AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.698

e46 320 stannar sporadiskt

ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
har haft problem med min gamla touring ett bra tag nu. sökt och läst och letat felkoder men inte hittat något direkt.

började med att bilen var slö som på låga varv: bytte insugningsbälgen. stora hål i den efter lmm.

felsökte bilen, fick felkod på lambdan 2a givaren i bank 2. bytte den. sedan inga felkoder.

bilen vart vell inte så mycket piggare på låga varv, men gick la att köra.

läste lite här på forumet om slöa e46or = dålig kamaxelgivare insug. bytte den. till en ny rätt billig från ebay, men kvaliten var högre än va ja trott.

så nu kommer vi till de senaste problemet. bilen kan dö lite närsomhelst och går inte igång förrens den stått still ett tag. precis efter att den dött startar den till lite men dör nästan på direkten. och varva upp den e inte ens att tänka på.

så är det någon själ där ute som kan ha en aning om vad det kan vara för lurt me jobbkälken?

grunnar lite på om de kan vara soppapumpen som spökar? mätte upp trycket för ett tagsen och då gav den 3,5 bar på tomgång. verkar vara ok.

skall tilläggas att 320 in har rullat 30 000 mil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bränslefiltret bytt?
Om inte - skulle jag börja med det.

Prova också att öppna tanklocket - om tankventilationen strular kan det bli kraftigt undertryck i tanken.

När servade du bilen senast och hur ser stiften ut?

När bilen inte vill starta - snurrar startmotorn då, eller är den helt "död"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
servade den för kanske en månad sen. bytte olja å filter å nolla inspektionen. stiften vet jag inte hur de ser ut.

där sa du något. brukar ju inte vara så mycket bensin i bilen. åker mest te jobbet å tebaka. kanske blivit nå undertryck. ska testa å släppa på locket nu när jag åker hem.

japp, motorn går alltid runt och tänder till precis ibörjan när den dött.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja då med att tanka fullt och se om det blir någon skillnad!

Mvh
Johan B

ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
japp. får testa det med. men frågan e om det e svaret på att den e så j-.'a slö. tycker oxå att den börjat dricka mer bensin mot innan.

snittade den på ca 0,77 när ja köpte den. nu vill den ha närmare litern. åker istortsett bara landsväg. å inga räser farter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den är slö och törstig skulle jag nog kolla lambdasonderna - främst de som sitter i grenrören innan katalysatorerna.

Man kan rätt lätt voltmäta sonderna om du demonterar dem (de sitter ju rätt bra till) och eldar med en gaslåga mot sensordelen - genom att se snabbt de reagerar när du bränner, respektive slutar bränna mot dem och hur många volt de bygger upp, kan man se om de är slut eller dåliga. Det finns en hel del instruktionsvideor på t ex Youtube...

Det är inte alltid som dåliga lambdasonder ger felkod, särskilt inte i lite mer amatöranpassade analysprogram för PC-datorer.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och kolla hur stiften ser ut och att de är av rätt typ (NGK BKR6EQUP alt. Bosch FGR7DQP). Dessa stift är rätt dyra i Sverige och någon tidigare ägare kan ha satt i billigare stift som inte håller alls lika länge!

Mvh
Johan B

ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
tjenare. häromdagen så starta inte vagnen alls. blev bränslepump byte, å nu tuffar den igen.
ma
36
mathias_e30
e46 320 touring -00
dock så har jag fortfarande problem me kamgivaren. verkar fungera ibland och ibland inte. skall försöka få tag på en beggagnad givare med samma nummer. köpte en ny på ebay. men var nog i´nte bästa kvaliten på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.