|
|
|
|---|---|
|
Så har man försökt att hitta en någorlunda ekonomisk familjebil med bra komfort. 'Har hittat en BMW 520i som var riktigt skön att köra men just 520i verkar, om man ska tro alla forum, ha en alldeles för klen motor. Hur stort är detta problemet egentligen? Just nu kör jag en Corolla..det kan väl knappast bli värre än så? (115HK, mellanklass). Och hur mycket drar den egentligen, siffrorna varierar kraftigt på diverse källor. Det är denna jag visat intresse för, tycker priset känns bra, ligger 20000kr under bilrpiser.se i alla fall. Länk Finns det något särskillt att tänka på just på denna modellen eller blir allt bra om man bara sköter bilen rätt och inte buskör? Hoppas på hjälp ifrån er som redan är frälsta i BMW att leda mig i denna frågan, förhoppningsvis emot upplysning :) Tack på förhand! | |
| Se det så här: I Corollan kanske du inte saknar mer kraft. I en bil med trevliga egenskaper känns det om det saknas kraft. Jag själv skulle aldrig köpa en såpass dyr bil och sedan hålla på att snåla med centilitrarna det gäller mellan en 520 och de med större motoralternativ. Vid långkörning i lugnt tempo är skillnaden inte stor med en större motor. Min idag gamla E39:a var i ung. samma ålder och pris när jag köpte den och jag är glad att att jag övertalades att inte satsa på den klenaste bensinmodellen. | |
| Fixa slangen till nivåregleringen är väl det enda jag kommer på så du slipper ett dyrt kompressorras. Och kolla mätarställningen och servicar, borde ju inte vara något med denna eftersom den är svensksåld med fri service och en ägare! | |
| Du har ju 170hk i den det borde räcka gått å väl. | |
| Gott å väl ska det förståss stå :) | |
|
Tackar för alla snabba svar. Jo, det känns som att 170HK borde räcka, men man blir ju funderar när det på flera forum står annorlunda. Är det så att BMW ägare är mer krävande när det gäller 0-100 kanske? ;) Ingen som har en 520i och kan ge sina åsikter på ägande m.m? Tack JockeA för slangtipset. Jag ska dock ärligen säga att jag inte förstår så mycket vilken slang det rör sig om och ännu mindre hur man åtgärdar det men det får jag be någon ta en titt på vid en service i så fall. Behöver man oroa sig för rost om en sådär 6 år när bilen är 10 år eller har E61 ett bra rostskydd (kanske borde rostbehandla den om inte annat?)? Har dragit fingret över skivorna och om man ska vara super petig så kan man ana att skivorna inte är 100% utan smått vågiga..men då är jag petig..men kan det vara ett varnings finger? Tack på förhand! |
|
|
Det är helt upp till betraktarens ögon, har man en 530 och provar en 520 så känner man självklart en skillnad. Självklart är skivorna inte 100 % å de har gått 3500 mil och ska hålla minst lika många därtill du ska kunna göra ett bromsbeläggsbyte innan du byter skivor. Om det inte skakar i ratten när du bromsar så skulle jag säga att de är raka och helt ok. |
|
|
Jag har en 520i E61 -10 sedan Maj och tycker väl att hästarna räcker. Det är ju trots allt inte för effekten som jag köpte den, utan fick en fin bil för ett bra pris som jag skulle kunna frakta saker i. Räcker alla gånger... Det enda e att snittförbrukningen står på 10.0 nu (1 liter milen).. kunnat säkert vara lite lägre, men att köa i stockholmstrafik är så där lagom charmigt. |
|
|
520 är väldigt långsam, men "duger". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.