|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter att haft bilen på reparation och bytat grejer till nivåregleringen för 11 000 kom nästa kalldusch. Nu fungerar inte den automatiska bakluckan (e61 touring) Trycker jag på knappen tex i kupen så öppnar den, men rör sig inte en mm. Den försöker inte ens. Har aldrig haft problem innan, detta var direkt efter jag hämta den. Kan det ha med den reparationen att göra? Vanligt fel? Elfel? Kolvfel? Puuh...vill inte ha fler utgifter nu. Tips mottages varmt! | |
| Kabelbrott i gångjärnen till luckan! | |
|
Är det vanligt? Lätt att fixa? Är du säker? :) |
|
|
mkt vanligt inte lätt att fixa ja till 95% |
|
|
Nja, vadå? Om luckan öppnar när han trycker på knappen så låter det väl inte som om kabeln är av? Fungerar torkaren och värmen i bakrutan? Åker luckan på E61 upp på något annat sätt än E39? Där finns ingen automatisk öppning vad jag vet, men däremot så "lyfts" luckan av två stora gasfjädrar som sitter i taket. Om gasfjädrarna är fräscha så lyfts luckan av sig själv, men med åren blir de svagare och svagare, och du får lyfta luckan själv. Finns det någon motordriven öppning av luckan på E61 ?? |
|
|
Det finns automatisk hydraulisk bagageluckeöppning som (ovanlig) option både på E39 och E61. Tvivlar starkt på att det är kabelbrott i det här fallet eftersom allt sköts inifrån bilen så att säga. Det enda som går upp i luckan är hydraulledningar till vänstra kolven. Man kan väl tänka sig att kablarna är kortslutna iofs, men det är en smula långsökt. Länk Min krånglade på så sätt att luckan visserligen öppnade som den skulle, men sedan sjönk igen sakta. En "ny" hydraulenhet från tyska eBay löste problemet till full belåtenhet. På din beskrivning låter det antingen som om hydraulenheten inte får någon signal, eller att den har havererat. Funkar inte något av de tre sätten att öppna luckan? Knappen i kupén, knappen på nyckeln eller öppningshandtaget? Om du hjälper upp luckan för hand, stannar den uppe då? I så fall, går det att stänga den med stängningsknappen? |
|
| El-baklucka är tillval på E61. Har man det är det inte så troligt att kablarna gått. Skulle kablarna ha gått så funkar el-luckan ändå, det är ett hydrauliskt system med en pump och kolv som skickar upp luckan. Du kan även fjärr öppna och stänga bakluckan med nyckeln (samma knapp för båda funktionerna). Man måste dock hålla inne knappen hela tiden när den skall stänga. | |
|
Hej alla Tack för att så många bryr sig. Det är så att trycker jag inne i bilen eller på luckans öppningsknapp så "låser den upp" sig ca 1cm. Då kan jag lyfta den för hand. Den stannar i det läget jag sätter den. Ska kolla så att värme och det andra funkar idag. Återkommer om det. Det som är en smula konstigt är att jag inte haft NÅGRA problem alls tills jag i fredags hade den på verkstad.... Kan de ha kommit åt nåt? Kortslutning? Tack för all hjälp |
|
|
Förlåt mig läste lite för fort!! när du ska öppna den hör du att själva pumpmotorn går fast luckan inte rör sig? isf dåligt med olja i behållaren innanför vänster hjulhusbeklädnad bak Om du inte hör motorn är de mer komplext fel kan va allt från spänningsförsörjning,styrenhetsfel till hydralpump. |
|
|
Den liksom "bara" öppnar. Sen är det dött. Kan det ha med jobbet verkstan gjorde? Kan de råkat komma åt nåt? |
|
| Låter som de råkat rycka ur en säkring eller kabeln till pumpen. | |
|
Man kan nästan tro det japp. Iom att det kom efter jag hämtat den. Är det något jag kan se / hitta själv? |
|
| Jag har för mig att pumpen sitter på vänster sida. Det är då inte så troligt att de ryckt någon kabel från pumpen när de var på nivregleringen då den sitter på höger sida och från utsidan. Skall vara att de kommit åt något relä för bakluckan om de bytt reläet till nivåregleringen. De sitter under reservhjulsbaljan eller inredningen till utrymmet under luckan i golvet. | |
|
OK, du har alltså hydraulisk öppning? Stänger den sig själv också från fullt öppnad? Jag bytte själv alla fyra gasfjädrar till min E39 och nu åker luckan upp av sig själv när jag öppnar. Innan jag bytte orkade den knappt hålla sig uppe själv. Det låter som att du borde ta ett snack med verkstaden. Lycka till !! |
|
|
Robert: Ska kolla om jag hittar nåt... Lasse: Japp den öppnar och stänger sig själv. Inga problem med att hålla sig uppe eller så. Bara död i automatiken... :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.