|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett enormt problem! Har beställt nya bränsle ledningar från schmiedmann men dom får inget leveransbesked från bmw (väntat 3 veckor snart!) Finns det någon annan lösning ! Rören är väldigt rost angripna och läcker! Akut hjälp tack!! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Får du samma leveransbesked om du frågar din BMW-återförsäljare? Alla gånger jag beställt delar så har de kunnat se i vilket lager det funnits (hemma, i Nordens centrallager här utanför Malmö eller om det måste hämtas från Tyskland) direkt medans jag väntar, så du ska kunna få besked direkt på telefon. Att ta hem från Tyskland går alltid toksnabbt (förutsatt att det finns i lagret såkart), oftast bara typ en arbetsdag. |
|
Annan lösning är att byta ut angripna ledningar med bränsleslang/ar.. Mvh Janne. |
|
|
Finns ju 8mm kopparrör att ta till också, bara dom är glödgade går dom lätt att bocka. FAF |
|
|
När jag bytte från förgasare till insprutning på min 3.0S behövde jag dra en returledning (som inte förgasarmotorer har). Jag köpte vanliga 8 mm kopparrör på närmaste VVS-firma och monterade. Kromade rör var det enda dom hade så det blev snyggt värre. Sedan köpte jag ett bockverktyg liknande detta Länk för att få snygga böjar (det är lätt att röret viker sig annars) Per L |
|
| Köp kopparrör på biltema, kan inte vara försvarbart att köpa samma rör av bmw eller schmiedmann! Men se upp med billig bränsleslang bara, många torkar och smular sönder på rekordkort tid! | |
| Ja köp 8mm kopparrör (kallas bromsrör) på Biltema, enkla att dra och fungera perfekt. | |
| Nej, bränslerör heter det Länk | |
| På de jag köpte förra året på rulle i butiken stog det bromsrör :) | |
|
Så nu har jag fått grejerna iallafall! och till er med det geniala tipset att sätta slangar vid angripna områden så undrar jag vid vilket av alla sjutioelva ställen på det redan lappade röret! Har rivit ner gamla ledningarna( ska monterna ihop igen imorn) Men ledningen som går mellan tanken och andnings ventilen är helt slut! Är den viktig? Ledningen var helt sönder rostad på ett antal ställen och verkar ha varit så ett bra tag! Bilen går hur fint som helst! |
|
|
Tja, det där med slangar har jag "begagnat mig av" vid flertalet av mina BMW´s t.ex nuvarande BMW(E32) och fd E28:or utan problem...men då har jag bara haft BMW´s sedan åttiotalet. Men visst, är hela systemet murket(inkl. runt tank) så är det bara nya rör som gäller...dvs nya rör ända fram till motorn. Evtl ny tank också när du ändå ska börja rota rejält i systemet.. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Nu är ledningarna på plats! men nu pendlar tomgången upp och ner och har en tendens att rycka en aning under körning. Den tvekar ibland under körning men inte på tomgång, då svarar den direkt! Tips på lösningar? |
|
| Har du behövt plocka ner något av insug osv när du bytt bränsleledningar? | |
| Nope byte bara ledningarna under bilen. Märkte även nu att den är svår startad och måste starta med full gas. | |
|
Då måste man ställa sig den klassiska frågan-kopplade du rören rätt? FAF |
|
| Jag ringde till Schmiedmann Verkstad och frågade om de va så att rören satt fel, Då sa ahan att skulle dom vara fel kopplade skulle bilen inte gå alls. Men trodde mer på soppa filter. Har bytt det nyss men ej startat pga batteri torsk! | |
|
Får man in skit i ledningarna finns ju inget filter eftersom det sitter bak vid tanken. Kanske du fått skräp i injektorerna/spridarna? Jag har ledningar som ligger, redo för byte och grubblade lite över hur viktigt det måste vara att hålla allt rent. |
|
|
Problemet löst, nytt bränslefilter bara och varva ur den lite:) Jag smocka dit ledningarna bara, men man kan ju blåsa ur dom med tryckluft innan man kopplar in dom om man orkar:P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.