|
|
|
|---|---|
|
Jag blir inte klok. Köpte bilen i somras och upptäckte att bensintanken läckte. Monterade av allt och fixade tanken. När jag skulle montera tillbaka allt så trillade kardanen isär och jag satt tillbaka den. När jag glad i hågen skulle provköra bilen efter en månad på pallbockar så dunkade det rejält under bilen. Dunkandet ökade i takt med farten. Jag delade kardanen och satte ihop igen, hittade två vita markeringar. Dunkandet blev mindre men det dunkar när jag svänger höger. Det känns som att det kommer ifrån främre delen av kardantunneln. Idag bytte jag hardy i hopp om att det skulle bli bättre, men icke! När jag skriver dunkar så menar jag verkligen dunkar. Det låter riktigt högt. Eftersom jag är oerfaren vad gäller BMW så undrar jag nu vad nästa steg blir. Är det byte av drivaxel/axlar, silentbussningar, hela kardanen eller vad säger ni som har erfarenhet av E30? | |
| Ingen som kan/vill hjälpa? | |
|
Svårt utan att hört ljudet. Enda jag kan tänka mig som skulle kunna göra så att den ligger och slår och dunkar är stödlagret. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Ett nytt stödlager beställt, trots att det som sitter där nu ser jättefint ut. Har även fått låna en annan kardan, så funkar det inte nu så vette tusan. Så skumt att det dyker upp ett såpass stort problem när bilen bara har stått... |
|
|
Nytt stödlager och ny hardyskiva installerad. Upplever att det har blivit lite bättre men det dunkar fortfarande som fan när man svänger höger. Även provat med andra fälgar och däck. Kan det vara en drivaxel? Borde rimligtvis vara höger i sådana fall? |
|
|
Min granne hade ett liknande fenomen på sin E30 coupe efter delat kardanen. han byta allt i gummi och lager utan någon större förbättring! vissade sig när jag kollade att kardan-halvorna kommit fel och hade obalans i den, det nya stödlagert orkade inte hålla mot vibrationerna som uppstod.. |
|
|
Hur löste ni det då? För som det är nu är kardanen ihopsatt så att de två vita prickarna är i linje med varandra. Flera som har skrivit på forumet samt PPF att de bara satt ihop kardanen lite hursom utan några bekymmer. Jag blir knäpp snart. Måste ha igång den till vintern... |
|
|
Sitter prickar för varandra så är det rätt ! Såg att du skrev att det kom vid högersväng.. På min gamla IX så hade jag dunkande ljud vid vänstersvängar och gaspådrag till vänster. Hade en sprucken inre drivknut där en kulla trillat ur korgen .. |
|
|
Jag tror att problemet är min högra drivaxel. Köpte mig en begagnad (som nu visade sig inte passade då det var utan ABS). Jämför jag min gamla drivaxel med den nyköpta så är den gamla betydligt mer slapp och att den låter mer när man vickar på den... Så nu måste jag bara försöka hitta en vettig drivaxel... |
|
|
Tror jag har ett par fina liggandes!! till ABS, har jag dom kvar så vill jag ha 150/st :) |
|
| Låter ju helt klart intressant! Vart bor du? | |
| utanför lund (skåne) | |
| Nästan för bra för att vara sant, du har PM! | |
|
Jag har ett dunkande då jag släpper kopplingen så det kan mkt väl vara en defekt knut? Jag har haft samma i flera år och det har inte förvärrats, såvitt jag märker så dunkar det bara då transmissionen är "ospänd" och man drar på. Jag har trott att det handlar om någon bussning. Jag har inget dunkande då jag väl kör utan bara då jag släpper kopplingen. Sen att det kan rysta en del om man ligger i 180 är ju en annan sak, det är en gammal bil. |
|
|
Drivknut bytt, problemet kvarstår... Nytt stödlager också. Kan silentbussningar orsaka detta fenomenet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.