AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.296

Hur lång tid tar en lackering?

Hej

Har min bil inne för lackering av huv och tak samt fixa en liten bula på taket efter stöldförsök av hajfena och huvemblemet.
Vad är normal tid för att göra detta jobb? Har fått huven lackad på tidigare bil och då har det tagit ca 1v. Nu har de haft bilen i 2v och den står fortfarande på lackavd.
Om man antar att dom inte har massa arbete som redan är gammalt på lackverkstaden så skulle jag gissa 3-4 dagar.

/Bellamy
Var sagt 8-10dagar och det har nu gått.
Har man dessutom bokat tid så är det ju för mig som konsument ointressant om de har mycket att göra, då skulle de inte bokat in mig förrän lite senare alt. ringt och sagt att du kan lämna bilen nån dag senare pga av förseningar.

Men nu har jag iallafall lite kött på benen när de ringer tillbaks.
Tack.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har upplevt precis samma sak... Först får man vänta kanske 2 månader på att få en tid och att dom då behöver bilen ca. 1 vecka. Lämnar bilen en måndag morgon och när man ringer torsdag em för att kolla om den hinner bli klar till fredagen så har dom inte ens påbörjat något och skyller på att dom ligger efter i sina bokningar... Dom visste garanterat på måndagen när jag lämnade bilen att dom inte skulle kunna påbörja jobbet förrän åtskilliga dagar senare och med tanke på allt strul det innebär att vara utan bilen så hade jag varit tacksam om dom sagt på måndagen att dom tyvärr inte kommer att kunna påbörja jobbet förrän senare i veckan och att jag istället kunde lämna bilen på t ex torsdagen. Förmodligen så tar det emot för dom att erkänna att dom ligger efter och förstår inte att många kunder faktiskt inte bryr sig så mycket att vänta några dagar. Det primära är ju att minimera antal dagar man är utan bil...eller minimera antalet dagar men behöver betala för hyrbil...

___
//Ulf
Fick besked nu att bilen blir klar hos lack i eftermiddag. Men sen tar det ju tid att montera tillbaks alla delar så nån gång mellan mån och ons så blir den klar var deras svar.
Med alla delar som skall monteras så menar de innertak, fram och bakruta samt huv. Som om det skulle behövs upp till 3dagar för att göra det. Fast nu vet man ju hur de tjänar pengar, helt enkelt genom att maska och debitera onödiga timmar.
Sen kan kan ju fundera på vad de gjorde hela första veckan med bilen.

Detta är enda stora nackdelen med BMW originalförsäkringar, att man är tvungen att lämna bilen till en BMW verkstad. Hade kanske varit ok om BMW Gbg inte var närmsta verkstad. Det är ju inte första gången som man har problem med dem.

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Själva jobbet tar 1 dag...
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Just det, lämna till BMW verkstad... som i sin tur lämnar till Kalle plåtis, som demonterar o monterar innan lack, som i sin tur lämnar till Kalle lackis, som lackar i ngt skjul och maskar bilen på ett sätt så hela är täckt av färgdamm! Hände med min förra bil och vad jag vet är det händer det fortfarande. Mao, SYNA AV är superviktigt då du hämtar den! Mvh
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Passo har helt rätt..
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Lämnade min till lack av stötfångare fram förra tisdagen och hämtade den onsdag eftemiddag. Längre tid tar det inte...
Fick tillbaks bilen igår så det tog bara 1,5 dag att montera tillbaks rutor och innertaket. Passo menar du att de lejer bort jobbet trots att de har egen plåt/lackverkstad?
Då det var ett försäkringsärende står det inget specat på min faktura utan bara självrisken men jag jag skrev ett långt mail till BMW originalförsäkringar där jag uppmanade dem att granska sin faktura noggrant.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Min närmsta ÅF saknar det så de lämnar bort allt. Att de har egen är iofs ingen garanti att de inte skulle göra det ändå, te x om de har mycket jobb. Men så fungerar det hos alla! Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.