|
|
|
|---|---|
|
Nu när M6orna börjar bli någorlunda billiga så blir jag sugen på att byta ut min 330 mot en M6 från 06-08. Det jag funderar över är hur pass höga ägandekostnaderna är? Jag tänker närmst på service och slitagedelar. Någon som har koll på detta? Och hur är dem i jämförelse med lillebror M3? Tacksam för svar. | |
Ni 153 Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017 Mercedes v300 AMG 2020 Porsche 992 Carrera S 2020 |
Ja gillar man tanka ska man ha en sådan. Snittade 2-3 liter milen med min M6 |
| Inte svar på frågan, men kolla runt vad det skrivs om M5 E60, kan väl inte vara helt olika ägarkostnader då de delar mycket. | |
|
Vill man tanka varannan timme så Kan man köpa den underbara v10an! Mistafrizz(stavning?) här på Forumet kom 18 mil på en fulltank med inspirerande körning :) |
|
|
Det beror ju helt på hur du tänker använda bilen. Som söndagsglidare så blir det kanske inte så dyrt, men att använda den till vardags är deprimerande. Jag hade en M5 E61 som enda bil, och när man snittar 2,4L milen i vardagstrafik utan att ens gasa så ger man snart upp. Betänk sen att försäkring är dyr, skatten är hög, oljan är dyr och behöver bytas ofta, bromsar kostar en månadslön, tändstiftsbyte går på ett par-tre tusen och... ja, du förstår vad jag menar. Om du köper en M6:a så se till att njuta varenda mil, då är den värd pengarna! |
|
|
Jag har min m6a och är sjukt nöjd, visst drar det soppa och det ska man räkna med om man vill åka v10a också..ja ligger o snittar 2,3 milen men det bekommer mig inte alls.. Har nyligen haft den inne på service och ja bad dom göra den största som fanns på bmw och det kostade 20500.. slit delar är väl inte mer än andra bilar förutom bak däck men det är väl det ;) |
|
|
Hahaha! Galen bil men sjukt sjukt törstig! När jag körde M3 E90 så förbrukade de den 1-1.3l/10km. Det var värt varenda krona för den var så grym att köra men 2-3l/mil är sinnessjukt! |
|
|
Tack för era svar! Valet står lite mellan M6 från 06-08 och M3 från 09-10, och det blir ett ganska intressant dilemma för M6:an är billigare i inköp men drar mer. Man får mycket soppa för mellanskillnaden mellan den dyrare M3an och den billigare M6an, men samtidigt är det en rätt rejäl glädjedödare när bilen drar 3 liter milen, även om man sparar in det på inköpet :D Det är inte aktuellt förrän till våren, så jag har lite tid att fundera :) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Man köper inga M bilar om man tycker att bensinförbrukningen är en issue, om inte av rent miljöideologiska skäl då. Bara värdeminskningen tar ju allt från lite till hur mycket som helst av den ev. Vinst du gör på lägre bensinförbrukningen och körsträcka. Skit i förbrukningen och följ ditt hjärta vid ditt val. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Enligt min mening är M6:an en fattigmans superbil. Ska du ha en lambo eller ferrari med samma prestanda får du betala 2-3 gånger så mycket. Extremt prisvärd i förhållande till effekt, prestanda och för att inte tala om motorljud! Att den drar mycket soppa är väl bara en piss i Missisippi i förhållande till övriga ägandekostnader. Det blir väl inte så många mil om året med en sån typ av bil ändå. Och sen att dom drar 2-3 liter milen ska man inte lita på. Provkörde en M5 e61 och låg normal landväg plus några fullgasacc ibland och snittade 1,5 l/milen. M6 an är lättare och borde ha mindre luftmotstånd så den borde gå att transportera sig landsväg på 1,2 l/milen. |
|
|
Mr.ozz ja vet inte riktigt om du kan läsa bra eller inte..JAG ÄGER EN M6a och kör bilen dagligen och om man som du säger kör på det sättet att man stämplar på då och då men ändå kör normalt så ligger man mellan 2-2,5 liter milen.. för att komma ner på 1,2 milen måste du ligga på motorväg med 130 på farthållaren.. satt tror inte du ska yttra dig när du bara vart test pilot på en bil |
|
| Min förra M5 e61 var omöjlig att få ner under 1,5 l/mil vid lugn körning. Vid inspirerad körning få du räkna med minst 2 l/mil | |
|
Klart man kan köpa en M-bil även om soppa-kostnaden är en issue! Allt handlar ju om hur man avänder bilen, men som vardagsbil så är det overkill enligt mina erfarenheter. Ang. M3/M6: M5/M6 är magiska bilar, men jag tycker körglädjen är högre i en M3 E90. Faktum är att jag är på väg att köpa en M3 E46 nu (min andra) efterssom jag tycker den ger mest körglädje. Den är absolut inte lika snabb som dom andra i originaltappning, men både M3 E90/92 och M5/M6 är för tunga för att vara riktigt busiga - tycker jag. I-landsproblem minst sagt... :) |
|
| Christian: jag vet inte vad du menar med normal körning när den drar 2,5 l/milen, när den i 130 drar 1,2 l/milen! Är normal körning för dig o ligga i 200+ eller?? | |
| Att en m6a skulle dra 2.5 l -3l vid normal körning tycker jag låter rent sinessjukt. Min m5a iofs 5l v8a snittar blandad körning till jobbet 1.4. Har varit nere i 1 l vid motorväg till skåne. Tror nog m6an utan tvekan kan komma ner till under 2 l vid normal körning. | |
|
När jag köpte min M3 E46:a beräknade jag att den skulle kosta ca 5000 kr i månaden exkl bensin. De största posterna var försäkring(ca 1500 kr/mån), värdeminskning(ca 1000 kr/mån), service och delar, oförutsedda händelser, etc etc. När jag sedan sålde bilen efter 2 år (under de åren inträffade Inspection II och ett bakaxelbyte) hade vi ganska exakt kvar så mycket pengar på bilkontot att det täckte värdeminskningen så för oss stämde den uträkningen väldigt väl. Jag förmodar att flera M3- och M6-ägare här på forumet har gjort liknande uträkningar. Det förefaller mig som att berätta om de uträkningarna och hur de stämt med verkligheten är oändligt mycket mer hjälpsamt än att börja slänga ur sig bränsleförbrukningssiffror till höger och vänster. Säg att han kör sin M-bil ganska typiskt, 1800 mil/år dvs 150 mil/månad. Då innebär det att 1.5l/mil kontra 1l/mil ger en skillnad i månadskostnad på 1125 kr. Detta är visserligen en del pengar men om jag gissar att ägandekostnaden i övrigt är ca 6-7000 kr/månad för en M6:a så är de 1100 kronorna inte avgörande åt något håll. |
|
|
Personligen är jag sugen på en M6:a att ha som entusiastbil. Köra max 2-300 mil om året. Tycker inte karossen är så snygg men motorljudet är kärlek!!! Tycker det låter så sjukt gott med en potent V10:a med öppet avg. system. Skulle hellre vilja ha en Gallardo men den stora prisskillnaden gör att jag kan leva med M6:ans "fulsnygga" kaross. Är det något mer än kopplingen man ska se upp med? Garagen är tyvärr i nuläget fyllda så måste sälja av 7-8 fordon först... sen blir det nog M6. |
|
|
Kostander som får en helt ny nivå med dessa bilar är försäkring, soppa och däck. Om jag jämför kostanderna för att äga min m3a med min fd 335i så är den dubbelt så dyr per månad bara sett till dessa aspekter. Men samtidigt dubbelt så rolig att köra och har ett mycke attraktivare utseende :) |
|
|
Jag tycker inte min M5 E60 är så dyr att äga, men bränslet är ju helt sanslöst va det drar när man gasar... Jag snittar på 15-20 mil på en tank (55) vid inspirerande körning. Men å andra sidan så skrattar jag rätt mycket när jag kör också av glädjen så det gör det värt det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.