AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.038

Konvertera E61 H7 helljus till xenon

si
28
silverlight
525da M-sport Touring -06
325i sedan -92
Nu kommer mörkret och vintern i en rasande fart!
Ni som har konverterat era e60/61, måste man ha ett xenonkit med canbus, eller går det med "vanliga" kit?
Jag har kikat på Xenonkungen och är sugen på ett 50w xenonkit där.
Funkar det att köra H7 lampans strömmatning rätt till ballasten? vill ju inte bränna ljusmodulen!
Jag köpte ett "standard" kit på Ebay, inget canbus dock bara 35w och det har fungerat klockrent för mig i tre år.

En kompis satte 70w och fick rejäla problem med diverse felkoder på antispinn, abs och stereon.
si
28
silverlight
325i sedan -92
Då ska det nog funka för mig också då! men kan tänka mig att köra på ett 35w för säkerhets skull, det kommer nog bli bättre än H7an ändå!
Det måste ju finnas fler som har testat, prova sök andra trådar där kanske du hittar fler med tips och upplevelser om konvertering.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör med 35W xenon på helljuset på min e60 sen 2 år tillbaka, funkar klockrent.

BMW CS #5206
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har 55W digitalkit + error cancellers (funkade inte utan dessa)

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
si
28
silverlight
325i sedan -92
Jag tackar för era svar!
Jag kommer köra med ett 35w kit!
si
4
simpen90
535d e61 -05
Återupptar tråden lite
Fick hem 55w xenonkit till min e61 pre facelift idag, monterade, men det vill inte ens tända, blinkar lite i det ena bara, verkar som det inte orkar med o driva dem.
Någon som vet om det skulle vara möjligt o mata ballastrarna med en egen matning via relän o använda original h7 socklarna som singnalström till reläet bara?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det finns färdiga reläsatser till H7 koverteringskit. Fick använda detta då jag fick samma strul som du. Du kopplar de direkt på batteri som starthjälp till drivdonen eftersom de inte orkar tända.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Länk Så ser dem ut.
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Jag antar att era H7 lyser normalt på helljus också? Mina lyser endast på ljustutan så jag gjorde så här:
1* Åkte till Autoexperten och köpte 2 st växlande enkel reläer med diod över spolen (för att inte skicka strömspikar tillbaka till ljusmodulen när man släcker helljuset).
2* Jag hade 3 olika sorter av 50w (55w) ballaster hemma så jag testade om det var någon av dom som inte gav lampfelsvarning, det var det så jag kör utan cancellers.
3* Lossade hela lyset.
4* Monterade lampan genom att klippa ett jack i plåtbiten som håller lampan så jag kunde montera xenonlampan.
5* Kopplade relät med styrning från den gröna kabeln (plint nr 5) som styr helljuset på original xenon, inuti lamphuset.
6* Borrade hål i locket och drog ut kablarna, en kabel direkt till + via en säkring.

Eftersom min bil bara använde halogenen till ljustuta så var jag tvungen att göra så här, det brukar räcka med original matning när man konverterar, gör det inte det utan vi måste sätta ett relä så måste ni också sätta effektmotstånd som får bilen att tro att det sitter en lampa i.

Mitt relä kopplade jag så här: 85= Signal från original helljus (grön kabel, stift nr 5 på E61 -06). 86= jord (blå parasit (tjuv) från original jord till lampan).
30= + till ballasten. 87= från original + till h7an för att få xenonet att ljustuta. 87a= + från Batteripolen i motorrummet.
Minus från ballasten till minus (brun) på original lampkontakt.

= inga varningar och bra mycket bättre helljus!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.