|
|
|
|---|---|
|
Hej! Servon har pajjat, någonting innuti säger meken. Nytt kostar 4600 från BMW. Tänkte köpa från Laga.se eller nåt, men hur vet man att servon passar? Vet någon om det är samma servo på 318, 320, 325, 328 samma år? Övriga år 1998-2005? Då jag ligger i tvist med säljande bolag om hävning av köpet, och drar detta genom ARN så vill jag göra och betala minimalt. Jag får delge denna historia när ARN gett sitt omdömme... /Dan | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Enklast är att använda sig av online-versionen av ETK (BMW's reservdelsprogram). Slå in ditt i chassinummer och gå till styrdelarna, tex såhär Länk Där ser du att styrservopumpen på denna bilen har reservdelsnummer 32 41 6 760 036 och satt i denna modellen upp till 04/2001 (det är tillverkningsdatumet). Vill du veta vilka modeller just denna styrservopumpen kan ha suttit i så går du till startsidan och söker på reservdelsnummret och får en korssökning Vi hittar styrservopumpen i de flesta E46 modeller Länk Men tänk på att det kan vara olika brytdatum och olika villkor för olika modeller! Mer detaljer finns under respektive modell. Verkar dock vara extra kluddigt och trassligt på E46, verkar som det finns två varianter (LUK LF-20 och LUK LF-30) och är inte helt hundra på hur jag ska tolka reservdelsprogrammet. Alla märken eller nummer du hittar på styrservon kan vara till hjälp. När du hittar en styrservo på tex laga.se så leta upp bilens chassinummer där delen kommer ifrån - enklare att kolla upp om det är en del som kan passa din bil mha ETK. |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
LF-30 verkar vara en uppgradering av LF-20 (som troligtvis hade en tendens att gå sönder lite väl ofta). Inte omöjligt att man under en tid bytte dessa pumpar på garanti om bilen var inne på någon större service, kan förklara varför det i ETK står att man måste kolla extra noga angående servicehistoriken. Monterar man den uppgraderade LF-30 verkar det som man ska byta tryckslangen också (större arbetstryck från LF-30?). Mer info om detta i länken nedan, där står även hur man enkelt kan se om man har en LF-20 eller en LF-30. Länk |
|
Film: Länk mvh/ Anders |
|
| Flyttar man över fästet från din som exempel, så är vissa av 5 seriens pumpar också samma. Bara fästet som skiljer dem åt. | |
|
Oj vilka bra svar. Tack så hemskt mycket! Mvh, Dan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.