|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 540 -02 som jag skulle vilja montera bluetoth i. Försöker läsa på forumet vad jag behöver men blir inte klok. Sitter handsfree från fabrik i bilen med en Motorola telefon. Iden föddes när jag såg en "Eject box" till salu här på AP. Jag antar att den bara är en del av det man behöver. Finns därute någon expert i ämnet? Tack/Ola | |
|
Hej! Jag har monterat Bluetooth i min e39 (från -02). Köpte en ULFenhet (84109154358), Bluetoothantenn (61120137616), uppgraderad mikrofon (84316938762), antennledning 61120137616) en specialkontakt att sätta i kabeln till röststyrningsenheten (61126937559) en adapterkabel till ejectboxen (84109205271) snapin adapter (till Iphone 4) 84212199389 samt ejectbox (84212222122). Finns monteringsanvisningar på nätet, var inte speciellt svårt. Finns ingen anledning att köpa specialhållaren till ULFenheten. Går lika bra att montera med dubbelhäftande tejp. |
|
|
Oj såg inte att jag fått svar på denna tråd! Köpte du begagnade grejer då eller nya? Vad gick det på ungefär? |
|
|
Hej! Köpte nytt från BMW (Novation i Uppsala) så det blev litet dyrt... 84212199389 720,- 84212222122 565.20 84109154358 3880,- 84506928461 139,50 61120137616 124,20 61126937559 99,- 84109205271 112,50 84316938762 164,70 sen tillkommer moms... Ovanstående priser var inklusive 10%rabatt eftersom jag är medlem i BMW Club Schweden. Hälsningar Magnus |
|
|
kolla här Länk |
|
|
Hej Sebbe! Men köper Du från USA så får du räkna med frakt, tull och moms. |
|
|
Tusen tack easy rider! En sak bara, jag trodde tanken med Bluetooth var att man inte skulle behöva sätta in telefonen i en hållare? Jag kommer troligtvis inte ha iPhone utan HTC eller något annat och dessutom byts ju telefonen då och då. Vad är den där IPhone snap in till för? Laddning bara eller? |
|
|
Google is your friend! Det verkar som laddning och anslutning till yttre antenn är tanken med snap in boxen. Då behöver inte jag den. Som jag förstår det hela nu så behöver jag följande: ULF enhet (köper beg) Ejectbox och adapterkabel till dito. Blåtandsantenn Specialkontakt för att fimpa gamla röststyrningen Uppgraderad mic för ljudkvalitetens skull. Hittade en mycket bra instruktion i nedan länk: Länk |
|
|
Ingen som vet om det finns en micro usb snap in? eller om nån fyndig har byggt sin egen variant :-) Extern antenn och laddning är inte fel. |
|
|
Nu har jag fått tag i grejerna jag behöver, köpte ULF:n beggad och resten nytt. Jag kan nu inte hitta var ULF: ska monteras? Har tagit bort golvet bak hittar lite olika moduler men ingen med kablar som passar i ULF. Någon som vet? |
|
|
I nedan länk en bild på det hela. Har även tagit ur DSP förstärkaren och tittat bakom men inget. Har jag missat något? Länk |
|
|
Nu hittade jag Motorola modulen som ska ersättas med ULF:n. Bakom panelen nedanför vänster bakruta. Tydligen behöver man en adapter kabel också då kabeln som satt i Motorola modulen inte passar direkt in i ULF:n. ULF D-Sub Adapter art nr 84120308375. |
|
|
Vad kostade grejerna totalt? Var fick du tag på begagnade delar? Jag visste inte ens att Bluetooth fanns till e39. måste man ha stora färddatorn med färgskärm? |
|
|
Noel, jag är långt ifrån klar så jag återkommer med en summering. Jag köpte ULF enheten beggad här på AP. Resten nytt. Finns mycket att läsa om detta på Bimmernav.com som också säljer färdiga kit. Nedan finns också två matnyttiga installationsdokument. Länk Länk |
|
|
Hej Ola! Undrar om du verkligen behöver adapterkabeln (ULF D-Sub Adapter art nr 84120308375). Fanns på min bil, men den ställde bara till problem (kortslutningar) tills jag tog bort den och anslöt ULF-enheten direkt till motsvarande stora kontakt på kabelhärvan. Men det kanske finns olika kablage beroende på vilken telefon man hade installerad. Hade själv en Siemens. |
|
|
easy, jag har bara den kontakten som jag ser det. Var grävde du fram den? När är din bil tillverkad? Jag tror att bilar innan 03/2002 måste ha adaptern. Tyvärr var jag på BMW idag och denna adapter finns ej i Sverige och den går inte att ta hem. Hittade den i USA, se nedan länk. Länk |
|
| easy rider, har du kvar kabeln? | |
|
Hej! Min bil är från 6/2002. Har nog kvar kabeln. Får kolla i ett garage som jag hyr. Hör av mig men det kommer att ta ngn dag. |
|
|
easy, leta inte efter den där, när jag funderar på det är din adapter "tvärtom" ju. Tack ändå. |
|
|
OK. sitter en hane resp hona 54stiftskontakter i varsin ände på den. Fick kortis o ett par säkringar gick när jag anslöt den till ULFenheten. När jag tog bort den fungerade det som det skulle. Kontakten på bilden i länken ser litet annorlunda ut. |
|
|
Jaha, nu har jag beställt adapterkabeln för att kunna koppla in ULF enheten. Finns endast i USA och kostade 90 dollar, varav 53 i frakt.. Återkommer med en total summering när allt fungerar. En detalj bara om någon funderar på att göra detta. Om man tänkt sig att inte ladda telefonen i ejectboxen ska man inte ta den med det artikelnummer som finns tidigare i tråden. Den är gjord för att sätta en snap-in på för olika telefoner och blir inte bra som "stand-alone". Det finns en annan som är bättre jag återkommer med art nummer. Om någon behöver en som ovan för snap-in så har jag en till salu ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.