|
|
|
|---|---|
|
Till er som har köpt ny bil: Talar säljaren om för er att det finns en massa dolda inställningar som verkstaden kan justera åt er? På mina två E60 har de ändrat så att när jag trycker på Auto på klimatorn går inte kompressorn automatiskt igång. Den startar jag bara vid behov. BMW-programmerarna i München har förmodligen lagt ner manmånader på att skapa dessa möjligheter och oftast till ingen nytta eftersom köparen inte vet om finesserna. Vad har ni för erfarenhet av detta? | |
|
Är inte riktigt säker på vad du menar. På E6x-serien så är ac-pumpen inte igång bara för att knappen är "intryckt", dvs aktiverad. Det sköts av en dator via en sensor. Hoppas att du inte fick betala för den "ändringen"! Dolda inställningar - det finns en uppsjö inställningar som inte nämns i någon broschyr eller i den medföljande användarhandboken. En del av dessa har BMW låtit vara tillgängliga via iDrive/verkstadsinställningar. Andra inte. Menar du att du vill ja en lista över de "features" som BMW valt att inte publicera? Det finns över 2000 olika programsnuttar som styr motors gång. Allt detta kan man med lite programmeringsvana gå in och ändra... Osäker på vad du menar för finesser som du vill gå in och styra själv? ---- BMW CS #6212 |
|
|
De flesta av dessa inställningar (parametrar) är inte till för kunden utan för BMW själva. De ska kunna marknadsanpassa bilar på ett enkelt sätt (slå av/på funktioner som är lagstadgade/önskade/ej önskade på olika marknader) och kunna ha en enda programvara för en bilmodell oavsett utrustningsnivå på bilindividen. Beroende på vald utrustning av kunden parametersätter de sedan programvaran så att den använder sig av utrustningen. Det är bara för att spara kostnader. Till viss del tillåter nog BMW att kunderna får detta ändrat på verkstaden men jag skulle säga att den absoluta majoriteten av funktionerna är inte meningen att kunderna själva ska ändra (dock går det att göra med hjälp av ganska enkla verktyg på de nyare modellerna). |
|
| El infällbar backspegel kan jag tänka mig är en sådan. Är så på min Saab. Funkar att fälla in med nyckel men tyvärr saknas knapp för att fälla ut igen så man måste upp i en viss hastighet innan det görs automatiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.