AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.108

Ny F11, 535i man eller 535d

Sida 2 av 3
Karl-Hilding
Han kan ju växla den manuellt.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nej, inte om det står DS i displayen.
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
530d borde väl vara ett gångbart alternativ om du vill ha den manuella lådan. Jag körde en sväng i en F10 530dA X-drive i somras och tyckte att den gick utan bara h-e, trots eller kanske tack vare den automatiska lådan. (Jag har i princip noll erfarenhet av automatlådor.)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nä, inte diesel med manuell, det går bort helt. Effektregistret är så kort så man får växla hela tiden. Det blir nog än mer osäljbart än en manuell 535i.
köp en 535d F11, jag törs lova dig att du inte blir besviken, men lägg till sportautomaten.

/Anders
Karl-Hilding
OK det står ju en siffra när man växlar manuellt. Sry...
DS = Sportläge.
Ingen ide att ha sportläget i när man skall acca till 220.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Ja, det blir att provköra en får vi se.
Vad kör du själv nu då? X5 igen?
Chippar du 535d för 4000;. så går den i princip helt jämnt med 550d iallafall upp till 230+ nu satt det 2 passagerare i 550 vid tillfället så lite skillnad där men föraren var nog lite lätt förvånad av att inte kunna hänga av lillebrorsan.
RE
96
RE
BMW iX1-23

Bensin eller diesel? Den ständiga frågan :-)

Kul att se att det bara finns 7 st 535i F11 (manuella) i Sverige! Innebär naturligtvis att andrahandsvärdet kommer att hållas högre än för "dussinbilar" som 535ia och 535d :-)

Det kommer alltid att finnas BMW-entusiaster som vill ha en manuellt växlad 5:a med en 6:a, vilket trots allt är en underbar kombination!

Jag har inte ångrat mitt val en sekund och skulle varje dag i veckan köpa ytterligare en 535i istället för 535d, om jag skulle beställt en ny bil idag.

Självklart upplevs den som trögare på lägre varv, men ge den lite varv och du åker helt jämnt med en 535d. Har vid ett flertal tillfällen kört min bil i långa etapper på autobahn i farter 200-250 och kan intyga att den inte är slö där heller. Självklart gäller det att växla ner för att det ska röra på sig. Om man ligger i 170-180 är det fyran som gäller om det ska mata på ordentligt.

Om man gillar aktiv bilkörning är 535i valet, annars är 535d ett utmärkt alternativ. Har dock personligen svårt att lägga 600 tkr för en diesel!

jhellstrom: Fundera på hur du vill att bilen ska svara dig. Prestandamässigt är både 535i och 535d hyfsat raska!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Harvest: Har du någon källa eller referens till att en trimmad 535d rår på en 550d?
Och vart hittar man trim som får en 535d att matcha 381hk 550d för 4000:- utan att vi pratar bonntrim som lär orsaka skador på drivlinan eller till och med haverier?

//Bjersér
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Re: var bor du någonstans?
Mäter du vad bilen drar löpande?
Yngsta 535iT/6 i Sverige är från juli-11 så ingen såld i år, av dem 7st har 3st M-Sportpaket, en Spacegrau och två Carbonschwarz, en med och en utan panorama båda med svart läder, den Spacegrau har M-klädseln övriga fyra är 2st Black Sapphire, 1st Sophistograu B90 och 1st Alpinweiss III.

jhellstrom; Ta en Titansilber med Oysterläder och M-Paket så är du ensam om den kombinationen som dessutom är riktigt snyggt!

Den mesta speciella är en Alpinweiss III med M-paket som är utryckningsfordon i Tyskland! Det finns även en Frozengrey (enda med Individuallack).

Stephan
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Harvest:
För 4.000:-- låter det box eller bonntrimm lång väg, upp med fakta.
Håller med Bjerser.
Finns ingen tuner idag som kan programmera om boxarna på FX-serien.

/Janne
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Stephan735i: Har du dragit ut utrustningslistor för samtliga 535 för att se vilka som är svensksålda och vilka som har manuell låda? Jag har inte lyckats hitta något unikt i chassinumren så att man kan utläsa vilken låda bilen har - det syntes ju på modellkoden på många modeller förr.

/Masten
japp vanlig bonnbox KCR( skall ge 337hk & 685 Nm) körningen var under ett antal mil = flera accelaretioner och 535 tappade max en billängd mellan 90-230.
Och jag har inte pratat om hållbarhet här men jag vet två 535d F10, F11 med denna box och båda rullar fortfarande problemfritt.
Bonntrim må vara hänt men helt klart ger det mycket hk/krona

RE
96
RE
BMW iX1-23

jhellstrom: Stockholm. Nej, ingen exakt mätning, men ca 1 - 1,1 med tung högerfot. Skulle dock tippa på att de ligger på ca 0,9 vid större andel långkörning.

Stephan735i: Kul info. Min är den carbonsvarta utan panorama. Men då jag har BMW 312 20", svarta njurar och snart Eisenmannljuddämpare är jag nog helt ensam om den kombinationen.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Kul att man vågar boxa en 535d med en kcr-box dessutom, modigt...

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Re: Ok, hade varit skoj att prova vid tillfälle :)
Varför inte BMW's egna M Performance ljuddämpare? Den låter ju riktigt fint den med.

Länk
RE
96
RE
BMW iX1-23

Tycker att Eisenmanns är betydligt snyggare med lite grövre utblås. Vidare blir det skönt ljud då jag valt race-modellen.

Länk

Länk
Masten; Jag har bara tagit ut 535iT/6 det räckte i och med att de sju sista tecken börjar på annat sätt än 535iAT, det hade varit liite jobbigare att ta ut de drygt 1000 automatarna. 535iT/6 är den starkaste 6växlade touringen och dem är jag svag för även fast V8an saknas.

RE; en av 15st byggda i Carbonschwarz av dem har 6st svart Dakotaläder, totalt 51st med M-Paket tillverkade till nu i september.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.