|
|
|
|---|---|
koppsnurr |
Vad är normal oljeförbrukning, 1 liter på 300 mil? |
|
På dem äldre M60 behöver man aldrig fylla på något, behöver man fylla på är något trasigt bör vara likadant på din. Stephan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har aldrig fyllt på nån olja mellan bytet aldrig sjunkit heller på stickan. vevhusventilationen/ backslagsmembranet, kan det försvinna olja över till förbränningen om det är dåligt exempelvis. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
koppsnurr |
Skall man åtgärda det? |
| Det är klart man ska åtgärda om något är trasigt eller uppslitet, eller vad tänker du på? | |
|
Du kan ju prova med nån annan olja! Kanske lite mindre förbrukning? Jag har plågat min 340 compact på driftingbanor i sommar utan någon oljeförbrukning! Kör på biltemas 5-50 helsyntet och motorn har väl gåt ca 22k mil. MVH Sandor S. |
|
|
1l på 300mil är enligt BMW inte onormalt. Min drar också lite tror jag, inte 1l/300mil dock. Mina gamla M60 maskiner drog ingenting. |
|
koppsnurr |
Åtgärda kanske kostar mer än 200 kr olja varje 300 mil de närmaste åren. Vad kan en åtgärd kosta? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En 06 har ju en helt annan motortyp N62 och annat insug och vevhusventilation än föregångaren som det finns referenser till. så om den motorn vill ha lite olja så finns det nog dåligt med referenser här på forumet tyvärr. Om bilen blåryker vid kallstart tex kan tyda på felaktighet i vevhusventilationen, Oljan leds tillbaka till oljetråget medans ångorna leds till insuget via en labyrintseparator för varje cylinder i insuget. vad det isåfall skulle kosta att åtgärda kan nog ingen här svara på gissar jag. man kan ju prova med en annan oljeviskositet och fabrikat till att börja med får man se om det hjälper. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
koppsnurr |
Tack! jag provar en annan oljeviskositet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.