AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.889

Funkar det att ställa bilen på dollys under vinterförvaring?

Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hej kära medlemmar!

Rusket tar sig fram snabbt och bilen skall in i förvaring.

Som rubriken lyder: Funkar det att låta bilen stå på 4 dollys under vinterförvaringen, pallar dom trycket?

Tänkte köpa dessa till bilen: Länk

har en e46 ca 1500 kg
mvh
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför inte?
Enda nackdelen är att det blir bökigt att vrida hjulen då och då för att undvika ståplattor, å andra sidan är ju dollyn rundad.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har under de senaste 6 åren bara ställt undan caben med lite högre tryck i däcken under de 6 månader jag har den undanställd. Om jag har hunnit har jag flyttat bilen lite i längsled nån enstaka gång under avställningen.

Visst är det så att man kan ana en tendens till ståplattor de första kilometrarna men det är snart borta.

Så om det är ståplattor du vill undvika tycker jag att det är bortkastade 1000 spänn att köpa dollys. Om syftet är att enkelt kunna flytta bilen i garaget må det vara hänt men varför inte passa på att starta bilen och köra den till sin nya plats? Motorn och ACn får snurra lite och hjulen rör sig och får en ny position.

Tror att det var myctet större risk för ståplattor på äldre däck, därav "nojjan" för dessa :-)

Niklas

Fransosen
Svaret på frågan "Pallar dom trycket?" måste ju bli: Ja. Eftersom du skriver att bilen väger ca 1500 kg och kapaciteten på dollyn är 450kg/st. Appropå ståplatta har jag aldrig märkt av någon tendens till det. Har ca 3kg i däcken och flyttar/startar aldrig bilen under de 6-7 månader den står undanställd.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Dom fungerar.
En som har såna i vårt garaget. Är smidigt om man behöver vrida bilen för att lätt skapa plats.
Men är du inte i behov flytta runt bilen annat än fram/bak så skippa såna där.
Lägg hellre pengarna på att köpa några plåtisar med risiga däck för några hundra lappar om nu inte har några andra däck redan.

Annars är det som sagt bara pumpa däcken hårt, rulla bilen en liten bit framåt/bakåt med jämna mellanrum.
Om det mot förmodan skulle upplevas att den fått "plattor", släpp ut lite luft. Så man ser att däcket sjunker ihop lite, åkt ett par kilometer, pumpa upp igen. Brukar allt vara borta.
Har själv testat dessa hjul-dollys och de från Biltema.
Funkade hur bra som helst med ett undantag.

Att skjuta bilen i sidled eller rakt fram går med mycket besvär.
I synnhet i sidled då man måste ta hjälp av ett rör eller stor tång/skiftnyckel
För att vrida hjulen på dollyerna.

Plåten är då så vek att den kan vika sej vid de fästen där de små hjulen sitter (100mm i dia).

Annars är skålningen skonsamm mot däcken.
Funkade bra till de 235/40-17" jag hade på bilen.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag behöver bilen på dollys för att kunna parkera in den i ett mycket litet utrymme.

Det låter ju lite oroande och bökigt att hjulen är så stela att det inte går att skjuva bilen, men jag får testa ändå :)

PS

Vet någon vad en oljeservice kostar till en e46 330?, ska ringa BMW på måndag men om någon redan vet ungefär så sliper jag få hjärtfnurp när jag ringer..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skiljer olika verkstäder i mellan. Men sist jag frågade för skojs skull så ville dom ha 2395:-
Varför inte bara byta själv?
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
2400!! Herregud, det trodde jag inte.

Det är det där med stämplar i boken..: / För den generella uppfattningen bland folk är väl fortfarande att det är "bäst" när man sen skall sälja bilen?
Bara Du dokumenterar Dina byten med anteckningar och kvitton då är detta enl mej själv många ggr mer värt än en stämpel i service häftet, för Du kan visa vilken olja och vilka delar som byttes ut.

I service häftet är det bara en stämpel, och en verkstad är alltid ärlig eller ?

Till hjul dollysarna nu..
De stål hjul som dessa har (4st vardera) så krävd ett plant rent golv utan grus etc för att få rull på bilen.
Hade liknande yta Du talar om, dvs ett garage stort för 2 bilar men endast 1 dörr.

Behövde flytta bilen sidledes alltså och detta var ingen enkel procedur hjul dollysarna till trots.
Fick vrida dessa små hjul var för sej med ett rör som kunde stickas in i de hål som finns på varje stål hjul.

Bökigt var det.
Sen är det inte så lätt rullat heller, men fixade det med lite jävlar anamma.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Aja, jag fick en plats i brorsans garage å det är som ett mindre utrymme bakom garaget där det ligger trägolv. Dock ska golvet bort så det gör inget om det repas mm, men det är ju plant så det är ju bra.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ställde min Z4 utan att ens höja däcktrycket i 7 månader. Hade ståplattor i max 200 meter efteråt. Inget problem alls.

Rekommendationen att starta bilen under vinteravställningen avråder jag helt från. Du får inte bilen varm på tomgång vilket gör att det blir en massa kondens i oljan. Låt bli det om du inte har möjlighet att köra bilen i normal fart 20-30 minuter efteråt.

-------
//Lövet
andreas: Jasså? Jag brukar i regel starta min bil typ efter typ 3 månader. Varför? Jo dels för att motionera allt elektriskt som klimatanläggning, elhissar, elstolar osv osv. Men givetvis även så att motorn får gå driftsvarm, detta gör jag genom att köra rundor inne i mitt garage, mestadels i 1:ans växel o varvtal kring säg 3000 som mest. Efter typ 40-45 min "körning" så är bilen helt genomvarm. Skall tillägga att min bil står inomhus i varmgarage. Oavsett så tycker jag att det är mer en personlig smak det där med att starta eller inte starta bilen under avställningen, oavsett vilket man väljer så tar bilen ingen skada i regel. Däremot så rekommenderar jag inte att låta bilen stå ostartad i längre tid än 1 år, om inte annat så av den anledningen att bensinen kan "åldras" o ställa till med "roliga" fel...
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du behöver väl knappast starta motorn för att testa elhissarna? En ctek på bilen så kan du köra hissarna och stolarna hela dagarna ;)

-------
//Lövet
Jo men jag vill även att kompressorn till kliman skall "slå till"...Iaf har inte behövt fylla systemet på 10 år, o den kyler fint fortfarande. Sen kan det bero på helt andra saker än att jag varmkört iofs*haha*. Ctek har jag ej möjlighet till, finns ej ström i garaget...
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Ställde in bilen idag å det gick alldeles utmärkt med dollys på: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.