|
|
|
|---|---|
|
Har märkt att min bil har börjat skaka eller känns som den går lite ojämnt i hastigheter från 80 km/h och uppåt. Är inga jätte skak utan känns lite svagt och känns värre desto högre hastighet. Någon som vet något det skulle kunna vara? Kan det vara glapp i en styrled eller länkarm? Tips på hur jag kollar det? | |
|
Hissa upp bilen och se över alla bussningar, leder och hjullager. Ska inte vara något glapp. Om du inte hittar något fel där så testa att balansera hjulen. Blir det ingen skillnad lär du behöva en hjulinställning. Känner du dig osäker på ifall du har missat något glapp så gör det inget. Om du lämnar in bilen SKA verkstaden se efter glapp före hjulinställning. Mvh Peter _______________ Död åt Hyundai! |
|
|
Hej! jag skulle kunna tänka mig att det är bussningarna till de främrebärarmarna som är dåliga, eventuellt även spindelleder. Har liknande symtom på min nuvarande E46:a. Och hade även på min förra, på den bilen blev det bra efter byte av bärarm och bussningar. På min nuvarande ska jag byta inom den närmaste veckan. Anders |
|
|
Tackar för era svar, jag har en längre tid även haft problem med att när jag bromsar så slår det lite i ratten, kan ovannämnda problem även åstadkomma sådana symptom? |
|
|
Viktigt att komma ihåg är att efter hjulinställning måste man "lära" antisladdsystemet (DSC/DTC) var ratten är i mitten. Detta gör man på BMW genom att vrida ratten fullt åt ena hållet och sen fullt åt det andra. Missar man detta kan man få en fördröjning i systemet vilket gör att det tar lite längre tid innan det ingriper vid sladd. Är troligen många mindre verkstäder som inte vet detta. Fick reda på det själv för bara ett par dagar sedan då jag var på kurs om just antisladd. Är dock lite osäker på ifall man ska ha bilen uppkopplad till ett diagnostikinstrument eller inte när man gör inlärningen på BMW. Måste nämligen ha det på många andra märken. Men finns säkert någon här som vet. Mvh Peter _______________ Död åt Hyundai! |
|
|
Låter helt klart som dåliga bussningar/leder i framvagnen. Jag hade motsvarande problem och köpte ett komplett kit med bärarmar med monterade bussningar, styrleder och krängningshämmarstag hos clausautoparts.se Efter bytet är vibrationerna helt borta och bilen extremt mycket stadigare - blev även lite "rappare" i styrningen då castervinkeln är lite mer upprät (ca 1grad) än standardbärarmarna. Jag valde kitet som är till bilar med M-sport II-chassi (passade utmärkt trots att jag bara har BMW:s "vanliga" sportchassi). Bärarmarna med bussningar var tillverkade av Febi-Bilstein och styrlederna och krängningshämmarstagen av märket Optimal - tillverkat i Tyskland. Hela kittet kostade mindre än vad en bärarm skulle kosta hos BMW/Mekonomen etc.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.