AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.412

Vakuumslang trasig från vakuumtanken

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Jag försökte få loss vakuumslangarna som kommer från undersidan av vakuumtankarna och går över ventilkåpan när jag skulle byta ventilkåpspackning, men de satt fast nått jävulskt! Slutade med att plastkopplingen mellan de formade plastslangarna över ventilkåpen och slangarna till höger (om man står framför bilen o tittar ner på motorn) gick av på en av dem.

Se nummer 5 och 6 på följande schema:
Länk

Slutade med att jag skar upp båda vid fästningen till höger (där båda går in i en stor tjock slang vid oljefiltret).

M.a.o. kommer jag behöva byta plastslangen och slagen till höger för del nummer 5 (röd och grön del i nedanstående illustration) samt slangdelen till höger i del nummer 6 (röd del). Alternativt byter jag både nummer 5 och 6 rakt av.

Länk

Enligt Real-OEM verkar slangarna ha dimension 3.5x1.8mm, för jag antar att vakuumslangarna (7 och 8) har samma storlek som de som sitter på 5 och 6?

Tips på vart jag köper sådana i Stockholm?

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Den här borde väl funka som utbyte av 5 och 6?

Länk

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
3.5x1.8 betydde visst 3.5mm innerdiameter, och 1.8mm väggtjocklek, så 3mm borde funka. Någon som har bytt ut dessa slangar och kan konfirmera?

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Alla vakumslangarna är samma.
Både de som går till dumparna, och de som går från vakumpumpen till tankarna och sedan vidare till solenoiderna och vidare till wastegaterna..
Jag vet, har bytt allihopa.
Har för mig att jag satte 4 mm, men är ej helt säker.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Kan kolla imorgon..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nr 5 & 6 kan var lite knivigt.. Där blir varmt som tusan, det är väl därför där inte sitter slangar från början?
Kolla upp noga först vilken temp din utbytesslang tål. Jag skulle nog överväga originalrör där..

-------
Min bil suger inte...
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Bra tänkt, värmen kan bli ett problem där. Ev. borde det gå att dra slangen framför motorn istället.

Vore jätteschyst om du kunde kolla vilken innerdiameter du köpte! :) Antar att du satt slangen på kopplingsplastbitarna (som gick av för mig) som originalslangen sitter på mot originalröret över motorn? Eller har du trätt slangen över orignalröret direkt?

Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Kan meddela att jag köpte 4mm-slangar, och det passa perfekt :) Drog slangarna framför motorn istället för över, kanske inte lika snyggt eftersom de inte längre döljs av tändstiftskåpan, men de lär inte bli överhettade

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.