|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har som nämnts i annat inlägg bytt till en renoverad automatlåda + ny lockup i en 530d -02:a. Har nollställt växellådan med inpa men kollar jag i analoga värden visar inpa fortfarande 80% i fältet ”OIL LIFETIME”. Någon som vet hur man nollställer detta? Nästa fråga är om någon vet om styrdonet till växellådan hanterar några parametrar olika med hänsyn till hur mycket av oljans livslängd ”som är förbrukad”? Kanske spelar det ingen roll om man nollställer oil liftime eller ej?!? 80 % = ca 31K mil - skulle ju betyda en sannolik kalkylerad livslängd på knappt 39 K mil ?? Ja, kanske hade lådan fixat det om inte lockup:en tackat för sig………… lådan i sig växlade helt OK. Mvh/Saij | |
|
Slutade lockupen helt att fungera eller började den vela? /Mats J |
|
|
Hej! Började "tugga" i/ur i området 80 - 110 km/h - men den har nog "slirat" lite för mycket en längre tid fast man kanske inte uppmärksammat det - men slut var den då hela lådan var full av metallspån (inte "lamelldamm"). Firman jag köpte den renoverade lådan av sa att man brukade rekommendera lockupbyte innan 20K mil för att slippa byta lådan. Påstod att många lådor renoverades alldeles i onödan eller åtminstone för tidigt p.g.a. spånande lockup:er. Mvh/Stig |
|
|
Då vet jag vad jag har framför mig... /Mats J |
|
|
Ja det beror ju lite på - jag hade kanske klarat mig med att spola/flusha lådan och bara byta/renovera converter'n då lådan växlade helt ok - men jag tog det säkra före det osäkra och bytte hela "klabbet" (gillade inte att behöva göra samma jobb en gång till :-)). Mvh/Saij |
|
|
Det är nybytt olja i min låda så jag kommer nog bara byta convertern. /Mats J |
|
|
OK - var bara extremt noga med att försöka få bort alla "spån" från lådan då det är "döden" för solenoider och kolvar - som iofs försörjs med olja som passerat filtret, men skiten har en otrolig förmåga att ta sig in där man inte vill ha den :-(. Coverter kostar ca € 400:- i DE. /Saij |
|
|
Bumpar upp tråden - då vi hittills bara disk. själva "haveriet"!! Borde inte vara helt ensam om att bytt till ny/renoverad låda, eller?? /Saij |
|
|
Jag har länge undrat vad som rasar i lådorna. Man hör ju bara att de rasar men inte exakt vad som händer. Men det börjar alltså men slitage i momentomvandlaren som sen sprider delar till resten av lådan. Då är ju frågan: Ska man byta momentomvandlaren förebyggande syfte? Har det redan gått förlångt? Jag kan få lite knorr i lådan när den är kall och jag ska backa ur carporten eller om jag backar med husvagnen så det tar emot lite. Har inte märkt nått vid körning framåt. Den driver bra och växlar mjukt o fint. Oljan byttes föra hösten. Bilen har gått 25k och frågan är ju hur mycket man vill kosta på den, det börjar komma lite rost, det börjar närma sig turbobyte och framvagnen kan behöva en översikt och lite annat smått o gott. Gillar bilen som fan men en E61 skulle ju inte sitta fel, om inte annat för det något större baksätet nu när bilbarnstolen börjar bli aktuell |
|
| Det är inte så som på andra märken att den räknar ner från 100%? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.