AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.720

Hur "kallt" kan en motor gå?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om man betänker att du har ju ett blått område och ett rött. Är det "värre" för motorn om den ligger mellan mitt och blått i jmf med om den ligger i mitten (dvs nålen)?

Min termostat är inte den bästa antar jag då när jag nu när det har blivit höst kör lite aktivt så vandrar tempnålen ned en bit så den hamnar mellan blått och mitten - oljan är dock normal.
Kör jag i staan så åker nålen upp till mitten.

Skall byta termostat under vintern (om det nu är den som är kass - vilket jag tror) men fram till dess måste det väl vara OK att köra?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför vänta med bytet?

Även om det är "varmt ute" är det inte hälsosamt för motorn att gå för kallt.

Nu är temperaturmätarna i de flesta moderna bilar inte analoga utan digitala och många bilar (bland annat BMW) har dessutom en funktion inbyggd som gör att temperaturnålen visar "normal temperatur" under ett ganska brett temperaturområde, det är först när temperaturen är ganska mycket för låg/hög som nålen rör sig på tavlan åt endera hållet.

Jag kommer inte ihåg inom exakt inom hur stort temperaturområde som nålen ligger stabilt vid "normaltemperatur", men jag vet att om den börjar klättra upp mot rött är temperaturen redan nära kokning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
den ska ju ligga i mitten av en anledning... ;) nä men så länge den går upp till hälften så ska de väl inte medföra några direkta risker med att köra så ett tag.. lite högre soppaförbrukning kanske. min dieselknack gick med dålig egr-termostat 2 vintrar innan jag kom på att det var den och inte den vanliga.. gick också bara upp till hälften då.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Men å andra sidan om nu det blå området är så "kort" och att oljan är lika varm som vanligt och att varvindikatorn, de gula "plupparna" har slocknat måste ju innebära att "bilen" tycker den är varm?

Att jag inte byter nu är att jag skall ändå göra annat i vinter - och det är ju trots allt lite jobb med att byta och min fritid är väldigt bergänsad (med två barn, villa, nytt jobb och flickvän) :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min point var att så länge nålen avviker från normalläget rakt upp, så är temperaturskillnaden troligen mycket större än man tror genom att läsa av nålens läge. Den står helt still i mittenläget under ett mycket brett temperaturområde och fungerar inte som gamla hederliga analoga temperaturmätare där man får en ganska bra uppfattning om exakt kylvätsketemperatur.

Att oljetemperaturen är normal är iofs oftast viktigare för motorns välmående, MEN en för låg kylvätsketemperatur kan få motorstyrningen att ge fetare bränsleblanding än nödvändigt.

Mvh
Johan B

Mja...Har nålen passerat det blå fältet typ halvvägs till mitten så är motorn "varm" om än kanske inte optimal driftstemp. Vet ej hur det är på nyare bilar men på min bruxis från -96 så slutar det blåa fältet vid 70 grader, normaltemp är 90 grader, det är där min mätare är "limmad", röda fältet börjar vid 110 grader. Skall tillägga att min mätare har en celsius-graderad mätare med just de grader jag nämner. Runt 90 grader är mätaren väldigt exakt, 3-4 grader upp/ner ger ett tydligt utslag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men t ex. E46 och senare har en temp.mätare som "luras" - den funktionen är inprogramerad från fabriken och därför visar inte nålen "rätt" temperatur utan ger bara föraren en indikation på att temperaturen ligger inom "normalt temperaturintervall" (området är minst 30grader från lägsta till högsta temperaturen) innan den lämnar sitt mittläge åt endera hållet.

Nästa steg från BMW:s sida var att ta bort temp.mätaren helt från instrumentgruppen...

Mvh
Johan B

L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Kävlingepågen, var nere och jobbade på TP för ett tag sedan och råkade slå upp dörren i en gul M3 på parkeringen, det var inte din hoppas jag :) ;)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Inte skadligt alls, tvärtom. Däremot ger motorn lite mer effekt. Och tar lite mer bränsle. En motorsport termostat öppnar vid 55-65 grader. Enda nackdelen är dålig värme i kupen.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Bmw tempmätare, iallafall e46 330 visar arbetstemp(nålen i mittläget) från ca 75grader till 115 grader! 116 så börjar mätaren vandra väldigt försiktigt! 118-120 så kokar vätskan! Så stora marginaler är de inte! Tacka vet jag äldre bilar, e30 visar mer riktig temp, bara några grader så rör den på sig!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
75-113 grader är rakt upp på E46 och E39 och blåa fältet slutar vid 44-45C.
Det står i manualen till min bil att nålen får röra sig upp nära det röda fältet men INTE in i det, så det borde ju inte koka förrän man är inne i röda fältet, eller har de klantat till det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.