|
|
|
|---|---|
|
Har nästan bestämt mig för att byta från Audi till BMW, den enda tvekan jag har är vinterväglag. Nu går ju iofs 320d med xdrive in under gränsen 7,5 basbelopp för tjänstebil men är även intresserad av 520d Touring och då blir det ju bakhjulsdrivet, skulle gärna ha synpunkter från er som är vana att köra BMW på vintern. | |
| Jag åker hellre BMW 5-serie med riktig viktfördelning och bra DSC-system, än en stor framtung framhjulsdriven bil som inte svänger när vägen gör det, men då är jag ju inte helt opartisk. Dock kan du räkna med en något sämre framkomlighet. Men vägbeteendet är det inga fel på. | |
|
Framhjulsdrift går bort för mig på vintern, bakhjulsdrift funkar för mig men har även a6 quattro som är helt fantastisk. Bor på landet med grusväga med branta backar så när isen kommer kör vi mest med Audin. Sen går audin som tåget när man korsar moddsträngar jämfört med Bmw,n. mvh |
|
| Ja, 4wd är ju oslagbart både vad gäller framkomlighet och stabilt vägbeteende i modd etc. som du nämner. Men därefter kör jag hellre en välbalanserad bil, eg. oavsett vilken ände som driver. Men BMW:n är välbalanserad just p.g.a. växellådan mitt i bilen, slutväxeln bak och längsmonterad motor. En tvärställd motor med tyngdpunkten på motor, växellåda och slutväxel mitt över framaxeln blir klossig och framtung. Särskilt i stora bilar som A6, V70, 9-5 o.s.v. | |
|
Äh, stor skillnad eller? Bakhjulsdrift är ALLTID bättre än framhjulsdrift! :) Kör man för fort på vintern med dåligt väglag så åker man av vägen oavsett vilken bil man har! :) :) :) Nu tycker ju jag att BMW är mycket bättre än Audi, så jag är inte helt opartisk! :) Alexander |
|
|
Tja, bakhjulsdriften talar om relativt tidigt när det är halt utan att du för den skull är nära att "tappa kontrollen" och i värsta fall köra av vägen/krocka. Framhjulsdriften innebär ofta att du kör lite för fort innan du märker halkan, vilket kanske är tryggare men är det säkrare/bättre? Visst, framhjulsdrift har antagligen bättre framkomlighet i "djup snö", där framhjulen plogar/tar undan snö och samtidigt driver och bakhjulen får då rensad väg s.a.s. Men...framhjulsdrift på blöta gräsmattor/halt väglag i liiiten lutning(t.ex) med kopplat släp/husvagn...lycka till säger jag! ;) BMW är en välbalanserad vagn och duger bra som vinterbil..annars, visst är quattro/4wd bäst på vintern, dock bör man vara medveten om att även där så kör man kanske fortare än med en bakhjulsdriven vagn och då är du ändå nära att tappa kontrollen vid plötsliga oväntade händelser.. Mvh Janne. |
|
|
Här är det lämpligt att lyfta min gamla tråd. :) Länk |
|
|
Jag har också kört bakhjulsdrivet under nästan 10 år och precis som redan nämnts är de tack vare olika elektroniska hjälpmedel väldigt enkla att köra vintertid. Bakhjulsdrivet i sig är i inte längre än dealbreaker vintertid som det kanske var på 90-talet. Jag skulle dock vilja lägga till ett litet "men" och det är att undvika bredare vinterdäck än 205 om du räknar med att köra på snö, framförallt om du har en relativt vridstark bil som tex 320d. Jag hade 225-45-17 Good Year odubbade på min 320d och det gick riktigt brett ibland och filbyten med gaspådrag på motorvägen kunde ge lite kast som DSC-systemet fick korrigera. |
|
|
Dessutom är det roligt med bakhjulsdrift. :) Lite jobbigt med dieslarna där det är svårare att styra momentet eftersom det kommer med viss fördröjning, men kommer mycket. |
|
|
Som vanligt påstår många att man har sämre kontroll med fwd osv :) Nu blir det i princip min första vinter med rwd, men har svårt att tro att man kan ha sådan precision och veta precis vart bilen ska röra sig som med en fwd... För det är verkligen inga problem att vare sig ta sig fram eller sladda med det om man vill / kan... Och btw så ser jag fram väldigt mycket inför att testa min gamle Bimmer på vinterväglag, kan säkert bli minst lika skoj som med mina fwder! :) |
|
| Jag upplever ingen precision med en stor framhjulsdriven bil alls i halt väglag tyvärr... | |
| Håller med Anders, man får liksom ingen känsla för vägen med en tung framhjulare | |
| Det är viktfördelningen ihop med DSC som gör 5-serien superb i vinterväglag. man kommer på sig själv att sitta och styra med en hand i 70-80 km/h på krokiga landsvägar med rent vinterföre. Och faktum är att man åker på nästan konstant svagt uppställ. Känns ungefär som bakhjulen tar stöd mot en fiktiv trottoarkant. Den lilla kontrollerade överstyrningen gör att man känner hur bilen tryggt styr in i kurvorna. I en stor FWD "släggklump" känns det mest lotteri i kurvingångarna. Vanan med DSC:n gör att man utnyttjar den konstant vid körning i halt väglag. Ska man iväg i en korsning gasar man ju också för mycket och låter antispinnfunktionen vara "launch control" och portionera ut exakt så mycket effekt som fästet tillåter. Det innebär ju att om man kopplar ifrån DSC:n så snurrar man ju runt i varje korsning tills man kommer ihåg att vara försiktig själv, när inte autopiloten är det åt dig ;) | |
|
Tack för alla svar, det som ryms i min tjänstebilsbudget är en 520d Touring (alt 320d Touring med xdrive) lutar åt 5-serien. Blir kanske byte från Audi trots att nya A6 faktiskt är en riktigt bra bil. |
|
| Kan väl tillägga att jag egentligen kör stora FWD-bilar för korta perioder för att jämförelsen skall bli helt rättvis. Men jag ser inga problem med att du inte skulle komma in i en trygg och avslappnad vinterkörning med en BMW. Detta helt av egen erfarenhet ;) | |
|
Enda nackdelen jag har hittat är att låg markfrigång, särskilt med M-paket och rwd inte är optimalt för att bryta genom djup snö eftersom bilen lägger sig på underredet. Inte direkt rwd-relaterat med fwd kan åtminstone skotta i sidled. I övrigt betydligt bättre. MT-ADAM: Klart man med överlägsen precision vet i vilken riktning rör sig: Rakt fram! Gäller de flesta standardbilar. Ja det finns balanserade fwd, ja man kan sladda, men inte som med rwd. Det jag hatar mest med fwd är att man ständigt börjar glida utåt i rondeller/kasar framåt om man gasar för mycket. Med rwd får man hjälp att styra, och då menar jag inga fetställ. |
|
|
Anders: Hjälpsystemen är tyvärr inget jag kan uppfatta då jag inte ens haft ABS på min bilar.. ^^ Men det låter vettigt som du säger, tycker ju att teoretiskt sätt borde 2 drivande hjul och 2 svängande vara det effektivaste. Körde lite med BMWn förra året åxå, men tyckte den gick så otroligt dåligt i halkan så det blev inte så ofta. men det var nog pga vinterdäcken var 10 år gamla, visste inte det då.. ^^ Marin: Samma sak blir det ju inte såklart, men ändå på ett behagligt sätt tycker jag. Kanske borde sätta ihop några klipp sen i vintras och visa hur jag menar, tror allt att lite grand hamnade på rulle :) Men det finns nog folk som kan svara bättre på ts än mig, då han lär använda hjälpsystemen bilen erbjuder... :) |
|
| Riktigt bra svar, får bli byte av märke! För de som känner till, vad bör man ha utöver "Comfort Edition"? Budgeten är tight men vet att vi brukar få bra rabatter. Som jag förstått är stolarna bra som original så det jag tänkt mest på är drag och 18" fälgar på sommardäcken. | |
|
Jag har kört 5:an i 7 år och det har nästan aldrig varit problem att ta sig fram, de gånger jag har fått sladd har jag provocerat fram det! Men ett par gånger har det varit lite jobbigt på dåligt plogade vägar/gator där det har varit djupt snö. Alpina B8 Länk |
|
|
Har man lite fart funkar det, det är bara när man står still det kan bli problem. Med nya hakka 7 or förra vintern hade jag aldrig problem ! |
|
| Audi vs BMW: Sport- eller Komfortstolar tycker jag är värt att fundera på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.