AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
832

Intresserad av 528ia -98, vad bör man veta?

Tjena. Innan jag skriver allting vill jag bara i förväg meddela att ögonen står i kors samt hjärnan känns som äppelmos. Jag har läst på forumet i nån timme nu men känner att en egen tråd kan ge något!

Min sambo var idag och kikade på nämnd modell. Strax under 24k mil, flyttgodsimport i början av 00-talet, totalt två ägare (En i annat land som tog med sig den, samt nuvarande som ägt den i cirkus ett decennium). Begärt pris strax under 30,000. Jag kunde inte åka med och titta pga jobb, men kommer mest troligt att kika på den så fort tillfälle ges.

Diverse yttre kosmetiska fel, någon repa i lacken, något stenskott, ytters lite rost, sånt som man får ta liksom. Vibbrerade lite vid inbromsning, som jag förstått mest troligt beror på nednötta skivor som blivit sneda av värme. En bussning i bakvagn gnisslade tydligen lite (?). Något pixelbortfall runt instrumenteringen. Växlade bra och var fräsh invändigt. Fläkten i motorrummet var inte glapp.. Ungefär vad min sambo kunde återberätta (inget vidare på bilar :-) ) Läst om vevhusventilation, här uppe brukar det vara under -30 ibland!

Hur driftsäkra är dessa bilar generellt? Har haft Volvo, Suzuki, Toyota, Mitshubishi, diverse Vw's samt en Merca. Men aldrig en BMW just pga fördomen av plågade bilar samt dyra elfel ;) Denna kärra verkar vara väldigt välutrustad, det är lite skrämmande dock.

Utifall jag handlar kommer bilen mest användas på helger eller vid längre färder, 244an duger gott och väl att glida till jobbet med!

Vad säger experterna? Vad skall jag kolla/lyssna EXTRA mycket efter? Jag är mest intresserad driftsäkerheten dock. Känns som en prisvärd bil ifall jag köper?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Väldigt vanligt är glapp i framvagnen på dessa bilar när de rullat en bit.
Mycket troligt att bromsvibrationerna beror på det.
Jag skulle om jag köpt bilen börjat med att montera ett framvagnskit kostar ca 2000 i mtrl.
Då har man en bra start. Annars är det en underbar bil att äga. Jag har haft min 530 i 5 år och den har gått väldigt billigt.

/Ola
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Driftsäkerhetsmässigt är val att se till att v-pump,kylare är ok..
V-pumpen bör redan vara utbytt skulle jag säga(finns en del att läsa om bl.a detta i forumet).

Bränslepumpen är nog också värt att evtl byta i förebyggande syfte, brukar kunna haverera runt ditt tilltänkta objekts miltal i en del fall..

En liten men ack så viktig detalj är att byta ut multiremmen(om den har sprickor).

Finns (som du säkert redan sett) en hyfsad begagnatguide här till vänster som man bör ha läst iaf..

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker priset verkar högt för en så gammal bil med lite rost på. Finns väl rätt gott om gamla bilar.Skulle säga max 20'. (Jag köpte min -99:a för 11' med lite fel på).

/Mats J

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
98ttorna har mindre problem med vevhusventialtionen när det gäller frysning det problemet började lite grann med M52TU motorn från 99 samt blev ännu värre på M54 motorerna från 01.
98 årsmodell är en stabil årsmodell av första generationens E39 nästa kom from 99. Har en i närheten (manuell) som rullat >35000 mil utan några större problem alls.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bra val av bil , jag har själv haft min 528IA Touring-98 sedan -05
Den har nu gått ca 24500mil.
Driftsäker är den.
Det som kan vara bra att kolla är om Kylen vattenpump termostathus och remmar är bytta. ( byttes på min vid ca 23500mil )
Bränslepumpen om den är bytt. ( byttes på min vid ca 24000mil )
Stötdämpare fram och bak ( byttes på min mellan 23-24000mil )
Vibrationerna kan bero på däcken( ojämt slitna , lufttryck )
Jag har vibrationer på min nu och det kom efter däckbytet
gamla sommardäcken inga vibbar ( samma fälgar) vinterdäcken inga vibbar , så på min misstänker jag ojämt slitna däck ( köpte beg däck Pirelli P7 )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.