AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.766

Installera eftermarknads-larm på E39?

Sida 1 av 2
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjenare. Har en fin 528 E39 -96 här. Har all utrustning jag behöver, FÖRUTOM fjärrstyrt centrallås med larm. Har bara en vanlig nyckel med lampa.

Har kollat runt lite på internet, och läst att flera som inte har original-larm på sina E39, installerat "aftermarket"-larm. Blev genast lite intresserad. Sen att man verkar få fjärrstyrt centrallås på köpet vore ju underbart.

Är detta något som går? Eller något som ni rekommenderar. Hade egentligen inte tänkt att lägga så mycket pengar på detta, utan jag läste på lite på olika forum, och läste att flera tipsade om detta larm Länk från Vikinglarm. Är ganska billigt, men de flesta verkar supernöjda i jämförelse med priset.

Har hörtalas om andra kända märken som DEFA och CarGuard, dock så är dem i en annan prisklass.

Vad säger ni?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Om inte ett larm skulle funka, tror ni det här skulle fungera då? Länk

Vill främst ha fjärrstyrt lås...
Jag lät montera i ett DEFA-larm när jag köpte min E39 som var utan larm (importbil). Det styr även centrallåset. Kostade 5000 kr inkl. montering.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ok, intressant. Hade du fjärrstyrt centrallås innan?

Vore fint med lite feedback, om detta funkar över huvud taget.
Jo, fjärrstyrt centrallås fanns redan i bilen när jag köpte den. Man fick styrningen av den "på köpet" vid installationen av larmet.
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Finns ju en upp sjö utav bil larm och dom utvecklas ju hela tiden .

Du får stämma av dina behov gentimot vad du får utav olika märken .
De kända bil larmen är ju dyrare , men tror nog att Viking larm är bra .

Har själv det larmet i huset och garagen med GSM uppringning och funkar klanderfritt där , bra gedigna larm kontroller med bra räckvidd .
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Okok. Tack för svaret.

Det jag undrade mer var om det här larmet var kompatibelt med min bil, och om det fjärrstyrda centrallåset man får med, verkligen kan fungera då min bil original inte har fjärrstyrt lås?

Och hur svårt är det att installera? Har inte så mycket erfarenhet av bil-el. Men man får ju med en manual antar jag...?
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Förstår kanske dåligt nu *s* .

Har du central lås i bilen som låser upp alla dörrar genom nyckel upp låsning på förar dörren ? .

Om inte måste du ju kompletera med en sån här
Länk
OM det nu inte sitter en motor där orginal ? .

Eller får du låsa upp förardörren och sen dra upp låsknapparna på de andra 3 ?? .
Så måste du ju kompletera med en sån här
Länk

Eller vilket bil larm du nu väljer

Pojken har ju en 540 -94a vi fixar med , och på den går det ju att kompletera med ett larm och upplåsningsfunktion via hand kontroll så låser den upp alla dörrar .
Så det borde ju finnas någon här som vet med säkerhet hur det ser ut på din modell ,

Bästa är ju att ringa upp och höra hur kompletiv dom är med din bilmodell .

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Oneway, ja så är det. Jag har centrallås i bilen, och jag låser upp alla dörrar genom nyckeln i förardörren. Men den har inte fjärrstyrt centrallås.

Du säger att man kan komplettera med larm och upplåsning på eran 540, hur då? Är det något paket från BMW original eller?
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Vi har precis inföskaffat 540 in , och står för en rejäl genomgång utav den .
Så det vi vet än är från förra ägaren

Men på den satt ett äldre Cargard larm som vart felande , startspärren gick i ofrivilligt(Bortplockat nu ) , men det larmet kunde man styra central låset via handkontrollen.

Så nu är det nyckel upplåsning och dom andra dörrarna låses upp så , så det sitter ju elmotorer på alla dörrarna , och då kopplar man väll larmets låsfunktion till el dörrlåset på förar sidan och styr det via den .

Har montert bil larm för x anatl år sedan , är man lite händig och kan lite el så går det bra , får ju leta rätt på rätt kablar för inkopplingen , och det medföljer väll bra instalatoíons anvisningar .
Då jag monterade mitt , var det väll inte så utvecklat , var ju över 20 år sen , då fick man ju montera kontakter i varje dörr , motorhuv och bagagelucka , hur det går att göra nu vet jag inte , om man använder sig av strömkabeln för innerbelysningen och använder den som en No eller Nc signal för att aktivera larmet ? .

Du får undersöka om det sitter en elmotor för låsningen i förar dörren på din bil , det är ju det som styr det hela och om du måste kompletera med en motor eller inte .
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Det sitter ju en elmotor i varje dörr eller? När jag vrider om nyckeln i förardörren så låses ju alla dörrar upp.

Låter ju lite segt att behöva dra kablage ut i varje dörr =/ Men du kanske inte hade centrallås när du gjorde det för 20 år sen?

Kan ju skicka ett mail till Vikinglarm. Kanske man kan få en manual hemskickad för att se om man förstår den?

Vore ju intressant att veta om det finns någon annan som har installerat fjärrstyrt lås i sin E39.

Om man kollar på bilden till larmet på Vikinglarm, så ser det ju inte ut att vara så många sladdar, så jag tror inte dom vill att man ska dra ut en till varje dörr.
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Du har ju en kontakt i förar dörren via låset som styr öppna signal till dom andra dörrararna , så du behöver ju inte dra en kabel till alla dörrar för låsen .

Det du måste kolla upp , är ju om förar dörren har ett EL lås .
Har den det , så är det ju bara koppla in larmets öppna signal till det låset , så öppnar du ju alla lås .

Länk

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Generellt sett.

Har bilen bara 1 lås i förardörren måste du kompletera med en extra motor.

Har bilen 2 lås, och båda öppnar c-låset, då har förardörrsmotorn elstyrning, och det går att koppla in sig på den.

Tex E36 har öppning från båda dörrarna, där kopplar man in sig i styrboxen till c-låset.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jaha, så menar ni. Ja, jag kan ju öppna bilen från både förardörren och höger passagerardörr.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det du behöver är elschema för bilen så du kan hitta signalerna för 'lås' och 'lås upp' samt tändning på, öppen dörrsignal och startmotorsignalen. Det är den svåra biten för larmets manual lär inte säga ett ord om hur du kopplar in det på en bmw e39 utan visa exempel på hur man kan koppla det. Enkelt för den som kan bil el, hopplöst för den som inte kan bil el.

// Magnus

ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Kan du låsa upp hela bilen från passagerarsidan så har du ju en motor även i förardörren. Så då behöver du endast larmet/fjärrstyrningen!

//David
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Trevliga nyheter! Dock tvekar jag lite på om jag verkligen kan installera det här själv. Innebär det att man måste riva ner typ hela instrumentpanelen? Måste man ha massa konstiga elektriker-verktyg?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Trevliga nyheter! Dock tvekar jag lite på om jag verkligen kan installera det här själv. Innebär det att man måste riva ner typ hela instrumentpanelen? Måste man ha massa konstiga elektriker-verktyg?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du behöver nog inte riva ner så mycket, om du börjar på rätt ställe. Börja med att kolla på ett elschema så du vet var signalerna finns. Länk

En multimeter och kunskapen om hur den funkar känns som en nödvändighet om du inte ska riskera förstöra något!

//Magnus

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ok, tack för svaret.

Tyvärr säger mig inte det där elschemat inte särskilt mycket... Det bästa vore väl om det fanns någon guide med några bilder. Men det kanske är lite för mycket önskat.

Plocka ner dörrsidan kan jag, gjorde jag när jag bytte fönsterhissen.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har kollat runt lite på Ebay nu. Har tänkt efter, och jag tror inte jag behöver ett larm, utan jag nöjer mig bara med fjärrstyrt centrallås, om det blir lättare att installera. Vad sägs om denna? Länk

Men jag känner mig fortfarande väldigt osäker på hur jag installerar detta. Blir lite förvirrad när jag ser el-schemanen. De lösa kablarna som går ut från själva lås-enheten, ska jag typ löda fast dom i kablarna i några andra kablar som sitter i min dörr? Har i stort sätt noll erfarenhet av elektricitet, men jag känner några kompisar som går på fordontekniskt program, och som läser bil-el. Kanske dom kan hjälpa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.