AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.868

Spekulant på en 850 91:a

Ed
4
EdvinBj
Toyota Prius -07
Volvo 855 -96
Är sugen på en 850 årsmodell 91, men den har gått över 22 tusen mil, bilen verkar vara i ett gott skick för att vara från 1991, har bara sett bilder ännu, nuvarande ägaren har haft bilen sedan 2007, en kompis har servat, ingen dokumentation, min oro är drivlinan, håller motor/växellåda hur länge som helst, eller dyker det upp modelltypiska fel efter vissa milintervaller?, vad skall man vara observant på?

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Herregud!
Var det första jag tänkte men det är rätt frågeställning du gör,din oro över drivlinan besvaras bäst med:Rätt servad så är både motor (M70 drar inte mycket olja) och vxlåda skottsäkra i många många mil.Det miltal du uppger säger mig i alla fall att det finns en del att kolla upp.
Börja med besiktnings protokollen ett par år bakåt och jämför åren med HC halten speciellt,de andra värdena är oftast Lambda relaterade vid felaktiga halter.
Sedan finns det ett "gäng" med grejor som man bör vara medveten om:Status på tändkablar/hattar,spjällens kondition,kamgivare,LMM och kammaxelinställning.
Är insugspackningarna inte bytta sen bilen var ny utan "bara" tätade med nån packningsmassa så ligger ett problem och väntar.
Kolla även om det är EDC dämpare,dessa kan ställa till en del bekymmer om de är slut/läcker,likadant med bromsbomben.
När framljusen fälls upp så ska det ske tyst,inte surra eller pipa.Om det gör det så är det luftpumpen i varje lykta som kan ha ett defekt drivhjul (lyfter/sänker).
Fördel om du kan meka själv annars kan det bli ganska kraftiga kostnader,det var en av de absolut mest avancerade bilkonstruktioner när modellen släpptes och tror fan att det gäller än,den måste ha bra batterier (dubbla)finns en del elektronik att hålla reda på.Under höger baksäte under en rund lucka sitter ett slangpaket för bränslet som oxå är känt för att torka ihop.
Se där fick jag ihop lite info men deppa inte,det är en fantastisk bil i alla avseenden men som sagt det krävs nog lite koll innan man slår till.
Har slitit med min egen nu i tre år och är "nästan" färdig och går ibland i försäljnings tankar men det är svårt att släppa taget och att få ihop en annons går bara inte.
Finns ju "sök inlägg" här på forumet,finns en hel del att lära/läsa där.
Såg nu att det var ditt första inlägg så välkommen till forumet och lycka till!
Mvh Dic!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Edvin,

Jag har själv för något halvår sedan startat en tråd om just detta. Kika där!

Länk

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...och du kanske ser i marginalen hur min fundering på en 850 slutade. Jag har bloggat rätt mycket om den som du kan se i bloggen.

Själv köpte jag ett renoveringsobjekt, som jag fick rätt billigt som jag lagt ner en del pengar på att renovera upp. Länka gärna till någon annons, om den nu finns på annons?

Alexander
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Edvin - du har mail!

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Edvin,

Vilka priser talar vi om för 850 du skrivit om? Hur går dina funderingar? Redan köpt?

Alexander
Ed
4
EdvinBj
Toyota Prius -07
Volvo 855 -96
Har varit och provkört en lila 850I i Väderstad Östergötland, bilen har tidigare varit vit för kanske fem år sedan, bilen var varmkörd, öppnade motorhuven och kände en doft av glykol, något är inte tätt tänkte jag, tog bort oljepåfyllningslocket, vita inslag i oljan i locket, tror det beror på att vatten/glykol och olja blandats, då for tankarna till blåsta toppackningar eller spruckna toppar, tänkte okey tar en provkörning, oj då vilken imburk, vrider på defrostern med kyla, full värme kom ändå, det är en kraftfull bil, men gav den den effekt som en "frisk" motor ger?

Föreslog att jag kunde låna bilen och låta BMW i Link göra en test, motvilligt, så många spekulanter, någon kommer i helgen. Utgångspriset var runt 63 t.

BMW kan göra den testen döm gör när dom byter in en begagnad för 800 kr, det vore väl investerat.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Som ren info så ligger min i den prisklassen,utan glykoldoft och imburk.
Mvh Dic
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Bra att du håller E31-kollektivet informerat.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den lilla som står i Väderstad tror jag faktiskt att jag sett. För någon månad sedan åkte jag Vättern-runt-körning med BMW-klubben, och då vet jag att jag såg en röd-lila-minns ej färgen exakt (men röd eller lilla var den i alla fall) stå lite slarvigt parkering på en gräsplätt bakom en bensinmack/verkstad med en TillSalu-lapp i sidofönstret. Då stod den parkerad i typ (TYP) Väderstad-Rökstenen-Vadstena TYP. Minns ej exakt var den stod parkerad. Så många 850 kan det väl dock inte finnas till salu i Östergötland.

Jag såg den bara med en snabb åkaförbi-titt, men det jag minns var att den inte hade original avgassystem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.