|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Superfin. Efter att min har stått på plåt/lack en dryg vecka så börjar det så smått att fuktas i ögonen när jag läser annonser :) Men. Hade varit intressant att se din bil och vad den kommer att gå iväg för. 60 emellan känns lite för mycket. De finns en motsvarande diesel med 6.600 mil som det begärs 150 för. 135 för din och kalkylen blir bättre. De 30 i ökat värdetapp/kapitalkostnad håller inte om marknaden ser ut som den gör. | |
| 109.800 är vad du får för din bil i den här dealen. Vad gav du? Hur stor blir förlusten där? | |
|
Jag kommer torska lite mer än 10. Den enda anledningen att jag skulle byta är förbrukningen då jag pendlar. Min bil är väldigt välvårdad och har nybilskänsla fast det är en 06a. Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
|
Är 320 svensksåld? Tycker den spontant känns ganska dyr vad jag förstått verkar intresset för tidigare E91 svalare på marknaden än för tex ett år sedan. Om detta är en generell trend eller modellspecifikt skall jag låta vara osagt. Oavsett borde det vara ett bra förhandlingsläge kan man tycka, dock är det alltid svårt när man har inbyte... Har du kollat om en LCI ryms inom budgeten? Kanske kan vara värt att fundera på om du ändå måste lägga till extra pengar. Personligen tror jag man i bästa fall kan räkna med 5-10kkr mellan årsmodellerna 2006-2008, lite mer för en 2009 pga LCI. |
|
|
Hade jag köpt privat så skulle det skilja 10 mellan men nu är det bilhandlare. Hellre välutrustad 08 än naken facelift. Snackade med handlaren nyss. Gick med på 55 mellan. Nu är frågan.. Kommer jag tjäna in de här 55 på 3 år? 2300 mil per år! Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
|
Tror det blir ett nollsummespel. Handlaren ska tjäna sina pengar, i en mer optimal affär skulle det kanske skilja 25-30k, det du nu betalar "för mycket". Billigaste 320D med rätt mil Länk Billigaste 325 med rätt mil Länk 25 emellan, du ska betala 55. |
|
Verdi |
Tigu, Det finns två frågor som bör besvaras. 1. Kommer jag att tjäna på bytet? 2. Finns det en bättre deal? På fråga 1 är svaret tveklöst JA. Du kommer tjäna 7 * 2300 * 3 = 48 300:- bara på bränslet. Ytterligare drygt 2500:- på skatt och försäkring. Dessutom kommer 320:n vara värd mer om 3 år än din nuvarande bil. Plus mer garanti, nyare mm. Fråga 2 är svårare. Kan du sälja bilen privat på blocket så tjänar du mer. Kan du hitta en billigare 320d med rätt historik och utrustning så blir det ännu mer. Det beror alltså på vilket alternativ du har. Känner du dig osäker på att sälja bilen privat och tycker att den här bilen är perfekt för dig så ska du slå till. Annars inte. |
| Är det ett så tveklöst ja? I kalkylen borde väl rimligtvis ligga med att det blir ett tapp på den relativt nyinköpta 325:an, samt det lite höga priset på 320? Och om den senare är lite högt prisad så borde nog värdefallet bli ännu högre, speciellt som den kommer att säljas som privatperson om tre år. Handlarns marginal som tas direkt är ju en kostnad om alternativ ett väljs. 48 upp på bränslet minus handlarns vinst samt kapitalkostnad/större värdefall. Tveklöst tveksamt om affären är så bra. | |
Verdi |
Robert, hur räknar du? Om han får ge 55 tusen mellan och tjänar in nästan 51 tusen på bränsle, skatt och försäkring så ska det jäkligt mycket till om han ska förlora på det. Om en 325iA -06 kostar mer än 4 tusen mindre än en 320d -08 om 3 år ska jag äta upp min hatt. ;-) Samt att han får en 2 år nyare bil "på köpet". Med vad man får anta lägre reparationsbehov. Du kan dock angripa affären från ett emotionellt håll. Finns många "rak sexa"-romantiker här. Men ur en strikt ekonomiskt synvinkel är det solklart enligt mig. |
|
Verdi, hur räknar du? Han får betala 55 för att teoretiskt tjäna 51. Förutom de 55 så tillkommer en kapitalkostnad samt ökad värdeminskning på i runda slängar 30 (din siffra) Det är två "gamla" bilar med relativt lika milantal, därför så är det bara en hypotes att reparationsbehovet skulle vara större (varför det nu skulle vara det). Att sedan affären hamnar lite snett initialt med cirka 25-30k får du också ha med i beräkningen, eller som TS själv hävdar, det skulle skilja 10 vilket gör tappet 45K redan här. Emotionellt? Nja, det spelar ingen större roll, affären verkar lika obra för det, bara en dieselindoktrinerad kan räkna hem detta. Glöm inte sockra hatten :) |
|
Verdi |
Robert Lundberg, Jag räknar rätt. Du räknar värdeminskningen dubbelt. Eller nåt. Blir lite mörkrädd av hur illa du tänker faktiskt. Tror nästan att du driver med mig. Ok. Förenklat är det så här. En bil tappar ca 50% på 3 år. Om man har en bil som är värd 100 tusen och köper en bil som är värd 150 tusen så är de värda 50 tusen respektive 75 tusen om 3 år. Du får alltså TILLBAKA 25 av de satsade 50. Det är ingen ytterligare kostnad som du vill göra gällande utan tvärtom får man tillbaka ungefär hälften. Och varför ska jag räkna med att affären "hamnar snett"? Jag räknade på _den här_ affären eftersom det är det som Tigu ville att vi skulle göra. Det finns säkert både bättre och sämre affärer man kan göra. Det finns ingenting "dieselindoktrinerat" i min beräkning. Den grundar sig på faktiska och objektiva förbrukningssiffror från spritmonitor.de. Och ja, en 2 år nyare bil borde hålla ihop bättre. Varför skulle den inte det? Den kan ju iaf inte vara sämre... Eller? |
|
Verdi: Besparingen i bränslekostnader blir snarare runt 44 000kr räknat på 3 år med dagens priser. Summeras den lägre försäkringspremien som Tigu angivit och skillnaden i fordonsskatten blir det ca 9000kr på 3år. Således blir den totala besparingen 53 000kr på 3år och med en köpeskilling på 55 000kr blir besparingen -2000kr. Nu är denna beräkning exklusive andrahandsvärde då det är väldigt svårt att räkna på det. Införs skattehöjningen på diesel med 80 öre som det varit tal om blir bränslebesparing lägre. |
|
|
Verdi: Det finns betydligt fler delar som riskerar att gå sönder på en 320d än 325i. Dessa inkluderar högtryckspump, turbo och partikelfilter främst. Jag skulle inte räkna med någon fördel för dieseln i det avseendet. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Chris87, Så du tror att en 325iA från 2006 kostar mer än en 320d från 2008 om 3 år? Lövet, Mycket möjligt. |
|
Nu är det så att jag fått ner priset till 53 ingen större skillnad men ändå. Fast det som spelar stor roll nu är att jag kommer börja på ett annat jobb i Malmö. Det blir 6mil enkel x 2 varje dag. Det känns som om dieseln kommer vara mkt lönsamare än 325 i längden. Jag håller med både Verdi och Er andra. Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
|
Det spelar ingen roll hur du räknar så länge du tänker fel. Alla parametrar i affären måste vägas in, inte bara de som räknas i ditt tänk. Du måste ta med hur affären ser ut totalt och där TS dels får för lite för sin bil, dels betalar för mycket för den han köper. Att handlaren gör en vinst måste räknas in då det är TS som betalar den. TS kommer inte att kunna ha samma prishöjd i bilen då han i framtiden säljer den som privatperson. |
|
|
Verdi: "Så du tror att en 325iA från 2006 kostar mer än en 320d från 2008 om 3 år?" Nej, men det är det som är avgörande. Det avgörande är differensen i faktiska värdeminskningen mellan de båda bilarna och vad den blir är väldigt svårt att sia om. Ju äldre bilarna blir desto mer kommer de närma sig värdemässigt och med det följer att 320d -08 kommer ha en större värdeminskning än 325i -06 trots ålderskillnaden. |
|
|
Ni får ursäkta men jag tycker inte någon av er räknar riktigt rätt. Ni diskuterar i princip om affären kommer gå jämnt upp eller om han kommer förlora några tusenlappar (Minus två till fyra hittills) på att byta, och då är punkter som eventuell höjning av dieselpriset i förhållande till bensinpriset, dyrare service och en svindyr post som ett byte av partikelfiltret inte med i ekvationen. Även om han inte behöver byta partikelfiltret, lär det vara något nästa ägare prutar rejält på den dagen bilen säljs. Redan idag har gemene man blivit medvetna om denna kostnaden, det lär bara bli fler och fler i takt med att många köpt dieselbilar de senaste åren och står än så länge omedvetna inför att det finns ett filter att byta. I mina ögon är det lite enklare, han kan köra en kraftigare (41hk extra) 325i med sexa som dessutom har en automatlåda till samma totalkostnad över de närmsta åren som en manuellt växlad dieselbil. Varför byta? Vänta ett par år i stället och köp en begagnad BMW då istället, en diesel om det fortfarande lönar sig om några år. Då lär han kunna köpa en 320d LCI med 184hk eller kanske till och med en F30 istället för liknande inköpspris. Och som sagt, totalkostnaden är fortfarande densamma som om han bytt till diesel redan nu. //Bjersér |
|
Verdi |
Robert, Du kan ha en liten poäng. Jag räknade med 50% av olika saker. Ger kanske 10 tusen till bensinarens fördel. Dock, 12 mil om dagen i ca 200 dagar om året är måååånga mil. Chris87, Jag räknade med att skillnaden krymper från ca 50 tusen till ca 25 tusen på 3 år. Tycker det låter rimligt. Nu orkar jag inte mer. Har redovisat hur jag skulle räkna och tänka. |
| Håller mer lövet o bjerser i denne diskusion helt klart. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.