|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag funderar starkt på en ny F11. Det lutar åt en 535i manuell eller en 535d. Jag kör cirka 3000mil/år och avser ha den i två år. Jag har bara kört 535i en gång och tyckte den kändes slö nästan. Vad säger ni? Jag är lite rädd för andrahandsvärdet på en 535i. | |
|
535ian slö?? vad är din 520d,om jag får fråga:)beror på vad man jämför med..allt är relativt tycker det är bra klös i farsans 535IAM-2011 (bensinare givetvis) Länk är på G att införskaffa Hartges engine modul till honom,som ska ge 56hk och 80nm men tycker du att den är slö så finns det ju 550,550d,M5:) |
|
|
Om du hade testat en diesel hade du förstått vad jag menar. Man upplever den som trög initialt där även en liten diesel trycker på bra. |
|
|
535i/6 F11 är en mycket ovanlig modell (119st byggda och av dem är 7 sålda i Sverige och ingen i år vad jag minns) så jag kan förstå din oro över andrahandsvärdet men å andra sidan har dem som vill ha en manuell bensinare med rejäl motor i mycket att välja än just din bil så varför inte ta en sådan i stället för mainstream 535d. Stephan |
|
| Stephan: tack för informationen. Vill gärna ha manuell, och då går diesel bort, även om det finns till 530d. | |
| Förstår lite känslan av att den är slö, effektkurvan är oerhört linjär så i jämfört med en diesel som oftast har ketchup effekt så känns den slöare... Tills man tittar på hastighetsmätaren. | |
| jhellstrom...jag har testat diesel..visst är de bra tryck/vridmoment,men diesel i mina öron, låter som en skördetröska från 80-talet...ljudet kommer man inte ifrån,oavsett hur mkt den trycker på | |
|
Bianco: håller med dig. Det är därför en 535i ligger nära till hands. Med M performance ljuddämpare låter den ljuvligt. |
|
|
efter att ha kört farsans 535 ett par gånger så kan jag verkligen rek denna motor...30kg lättare än föregångaren n54,och helt i aluminium. denna är ca 600kr billigare i årsskatt än hans gamla 530-2005,och t.o.m 20kr billigare i försäkring i månaden....:) |
|
|
När man kikar på de videos som finns på nätet på accelerationen på 535 f10 kan jag förstå jhellstroms känsla av att den inte är så kvick, t.ex. Länk Jämfört med 335 eller andra turbobilar kring 300hk strecket känns det som att det börjar gå rätt slött vid 180. T5 -05 |
|
|
SotaM vad väger en 335 vs 535? |
|
|
mitt val är ju enkelt mellan 535i och 535d men jag har ju haft tre 535d F11 och gillar automat, ska du ha manuell så finns ju bara 535i men risken sen är att du har svårt att få vettiga pengar för den när du skall sälja. Rent ekonomiskt är ju 535d ett mycket förnuftigare val och det känns svårt att säga att man skulle bli störd av ljudet från 535d. Att jämföra med en skördetröska från 80-talet är ju lite väl lågt Bianca. /Anders |
|
|
Anders....de va mer som en pik:) men ljudet är inget att hänga i granen,precis... vet ej hur 550d låter,så där låter jag de va osagt. vissa gillar diesel,vissa gillar bensinare... |
|
|
Jag har inte testat någon 535d ännu, möjligen blir man fast då? Det är ju inte fel med lägre förbrukning heller. Ibland blir man trött på sig själv varför man inte nöjer sig med en Mondeo eller Toyota. |
|
| För min del är det inte diesel eller bensin som är det viktigaste, däremot manuell låda...En 535d F11 med 6-växlad manuell låda, kombinerat med låg förbrukning skulle sitta fint :). | |
|
Bianca >> 335 verkar väga kring 1620 kg, beroende på utrustning. Hittar ingen 535 men 520i, 520d och 525d ligger kring 1770-1850 kg fulltankade, beroende på utrustning. Tippar på att en fullmatad 535 ligger kring 1850-1900 kg? Oavsett vilket så gör hög vikt mindre skillnad uppe i fart och mer i lägre farter. Skulle tippa på att Bmw anger betydligt lägre tjänstevikt av diverse anledningar. T5 -05 |
|
| Kan va så. | |
|
Känns som att automaten i filmen drar onödigt högt i varvtal. Första pullet så fastnar den nästan vid ca 220 km/h innan den fattar att den ska växla upp. Efter drygt 6000 rpm börjar motorn tappa effekt, ingen vits att dra till 7000. Sen är jag helt fascinerad över hur få 535i det byggts. Både lockande och avskräckande! Tror faktiskt 535d är ett bättre val (trots jag personligen föredrar bensin och man låda). |
|
Karl-Hilding |
Är det en automat? Det måste väl vara en manuell och en kille som tror att han skall dra den till 7.000 rpm. Jäkla dåre! Jag har aldrig haft en turbo som accar de sista 1000 varven! Om det ändå är en automatare så använder han sportläget. |
| Antar att det är en automat ? står iaf DS under varvräknaren. | |
|
Helt klart en automat. Det går inte att växla så fort med manuell låda. Riktigt korkat, man ser ju att det riktigt stannar av vid 200 och 7000rpm. Sen när den växlar igen så skickar det på bra. Härligt ljud i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.