AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.083

Känns som något sitter löst i framvagnen e34

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har en 525a 93a som beter sig underligt när man trampar på bromsen så känns det som om att det klonkar till precis som något sitter löst :/ även om man kör över en kant eller något så känns det precis som ngt sitter löst,

Har bytt pendel stag frAm och känt på bromsoken så dom sitter ordentligt,

Någon som har mer tips?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jaaadå, spindelleder.
Försök att ta reda på vilken sida som klonkar.
FAF
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tror att du har ett glapp i pos 7 i denna Länk. Jag bytte båda sidor när jag hade ett liknande problem.

//Göran
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Be någon titta på dina framhjul när du bromsar in. Behöver inte gå fort bara du får lite tryck på bussningarna. Rör sig hjulen 3-5cm bakåt när du bromsar är det bussning #8 i länken ovan som är slut
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det även skakar i framvagnen vid lätt inbromsning runt 70-90 km/h är det ett starkt tecken på att bussning #8 är slut.

Fast det brukar inte klonka när dessa bussningar börjar ge upp. Mer vibrationer i tid och otid.

Spindelledernas kondition känner man lätt med tummen. Såhär ser en fullständigt utsliten yttre styrled ut. När man körde med denna bilen så var det inte lite klonkande, det vibrerade så jag trodde tänderna skulle trilla ut

Sitter antirattle clipsen fast korrekt i bromsoken där fram?
Länk
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
VW Golf 1.6 Multi Fuel -08
Hej, bytte det mesta i framvagnen i våras men har fortfarande vibrationer 80-100 + lite vobblande vid inbromsning i samma farter.

Har bytt nr 8 + spindelleder, styrstag, hjälpstyrarm och dämpare men har ändå glapp. Kan vicka på högerhjulet i över/underkant om jag hissar upp den, ej i sidled. Det verkar som att min bult, nr 9, är boven i dramat. Det går inte att dra åt den mer men man kan se att det är lite spel ändå, så den verkar vara utsliten. Någon som råkat ut för det här?

Mvh Magnus
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bult #9 är lite svår att komma åt, men det ska till en bra lös bult för att bussningen ska röra sig i bulten.

Rör sig hjulet vertikalt skulle jag mer tippa på dåligt hjullager alt kass topplagring.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skruv #9 ska dras åt med 127 Nm, när man gjort det behöver man inte fundera mer om den sitter tillräckligt hårt eller inte.

Det är som Japmax säger troligtvis andra komponenter.
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
Hej,

Beangt, hoppas det är OK att jag frågade lite här då vi eventuellt har samma problem :)

Tack för svaren Japmax och bmw-slangen, men jag var helt fel ute igår (fredagkväll trots allt :) ). Det var fel bussning jag tänkte på, det var inte ens rätt bild.

Här är den jag menade.
Länk

Det rör sig alltså om bult 16 och bussning nr 15. Det är här jag kan se att det glappar ca 1mm om man kollar mellan 15 och 17 när jag ruckar på hjulet.

Bussningen bytt och bulten dragen till max, funderar på att lägga in extra distansbrickor och se om det kan lösa problemet.

Mvh Magnus
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

#15 är ju en bussning, så att den rör sig 1mm vid belastning känns inte helt otroligt. Det känns inte som orsaken till vibrationerna.

Är vibrationerna i ratten då, så det inte är i bakvagnen ist?
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
Hej, har bytt silentblocken.

Det var när jag besiktigade bilen som de påpekade att det glappade och visade mig var. Ingen nedslag, men en bra att veta.
Tänkte att det inte borde glappa i längsled då bussningen är i ngn form av hylsa om jag inte missminner mig.

Vibrationerna kommer i ratten, kraftigast runt 90km/h, men känns mellan 80-100km/h och kan ju säkert bero på ngt annat typ däck, fälgar, kardan etc. Listan kan göras lång :)

Känns lite instabil vid inbromsning i detta fartspann, OK annars. Bytt skivor och belägg fram

Mvh Magnus
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kan absolut inte tänka mig att hjälpstyrarmen får glappa, gäller bara att hitta varför. Kläms inte bussningen mellan 2 plåtbitar?
Här finns filmklipp på bytet.
FAF

no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
Hej FAF,

Du missade att klistra in länken.

Kanske är fästpunkterna lite utmattade eller så har kanske tidigare ägare kört på något och bockat hela alltet. =/
Kör nog en av Sveriges dyraste 518 med tanke på allt jag bytt och ändå är den långt ifrån mint condition :)

Tack för era synpunkter.

Mvh Magnus
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Just det! här är den:
Länk
FAF
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej och tack för alla svar!

Får ursäkta sent svar men har lagt bilmekandet på hyllan denna vecka men nu ska jag snart ge mig på det igen!

Alla clipsen sitter på broms oken!

borde inte va spindelleden då bilen nyligen gått igenom besiktning,

känns inte på någon speciel sida utan känns i hela bilen typ
kan tillägga att när jag bromar så känns det lite grann men när släpper bromsen igen känns det värst!

Har även viberationder i ratten!

Tacksam för fler svar!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Uppdaterar!

verkar som bussning nummer 8 är dålig!
Går den byta utan att byta hela armen (nr 7)

eller är det lättare att bytta hela armen?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar du #8 i skissen nedan?
Länk

Jo, det går att endast byta bussningen. Men du måste ha tillgång, eller lämna in till någon med, en typ 10 ton press eller liknande.

Enklast är att byta hela armen, för spindelleden slits också och kan vara bra att byta. Finns billiga "framvagnspaket" att köpa där du kan få dessa två eller alla fyra bärarmar.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Japp precis:)
Okej får byta hela då för enkelhetens skull:)
Va kan man hitta framvagns paket då?
Hitta på schmiedermann för runt 500kr sida
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jämför med denna Länk

//Göran
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tackar! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.