efter att man släppt upp den "en bit". En bil jag tittade på så tog kopplingen alldeles nere vid mattan, förmodligen slangen eller kopplingen som var/är på G. Helt säker på om bilen är skruvad eller inte kan man aldrig bli. Kolla serviceboken noga, tex när den är tryckt. Är boken tryckt 1998 o bilen är en -96:a så...Man kan även ringa BMW o be de kolla i "garanti databasen" då kan man få reda på när och vid vilket miltal bilen var inne på "garantiåtgärd", men inte VAD som åtgärdades. Vissa ÅF gör detta utan kostnad... Ett annat sätt är att kolla om det lyser en "prick" vid km-räknaren, gör det det så är mätarhuset utbytt på ett klåparaktigt sätt...Men som sagt helt säker kan man aldrig vara. |
|
| ringde till min bmw åf här på gotland men de kunde endast kolla vad de hade gjort o då hade den gått runt 17 så de säger ju inte mkt. De hade då anmärkt på att lådan var lite sliten 3-4 kunde skrapa ibland om ja förstod de rätt. Var också hyffsat vanligt på dem om ja förstod de rätt | |
| Du måste be de göra en sökning mot den "internationella" basen, görs via chassienr. På min bil fick jag fram att den varit inne 4 gånger i Tyskland (år samt miltal "matchade" serviceboken så att säg), de kunde dock inte se vad som gjorts bara att något gjorts... | |
|
Jag köpte min för två år sedan för 65000 tusen och 22000 mil och är väldigt nöjd med bilen. Har gått som en klocka i 3000 mil och nu passerat 25000 mil. Bränsle snål och rolig bil som är perfekt allround bil. Kört en del bana med och den funkar utmärkt till detta ändamål. Faktum är att varje gång man kör bana så finns det många m3 e36 så det är en populär banbil. Köper du en så tror jag inte den tappar något i värde, snarare tvärtom. Även om du fixar till lådan för några tusen så har du en billig bil. Lycka till! Mvh. Richard |
|
|
Länk såg denna också ingen m3 ja vet men tyckte de va enklare att göra ett inlägg till här än att starta en ny tråd. Visst de är ju inte en m3 men dock är en 540 rätt mkt billigare att äga än en m3a o de går inte så jäkla dåligt dem heller. Men påverkar de värdet att de inte är en äkta 540/6 även om nu allt är bytt till just 540 delar |
|
|
Jag har haft en manuell 540 e34 och i mitt fall så var det ganska mycket dyrare med 540 jämfört med min M3a, största anledningen i mitt fall är att min 540 var i ganska dåligt skick, troligtvis mätarskruvad så det var mycket som behövdes göras vid och när jag köpt e min m3a så var jag lite duktigare på att avgöra om det var ett lik eller ej och jag hade nog lite tur med min m3a eftersom den funkat felfritt sedan jag köpte den. Bränsle kostnaden blir också högre med en 540. Förutom detta så tycker jag 540in i länken ser fin ut blev nästan lite sugen själv:) 40.000 är nog ett bra pris. Blir en del pengar över till soppa och rep om du köper den! Mvh. Richard |
|
| Dom pengarna för en garagelackad 530 med bytt motor? nja... | |
| Tänkte kanske åka o kolla på denna någon dag för o bilda mig en egen uppfattning. >Då den inte vart såld men sparade hans mail adress. Finns som sagt lite rost under luckan bak. Lite skrap i lådan vid hård körning. Ac ur funktion. Men sånt me skrap i lådan o rost är väl nåt att räkna me för priser under 60 på en 3.2 eller? Sen så kan de ju va att han bara är ovanligt ärlig i sin annons som många inte är | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.