|
|
|
|---|---|
| Sitter som gjutet, går att vrida på så den har inte fastnat nånstans. Men får inte in den längre. Ca 1 cm kvar tills den är pall mot motorn. Kan centreringen av kopplingen ha rubbats? Drog åt bultarna ordentligt vid montage av kopplingen och använde fabrikscentrerings utrustning. Men kan den ha flyttats ur läge ändå så inte tappen går in? detta gäller e46 330. | |
| Kan tillägga att på ovansidan är de nån millimeter större mellanrum. Har prova hissa domkraften i alla möjliga lägen baktill för att få den rå rak som möjligt. | |
|
Vill börja med att säga att jag aldrig skiftat växellåda eller koppling på en e46, så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Men rent generellt så låter det som att centreringen är fel. Ta ut lådan igen och se om centreringsverktyget glider in lätt. Om det är en annan växellåda som du monterar så kan det vara en styrtapp "extra", speciellt om det är en begagnad låda. Dvs att du har en på växellådan och en på motorn som hindrar varandra. Ibland kan man behöva vrida på motorn, via remskivehjulet, för att växellådans splines ska hitta rätt mot kopplingslamellen. Se sen till att du har växellådan i exakt rätt nivå mot motorn, så ska du se att det går bra. Mvh Peter _______________ Död åt Hyundai! |
|
|
Är det exakt lika dana delar du sätter tillbaks ? . Om det är vrång sista biten , se till att ha en växel i så du kan snurra bak på lådan där kardan är fastskruvad bakpå lådan , då får du ju ingående axel att snurra kanske det lilla som behövs för att gå i . Förutsatt att du har Exakt lika dana delar du återmonterar ? |
|
| De löste sig, var bara jäkligt rtixigt att få in den sista centimetern, antagligen så hade den kilat lite i svänghjulslagret bara. Håller på att dra åt lådan nu, alltså översta skruvarna är jag höll nästan på säga omöjliga att få dit! Har tiltat ner motorn så mycket de går oxå, ändå är de så sjukt trångt, men men de går säkert med 1 meters förlängare, spegel och lampa så man ser vars man trycker bulten. | |
| nästa problem, bultarna på ovan sidan går inte i...mellan plåten eller vad de nu kallas har fastnat snett på nåt vis! helt sjukt less på detta nu...vad kan man begära för en 330 -02 touring med de mesta i utrustning ! 16:9 navi, största HK paketet, svartskinn,sportstolar m.m? 20k mil. ny koppling sitter på, med halvdragna bultar till växellådan, översta har jag ej fått dit ännu, nå iaf den är fin förutom att den är i isärskruvad och jag har tappat motivationen helt att ligga på iskall grusväg/gräs och massa jävla stora spindlar och annat äckligt kryper innanför kläderna när man ligger under bilen, har skrikit som en kärring mer än 1 gång kan jag säga | |
|
Ta dig samman nu för f-n, det här fixar du. Du är ju nästan vid mållinjen. :) Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
| Startmotorn sitter snett, därför inte lådan går helt på plats på ovansidan. Antagligen en styrtapp som inte hittar rätt. Försökte med en kompis idag och vi fick fan inte dit den, nån som har nåt sista tips innan bensin inhandlas och råkar spilla lite på bilen och även tappa en tändsticka? Jag styrde startmotorn och kompis tryckte lådan m.m och ändå går den inte in | |
| De sjuka är ju att startmotorn sitter helt löst när man släppt alla bultar till lådan..enda den sitter i är ju kablar | |
| Får inte dit lådan, någon annan som varit med om detta att tappen som ska in i startmotorn från vxllådan går inte in! Har köpt inspektionsspegel och legat o kikat nyss! Tappen går bara inte in! De kom snö igår så de är inte så himla roligt att meka nå mer... | |
|
Ta och lägg upp några bilder från olika vinklar, ju fler desto bättre. Med vänliga hälsningar. Peter _______________ Död åt Hyundai! |
|
| Peter, de ser helt normalt ur, enda som är fel (gissar) jag är ju spårtappen som sitter typ kl 12 på vxllådan! Den ska in i startmotorns spårtapps hål men den kommer ej in, kikade med spegel och den är pall mott hålet men kommer inge längre! Man kan dra in vxllådan i botten på alla skruvar förutom 4 översta! Där blir de några millimeters spel mellan låda/motor. så kan inte vara så mycke annat än att tappjäveln spärrar allt | |
|
Okej, förstår att du blir frustrerad. Men ta det lugnt och börja med att mäta spårtappen och hålet den ska in i med ett skjutmått. OM hålet är lite för litet så borrar du helt enkelt upp det till dimensionen på styrtappen. Kvarstår problemet även efter att du gjort det, så kan jag inte tänka mig något annat än att lamellen är felcentrerad eller att växellådan står snett. Lycka till! Med vänliga hälsningar. Peter _______________ Död åt Hyundai! |
|
| Tack för all hjälp, men nu jävlar fick jag in skiten i hålet:) Släppte bultarna till startmotorn så att dom endast satt på nån enstaka gänga! Höll min nya inspektionsspegel i ena handen plus att jag trixade med samma hand in lådan samtidigt som jag styrde på startmotorn på tappen! Så imorn blir de att sopa dit alla stag,kardanen och min nya hardyskiva har jag planerat! Brukar inte planera mer än så ifall de börja tjorva då blir man bara tokig | |
| Om ni undrar varför jag avbröt mitt mekande så såg jag flera jättespindlar som bara stirrade på mig! Såg att dom var på väg att göra ett anfall:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.