|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Måste hänt nåt revolutionerande med automaten 2008 för i mitt fall skiljer det 2cl per mil. Då kör jag ändå som sagt mest tätort. Kollade upp spritmonitor: 325i -08 Anzahl Kraftstoff min Ø max 21 Benzin 6,81 8,77 10,79 325iA -08 Anzahl Kraftstoff min Ø max 7 Benzin 7,71 9,51 11,66 2dl/mil mindre genomsnittsförbrukning för 2008 än 2006 alltså. Inte illa. ------- //Lövet |
|
| andreas_lofgren: Du har ju den nyare N53 motorn i din bil som är snålare än föregångaren N52. | |
|
08:an har högre värdefall och större kapitalkostnad :) |
|
|
Chris: Fast det Kanada vara en del av förklaringen. Skillnaden mot automat är 1,5dl per mil på -06 mot 7,5cl per mil för -08. Nåt har även hänt med automaten. ------- //Lövet |
|
|
"kan bara" inte Kanada. Förbaskade autocorrect. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Robert Lundberg, Visst, har räknat 30 tusen som extra kostnad i kapitalkostnad samt extra värdefall på 320:n. Trådstartaren har faktiskt något att tänka på. Det skiljer väldigt mycket i förbrukning och kör man mycket så tjänar han in det på rätt kort tid. Förutom att han får en 2 år nyare bil. Det har också ett värde, även om det är samma modell. Risken för reparationer minskar åtminstone något. |
|
320d har lägre skatt med 671kr, lägre försäkring med 192kr / mån. Jag kör 4 - 5 dar i veckan till jobbet 4,5mil enkel väg. Tänker man i de banor så är det värt med 320D eller vad säger ni? Nu blev det komplicerat..... Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
Verdi |
Minst 1500 mil per år till jobbet. Sen kanske du kör 1000 mil privat? Om du räknar på 3 år och 7500 mil så tror jag följande. Extra värdeminskning och kapitalkostnad: -30 000:- Sen sparar du 671 * 3 + 192 * 3 på skatt och försäkring = 2589:- Minska bränsleförbrukning: 7500 * 7 (enligt spritmonitor) = 52500:- Du tjänar alltså i storleksordningen 25 tusen på att byta. Dessutom får du hifi, 2 år nyare bil med färre mil. Det du förlorar är väl automaten och en mjukare gång. Fast till vardags upplevs säkert 320d som minst lika stark. Plus att den går att chippa till runt 220-230hk för 5 tusen spänn. Rent ekonomiskt är det faktiskt ett rätt enkelt beslut. |
Verdi |
ps. Sen är faktiskt känslan att tanka efter 100 mil istället för efter 50 mil värt något bara det. |
|
Jag håller på och räknar för fullt. Du har rätt i det du säger Verdi, Firman ville ha 60 imellan, ska kolla om han går med på 55? Om jag nu skulle byta till 320D och ha den i ca 3 år så lönar det sig. Dock så kommer jag inte köra mer än 2000 mil privat. Rent ekonomiskt så blir det billigare i längden. Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
|
Vad är din snittförbrukning idag? Verdi räknar på att 325an drar 1.15 liter milen. Gör gärna en egen kalkyl baserat på dina förutsättningar. ------- //Lövet |
|
| Hur skulle kalkylen se ut med rätt antal mil samt rätt bytespris? Finns det några andra parametrar att ta hänsyn till, exempelvis nära förstående serviceåtgärder, däck och andra förbrukningsgrejor som påverkar åt ena eller andra hållet? Intressant om du verkligen räknar hem det genom att hosta upp ytterligare 60k. Hur du än gör så får du en tråkigare bil. Manuell :) | |
Verdi |
Lövet, jag räknar inte på 1.15 liter per mil. Jag räknar på _skillnaden_ mellan modellerna hos alla de som har rapporterat in sina siffror till spritmonitor. Men visst, har man en snällare körning så minskar förbrukningen mer på 325iA och skillnaden blir mindre. |
|
De gånger bilen drar under litern är när jag myskör 110 på motorvägen, då får man ha en känslig fot också. Alltså det har sina för och nackdelar vid ev ett byte. På långsikt så lönar det sig. Fast jag blev lite fundersam nu när jag kollade på en sak. Senast godkända besiktning hade bilen rullat 72768km och detta var den 24mars i år. Nu när bilen är till salu på firman så har den rullat 72920km. Ca 200km på 6 månader? Hmm är jag paranoid eller? Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
|
Den kanske har stått 6 mån på bilfirman? Försök att kolla upp när ägarbytena har skett. |
|
|
Den kom ut på annons den 13 sept. Senaste EU-regbevis del 1, del 2: 2012-09-04 Får kolla upp imorgon när ägarbytet skett. Hoppas verkligen att den inte är skruvad. Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
Verdi |
Det finns gott om andra 320d med hifi om nu den här är skum. Stirra dig inte blind på en bil. |
| Den här? Länk | |
|
Om bilen är intagen i hallen så ska den ju inte användas. Ser inget konstigt i att den "stått still" så länge. ------- //Lövet |
|
|
Ja det stämmer det är den bilen. Den firman verkar vara ok känna det som. Har en bekant som är bilsäljare, ber han imorn att kolla historiken noga! Force yourself, and you will be suprised what you can do! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.