AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
10.165

Eftermontera bluetooth e39

Sida 2 av 2
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu har jag monterat allt enligt den info jag har. Bilen hitar inte ULF enheten och Navcoder hittar inte heller enheten. Jag kan ju ha blivit blåst när jag köpte en beggad ULF men med tanke på att annonsen fortfarande är kvar här på AP så tror jag inte det. Har någon något förslag hur jag ska fortsätta? Behöver enheten kodas om för att ens synas i Navcoder eller hur brukar det vara?
Hjälp...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Troligtvis är detta en monolog men man vet ju aldrig om någon har nytta av informationen.
Att installera bluetooth i en e39 byggd före 03/02 är inte plug and play direkt. Det hävdade han som sålde ULF till mig. Shit va fel han hade.
Nu har det visat sig att ska man få det hela att funka så får man börja flytta stift i den adaptern jag köpte från USA. Då tröttnade jag. Jag mailade bimmernav.com och berättade vilka grejer jag redan hade och vilken bil jag har. De har råkoll på detta så det tog bara en timme så hade de fixat till ett kompletteringskit som nu är på väg. Tydligen ett kit kablage som är OEM Bmw men special och inte längre tillgängligt via Bmw. En lax inkl frakt. Min plan är att vara klar med detta innan jul. Blir det en god jul månne?
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Hej igen!
Hoppas att det går bra för Dig i slutändan.
Hade väl tur som fick mitt att fungera mer eller mindre plug and play utan någon omkodning. Min bil tillverkades i juni 2002 och var utrustad med en Siemens handfreetelefon, stora navigatorn, röstkontroll etc.
Som Du vet ersatte jag ejectboxen, blev tvungen att fixa en liten mellankabel där för att allt skulle passa. Tog bort röststyrningen och pluggade den. Tog bort gamla telefonenheten, tog dessutom bort en slags mellankabel mellan kabelhärvan och telefonmodulen (54stifts) och pluggade in ULF-enheten och plötsligt fungerade allting...

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack easy, jag hoppas det löser sig väntar med spänning på grejerna. Solklart är att har man en e39 tillverkad före 03/02 så är det lite trixigare. Sen att man som jag inte förstår att det är skillnad på telefonsystemet och kabelstammen i USA-sålda bilar och europeiska så blir det inte lättare. När man sen läser in sig på amerikanska forum så blir det inte så bra ;-). Adapterkabeln jag beställde från USA är alltså värdelös för mig. Sen köpte jag "fel" eject box men den sålde jag på eBay och fick tillbaka några kronor. Så rent ekonomiskt har jag väl lagt ut 6-700 i onödan men va fan det blir skönare när allt är på plats om det är lite motstånd på vägen dit. Jag nynnar Broberg när jag håller på "Måååålet är ingenting, väääägen är alalalala allt"

Återkommer med en lista på vad men egentligen behöver för en pre 03/02.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu har jag fått igång det hela! Låter hur bra som helst enligt dem jag ringt så jag struntar i att köpa den uppgraderade mikrofonen. Röststyrningen fungerar hur bra som helst och självklart kör jag den på tyska ;-) Den enda smolken i glädjebägaren är att jag ej kan para ihop med knappen på ejectboxen utan måste köra med Navcoder. Inget stort problem då man ju bara gör detta en gång per telefon, men ändå lite irriterande. Får se om jag löser det senare.
Nedan lista på det jag inhandlade.

Kit för e39 tillverkad före 03/2002 prewired eller som redan har telefon.

Från BMW i Sverige 1300 kr:
84109168940 Eject box (Just denna ska man ha om man inte vill ha snap i adaptrar för laddning annars se ovan för annan variant)
84109205271 Adapterkabel till ejectbox
84506928461 Antenn modul (Blåtands antenn)
61126937559 Kontakt för att plugga gamla röststyrningskabeln. (Behövs tydligen inte på alla bilar men jag behövde den)

Från Bimmernav 1200 kr inkl frakt:
84120308375 D-sub 25-54 pins adapter (Modifierad, de har flyttat på stift) finns ej i Sverige men i USA
84120308373 Ytterligare adapter för ejectbox (Troligtvis moddad också) finns ej i Sverige men i USA
61120137616 Antennledning (Kabel mellan BT antenn och ULF-enhet) finns i Sverige

Begagnad ULF 1500 kr. Där sa någon att man skulle undvika generation 1. Min är generation 7.

Totalt hela blåtandsinstallationen 4000 kr ca.

Enkelt att montera förutom att man får riva inredningen i skuffen vänster bak för att komma åt telefonmodulen (Touring).

Man kan kapa bort ejectboxen och den ena adapterkabeln (84109205271) och sedan para telefonen med Navcoder istället.
Då spar man ca 1000 kr, förutsatt att man har Navcoder förstås. Navcoder kostar ca 700 att komma igång med inkl interface.

Jag har en st D-sub adapter över (84120308375) moddad och klar, det är den från Bimmernav, min andra flyttade jag på stiften själv i. Om någon ska gå igång med detta så hör av er.

Bimmernav har nu 3st kit kvar men grejerna finns på andra siter också men då omoddade.

/Ola

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej,

Lånar tråden för nedanstående två frågor!

För ca ett år sedan köpte jag en komplett sats av Bimmernav (Supporten är fantastisk!) till min BMW e39 2003, är mycket nöjd.

1. Men bland känner jag att jag skulle vilja öka volymen något lite extra på en del av samtalen, utöver den max volym som kan ställas in på reglagen.

2. Med min Samsung galaxy S2 exporterades kontakterna till bilen och kunde läsas på navigatorns skärm. Detta fungerar inte med Samsung galaxy S3.

Någon som har möjlighet och lust att råda/instruera mig?
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Grattis Ola!
Skönt att allt ordnade sig.
Gott Nytt År!
Magnus

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack easy rider och god förtsättning!
Ja det satt långt inne men jag ger mig inte så lätt!
Någon som vet vad det kostar att få inmonterat bluetooth i en X5 2011? Märkligt man kan beställa en sån bil utan bluetooth...

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.