AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
397

ska köpa bmw för första gången vilken?

Ma
40
MaWi
540 ia 93
ska köpa bmw för första gången. Kör för tillfället volvo 440 -94.Väljer mellan 525 o 530 93-95, någon som har några goda råd?

mw
Tigerr
Hej MaWi! Kul att du bestämt dej för BMW! :) 525 och 530 är väldigt lika varandra.. Det beror helt på vad du är ute efter. Men ett tips kan vara bra - Aldrig mindre än 24ventiler! Är du ute efter en vanlig familjebil med hyffsad motor och hyffsad ekonomi så är juue 525 helt klart bilen för dej! Vill du sen komma upp i lite mera busbil så är väl 530 att rekomendera. Men du bör veta att båda modellerna är sleepers, långt ifrån rödljusdräpare! Själv har jag en 525iA från 1995, som jag är VÄLDIGT nöjd med, så den kan jag juue rekomendera..

Tigerr
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Tack för ditt svar tigerr!undrar också om det skiljer mycket i bensinförbrukning på 525 o 530
-BeeMWe-
TiGerr: Ehm väldigt lika varandra? Vad jag vet har 525 en 6a och 530 en 8a 93-95. Samt att prestandan mellan dessa motorer skiljer sig en hel del.

MaWi: 05-1 dl mer milen på 530n, beror på hur man kör.

li
1.959
liste
535i -89
Som -BeeMWe- säger så är det helt olika motorer och jag skulle rekommendera dig att provköra en av varje för att få reda på vilken motor som passar dig. 3-liters 8:an är betydligt behagligare att köra långt med, tycker jag.

Och som Tigerr skrev så är ingen av dom någon racebil och 525:an kan kännas duktigt slö ibland.

Vad gäller bränsleförbrukningen så är det väldigt mycket upp till dig och din körstil. Hade en 535:a tidigare och det var inga problem att köra den under litern blandad körning, så stirra dig inte blind på bränsleförbrukningen.
Ma
40
MaWi
540 ia 93
tack för svaren!Blir inte reservdelspriser o servicar betydligt dyrare på en V8:a?har kraaftig beslutsångest för tillfället....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En 525 24v måste väl ändå vara det tryggaste/ekonomiska förstagångsvalet av BMW för den som funderar på detta...har absolut tillräcklig prestanda oxå enligt mitt sätt och se.

Köp en 525 24v med manuell växellåda är mitt tips iaf.

Mvh Janne.

Så här ligger det till...
Ju "större" motorn är och desto roligare bilen så har den högre utgifter... glöm inte det...
och själv rekommenderar jag en 525...
anledningen till detta är att jag själv funderar på att köpa en 525 de närmaste åren hehe.....

Nä men jag tycker att en 525 gör jobbet och mycket mer.... :)

lycka till!
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Tack för tipsen allihopa!!!! mvh MaWi
mikkke
Välj en 525. Bra effekt fantastisk bil du kommer aldrig att vilja ha volvo igen. De raka sexorna är de skönaste motorerna även om v8 har med effekt motorljudet i bmw sexor!!!!!###¤¤¤%%%.
En välskött sexa (24 vent) är nästan outslitlig.
Allting är mycket gediget och välbyggt. En bmw från ex e34 är en mycket bättre bil än mång andra märken modell 02. PÅ landsväg kör jag på 0.7 - 0.8 l/ mil. I stadskörning är den kanske inte den snålaste.

Lycka till
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag hade valt 525....kär i ljudet från rak BMW-6a nämligen ;) (som så många andra)
Dessutom lär den bli mer ekonomisk än en med 8a.

lycka till!

/Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.